Bu trafiğe can dayanır mı? 10 kilometrelik mesafe 80 dakika
İstanbul'daki trafik sıkışıklığı krize dönüştü. Yaklaşık 5 milyon 561 bin aracın kayıtlı olduğu megakentte, kilometrekareye bin 18 araç düşüyor. Zirve saatlerde yüzde 90'lara ulaşan trafik yoğunluğu, öğle saatlerinde bile yüzde 60'ın altına inmiyor. Megakentte 10 km'lik mesafeler 80 dakikada gidilirken, trafikte kaybedilen sürenin üçte biri ise otopark aramakla geçiyor.
Yıllardır yapılan uyarılara rağmen bir türlü çözüm bulunmayan İstanbul trafiği artık durma noktasına geldi. Yaklaşık 5 milyon 561 bin aracın kayıtlı olduğu megakentte, trafik sıkışıklığının yüzde 85’i tek kişilik seyahatlerin yapıldığı otomobillerden kaynaklansa da, çıldırtan keşmekeşin en büyük nedenlerinden biri de otopark sorunundan kaynaklanıyor. Ana arter, cadde ve ara sokaklara gelişigüzel park edilen araçlar, trafik akışını bozarken; ortaya çıkan tablonun ancak toplu ulaşım sistemlerinin daha çok tercih edilmesiyle çözülebileceğine dikkat çekiliyor. Kaosun kentinde istatistiklerden yansıyan veriler de yaşanan keşmekeşe ışık tutuyor. İstanbul, toplam araç sayısıyla Türkiye’de birinci sırada yer alıyor. Bir diğer değişle 5 bin 461 kilometrekare yüzölçümüne sahip İstanbul’da her bir kilometrekareye bin 18 araç düşüyor.
PARK SORUNU
Eski Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Müsteşarı Prof. Dr. Mustafa Öztürk, trafikte kaybedilen süre kadar, otopark aramak için kaybedilen zamana da dikkat çekerken, "Vatandaş, 'Tarihi Yarımada' ile Maslak arasındaki merkezde zamanının yüzde 40'ını otopark aramak için geçiriyor. 5 milyon araç için standartlara uygun otopark yerimiz yüzde 20'yi geçmiyor. Kentteki eski yerleşim yerlerine, çok katlı otoparklar inşa edilmeli" dedi.
"Tüm meydanlar, TEM otoyolları ve E-5'in altlarının otoparka dönüştürülmesi gerektiğini de vurgulayan Prof. Dr. Öztürk, "Park et devam et' kuralı İstanbul'un için çözüm olabilir. Yani aracıyla belli bir aktarma bölgesine gelen vatandaş, parklama yaptıktan sonra toplu taşımayı tercih edebilmeli" diye konuştu.
HER SAAT KABUS
İstanbul'daki metro hatlarının toplam uzunluğunun 323 km olduğunu dile getiren İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaşım Bölümü Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise bu mesafenin mutlaka bin km'ye çıkartılması gerektiğinin altını çizerken, tek kurtarıcının toplu ulaşım sistemleri olabileceğinin altını çizdi. Sabah işe gidiş, akşam iniş dönüş olarak tanımlanan zirve saatlerin dışında bile trafik yoğunluğunun yüzde 60'ın altına inmediğinin sözlerine ekleyen Prof. Dr. Ilıcalı, şöyle konuştu: "Artık günün her saatinde trafik kabusu yaşıyoruz. Yapılan son araştırmalara göre megakentteki trafik sıkışıklığının yüzde 85’i otomobillerden kaynaklanıyor. Kentte günde 8 milyon kişi toplu ulaşımla seyahat ediyor. Metroda taşınan günlük yolcu sayısı 2.5 milyon. Tren seferleri 3 yerine güvenli sistemle 1.5 dakikaya düşürülürse yığılmaların önüne geçilebilir. 8'li vagonda 1.5 dakika aralıklı seferler ile saatte 90 bin yolcu taşınabilir."
NÜFUS AZALTILMALI
Şehir Planlama Uzmanı Erhan Demirdizen ise İstanbul'da yaşanan kargaşanın 45 yıllık bir sürecin sonucu olduğunu ifade ederken, şunları söyledi: "70'lerin sonundan itibaren başlayan bir süreç ve plansız büyüyen bir İstanbul var. Farklı şehir ve bölgelerde çekim merkezleri yaratılmadığı, İstanbul'un nüfusu azalmadığı sürece trafik ve toplu taşıma sorunu çözülmez."
PARK EDEMİYORUZ!
İstanbul genelinde konutlara ait bina otoparkları hariç olmak üzere 1 milyon 143 bin 907 araç kapasiteli 7 bin 195 otopark bulunuyor. İBB iştirak şirketlerinden İSPARK AŞ bünyesinde, 20 bin 73'ü yol üstü, 62 bin 642'si açık ve 40 bin 764'ü de kapalı olmak üzere toplam 123 bin 479 araç kapasiteli 753 otopark işletiliyor. Kamu ve özel kurumlara ait 6 bin 442 otoparkın ise bir milyon 20 bin 428 araç kapasitesi bulunuyor.
Kaynak: Web Özel