Baskı yok dijital var, seçimin mağlubu "matbaacılar"
Yerel seçimlere sayılı günler kalırken matbaacılar zor günler geçiriyor. Sosyal medya etkisi nedeniyle işleri azalan matbaacılar ilk kez bir seçim öncesi durgunluktan şikayetçiler. Eskiden muhtar azalarının bile afiş bastırdıklarını anlatan matbaacılar, "devir sosyal medya devri" diye sitem ediyor.
Her seçim döneminden önce adeta bayram yapan matbaacılar, 31 Mart yerel seçimleri öncesi sıkıntılı günler yaşıyor. Mahalli İdareler Seçimlerine sayılı günler kalırken, ilk kez yaşanan durgunluktan şikayet eden matbaacılar, eski seçim dönemlerini adeta mumla arıyor. Adayların afiş, broşür ve promosyon ürün yaptırmak yerine sosyal medyaya yöneldiğinden söz eden İstanbul'daki birçok matbaacı, A5 boyutunda bin 500 adet broşürün 5 bin TL, A4 boyutundaki bin adet broşürün ise 2 bin 500 TL'ye basıldığını söylüyor. Piyasadaki son durumu konuştuğumuz matbaacılar az sayıda muhtar adayından bin adet sipariş aldıklarını söylerken, hayal kırıklığı yaşadıklarını dile getiriyorlar.
ELLER CEBE GİTMİYOR
Adayların geçmiş dönemde yapılan seçimlerde ajanda, çakmak, kalem gibi promosyon ürünlerinden sipariş verdiğini anlatan Topkapı'daki matbaacılardan Zübeyir Ayaz, 31 Mart için bu yönde talep gelmediğinden bahsediyor. Bir diğer matbaacı Nuri Boyraz ise şehir dışından gelen taleplere kargo ücreti eklendiği bilgisini verirken, "Bazı adayların tanıtım afişleri şehirlerarası otobüslerle gönderiliyor. Bu da ilave masraf anlamına geliyor. Adaylar eskiden masraftan kaçınmazken artık kimsenin eli cebine gitmek istemiyor" diyor.
SİPARİŞLER DÜŞTÜ
Matbaacılar Sitesi'nde çalışan matbaacı Hasan Çolakoğlu ise eskiden azaların olduğu oy listelerini çok fazla bastıklarını ve bunların da muhtar adayları tarafından apartmanlara dağıtıldığını söylüyor. Muhtarların geçmiş seçimlere kıyasla daha az sipariş verdiklerini ve siyah-beyaz dijital baskıyı tercih ettiklerini anlatan Çolakoğlu, "Muhtarlar, mahallesindeki tanıdık kişilere reklam afişlerini bastırmayı tercih ediyor. Belediye başkan adayları ise kendi partilerine ait matbaalarda afiş bastırıyor. Kağıt fiyatlarının artması işlerimizi olumsuz etkiledi. Siparişler geçmişe göre çok düşük" diye konuştu.
MATBAACILIK BİTİYOR MU?
2000'li yılların başından bu yana dijitalleşme nedeniyle kağıda olan talebin azaldığını anlatan Çolakoğlu, "Kontrolsüz bir şekilde baskı makineleri çoğaldı ve ihtiyaç fazlası oluştu. Peki mesleğimiz bitiyor mu? Hayır sadece yer değiştiriyor ve ambalaj sektörüne kayıyor. Zaten basacak ne kaldı ki? Her şey telefonlarda, internette, sosyal medyada" ifadelerini kullanıyor.
EN UCUZ PROMOSYON
Öte yandan seçimlerde boy gösterecek adayların alışveriş yaptıkları adreslerden biri de internet siteleri. Öyle ki, internet üzerinden de seçimlere yönelik promosyon ürünlerin siparişleri verilebiliyor. İnternette promosyon kalemlerin tanesi 5 TL'den başlıyor. Anahtarlık fiyatları 25 TL, kupa fiyatları 45 TL, çakmaklar ise 6 TL olarak dikkat çekiyor.
Kaynak: Web Özel