Yollarda scooter kabusu, kazalar artabilir
Ülke genelinde geçen yıl 8 kişinin yaşamın yitirdiği bin 840 scooter kazasına rağmen, sürücüler bir türlü ders almıyor! Elektrikli scooter yönetmeliğine rağmen, sürücülerin kural tanımamazlığı ölümlü kazalara davetiye çıkartırken, uzmanlar önlem alınmadığı takdirde kazaların artacağını söylüyor.
Fransa'nın başkenti Paris sokaklarında yasaklanan scotterlar, İstanbul ve Ankara yollarında tehlike saçmaya devam ediyor. Yapılan tüm uyarı ve düzenlemelere rağmen scotterla seyahat eden birçok kişi hem kendi yaşamlarını , hem de trafik güvenliğini riske atmaktan geri durmuyor. Elektrikli scooter (e-scooter)yönetmeliğine rağmen, sürücülerin kural tanımaz halleri ölümlü kazalara davetiye çıkartırken, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün son verilerine göre trafikte tartışma konusu olan elektrikli scooterların geçen yıl bin 840 kazaya karıştığı, bu kazalarda 8 kişi hayatını kaybettiği tespit edildi.
KURALLAR HİÇE SAYILIYOR
İstanbul'da 30 binden fazla scooter olduğu tahmin edilirken, yaya yoğunluğunu fazla olduğu Kadıköy, Beyoğlu, Beşiktaş, Şişli ve Fatih gibi ilçelerde scooterların hız sınırı 12 km'ye düşürüldü.
Ancak bu karar rağmen hız limitleri birçok sürücü tarafından aşılırken, kaldırım işgalleri de devam ediyor. Yönetmeliğe göre birden fazla kişinin binmemesi gereken ve kask zorunluluğu olan scooterlarda bu kurallar da hiçe sayılırken, 'haberglobal.com.tr'ye konuşan İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaşım Bölümü Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise önemli uyarılarda bulundu.
ÖLÜME DAVETİYE ÇIKARTILIYOR
Türkiye'deki trafik ölüm ve yaralanmalı trafik kazalarının yüzde 87'sünün sürücü hatalarından kaynakladığını belirten Prof. Dr. Ilıcalı, "Sözünü ettiğim yüzde 87'nin içinde scooterların neden olduğu kazalar da var. İlgili yönetmelik ve uyarılara rağmen scooter kullananlar kuralları hiçe saymaya devam ediyorlar. Sürücülerin neredeyse hiçbiri kask takmadığı gibi hız sınırına da uyulmuyor. Oysa baş bölgesine alınacak darbe nedeniyle ölüme davetiye çıkartıyor. Denetim ve eğitim mekanizmasının tavizsiz uygulanması gerekiyor" dedi.
PARMAK İZİ OKUMA OLMALI
Scooterlarda parmak okuma ve yazılı teknolojisi ile kullanıcıların kayıt altına alınarak olası limit aşımlarında cezai yaptırım uygulanması gerektiğinin de sözlerine ekleyen Prof. Dr. Ilıcalı, "Trafik arttıkça ve havaların soğuması, yağışlar ve kaygan zeminde daha çok kaza göreceğiz. Belediyelerin de denetim ve cezai işlem konusunda devreye girmelerini sağlayacak bir düzenlemeye gidilmeli" ifadelerini kullandı.
SERTİFİKA ŞART
Yol Güvenliği Uzmanı Ramazan Güleç de denetimlerin yetersiz olduğunu belirtirken, "İstanbul'da kuralsızlık söz konusu. Yanlış parklama, kask takılmaması, iki kişinin binmesi, hız limitinin aşılması gibi sürücü hataları bitmek bilmiyor. Tek çare eğitim ve denetimlerin arttırılması. Plaka uygulaması ve kural hatalarının ağır şekilde cezalandırılması ölümlü kazaların önüne geçer. Hatta bir sonraki aşamada scooter sertifikası bile gündeme gelmelidir. Bilinçsiz sürücü hataları devam ederse, kış döneminde üzücü kazalar kaçınılmaz" diye konuştu.
KAZALAR ARTACAK
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Yöneticilerinden Özgür Tarhan da, 2021'deki düzenleme ve yönetmeliğe rağmen sürücülerden kaynaklı sorunun devam ettiğine dikkat çekerken, şunları söyledi: "Çevresel değerleri korumak, vatandaşların kısa mesafede ulaşım için scooter doğru bir tercih ancak trafik güvenliğine ilişkin ciddi sorunlar söz konusu. Taşıt yolundan gidilmesinden kask takılmamasına, hız limitlerinin aşılmasından iki kişilik yolculuklara kadar pek çok hatalı davranış söz konusu. Denetim ve eğitimlerin arttırılması çok önemli. Ankara'da şu an 8 bin 125 adet elektrik scooter yollarda. Bu rakam İstanbul'da 3, 4 katı olarak telaffuz ediliyor. Şayet sorun çözülmezse yaralanmalı ve ölümlü kazalarda ciddi artış olabilir."
Kaynak: Web Özel