Sabiha Gökçen'de neler oluyor? Havada gizemli sinyal alarmı
İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı pilotları radarlarında son birkaç gündür tanımlanamayan cisimlere ait trafik sinyali alıyor. Uzmanlar, bu sinyallerin bir gemi veya dron sinyali olabileceğini belirtse de aramalarda gizemli sinyale dair tek bir ize rastlanmadı. Emekli Kaptan Pilot Engin Aksüt sinyal kargaşasının sahile paralel ve alçaktan uçan uçaktan ya da helikopterden alınmış olabileceğini söyledi.
İstanbul'da Sabiha Gökçen Havalimanı'na iniş yapmak isteyen pilotlar son birkaç gündür gizemli sinyallerle karşılaşıyor. Havada, karada ve denizde yapılan araştırmalara rağmen tuhaf sinyallerin kaynağı henüz tespit edilemedi. Uzmanlar bir geminin veya dron sinyalinin bu alarmlara yol açabileceğini düşünüp kıyı emniyeti ve diğer ekiplere haber verdi. Ancak aramalarda en ufak bir ize rastlanmadı. Sabiha Gökçen Havalimanı üzerinde tanımlanamayan sinyalleri değerlendiren emekli kaptan pilot Engin Aksüt bunun bir dron saldırısı olamayacağını belirterek, “TCAS sistemin çalışabilmesi için diğer uçakta da Transponder dediğimiz bir sistemin olması gerekir. Dolayısıyla uçakların aldıkları trafik ikazının nedeni dron olamaz. Çünkü dronlarda transponder yoktur” ifadelerini kullandı.
NEDENİ ALÇAK UÇUŞLAR MI?
Aksüt’e göre bu sinyallerin sebebi sahile paralel ve alçaktan uçan bir helikopter veya uçak olabilir. Yaklaşma yapan uçakların trafik ikazını deniz üzerinde almış olduklarını söyleyen Aksüt, açıklamasının devamında "Olayların rapor edildiği saatte Flight Radar 24 sisteminde bir araştırma yapılarak o civarlarda bulunan küçük uçak veya helikopterlerin pozisyonu tespit edilebilir. Sabiha Gökçen’de yaşanan bu trafik ikaz olayları bu yaklaşma hattında seyir halinde veya demirlemiş durumda bulunan gemilerin gemi takip sistemindeki bir sinyal kargaşasından da kaynaklanmış olabilir” dedi.
TEHLİKE YARATIR MI?
Sinyallerin uçuş emniyetini tehdit edip etmeyeceğini değerlendiren Aksüt şu bilgileri verdi: "Eğer böyle bir sinyali görüşün düşük olduğu bir yaklaşmada olan bir uçak 1000 fit (333 metre) üzerindeyken alırsa ve bu sinyal bir kaçış manevrası gerektiriyorsa uçak bu manevrayı büyük ihtimalle tırmanma olarak yapacaktır. Bu hava sahasında bir domino efekti yaratabilir ve diğer uçaklar da devamında benzer manevralar yapmak zorunda kalabilir. Bu zayıf bir ihtimal ama olabilir. Başka bir uçuş emniyeti riski olabileceğini düşünmüyorum. TCAS trafik ikazı verdiğinde pilotlar o yöne bakıp ikaz aldıkları uçağı gözle bulmaya çalışırlar ama herhangi bir kaçış manevrası yapmazlar. Ancak kaçınma ikazı TCAS RA alırlarsa ve bulut içerisinde veya düşük görüş varsa o zaman sorgulamadan aldıkları manevra komutunu uygulamak zorundalar. Bu da haliyle çevredeki diğer uçakları da etkileyecektir."
SİNYAL TESTLERİ OLABİLİR
Konuyla ilgili konuştuğumuz bir uçak teknisyeni ise açıkta yapılan sinyal testlerinin gizemli trafiğin sebebi olabileceğini ifade etti. Sabiha Gökçen Havalimanı’nda uçak bakım hangarları yer aldığını söyleyen uçak bakım teknisyeni, “Bu hangarlarda zaman zaman uçakların TCAS sisteminin testi yapılır. Bu test yapılırken test cihazına hayalet TCAS bilgileri girilerek istenilen yükseklik ve konumda başka bir uçağın konumu simüle edilip bakımdaki uçağın TCAS sistemi test ve kalibre edilir" dedi.
TESTLER NASIL YAPILMALI?
Teknisyen şu bilgileri verdi: "Normalde böyle bir testin başka uçaklara TCAS sinyali göndermemesi amacıyla hangar içerisinde yapılması gerekir. Şayet böyle bir test açıkta yapılmış ve cihaz uzun süre test modunda açık kalmış ise Sabiha’ya yaklaşma yapan uçakların trafik ikazı alma ihtimali vardır. Bu ihtimalin ne kadar geçerli olduğunu bulabilmek için Sabiha Gökçen Havalimanı'ndaki hangar aviyonik atölyelerinden o günkü TCAS testleri incelendiğinde böyle bir testin planlanıp planlanmadığını öğrenilebilir.”
Sabiha Gökçen Havalimanı üzerindeki sinyallerle alakalı pilot ve kule görevlilerinin çalışmaları devam ederken İstanbul semalarındaki bu meçhul trafiğin sebebi henüz bulunabilmiş değil.
Kaynak: Web Özel