Neden otobüs terörü yaşanıyor?

Trafik kazası Türkiye Kış lastiği Gündem haberleri Yaşam Haberleri Otomobil Otomobil haberleri Ekonomi haberleri Sağlık Haberleri
Neden otobüs terörü yaşanıyor?

Son bir aylık süreçte otoyollarda şehirlerarası yolcu otobüslerinin karıştığı kazalarda onlarca vatandaşın yaşamını yitirmesi gözleri ölümcül kazaların nedenlerine çevirdi. Uzmanlar, firmaların yarıştığını gündeme getirirken, araç takip sistemi uygulamasının hayat kurtaracağı belirtiliyor.

Son bir ay içerisinde peş peşe yaşanan ölümlü otobüs kazaları korku ve paniğe neden olmuş durumda. Kazalar halkasının ilki 28 Aralık tarihinde Kuzey Marmara Otoyolu'nun Sakarya kesiminde meydana gelmiş, otobüslerin de karıştığı zincirleme kazada 10 kişi hayatını kaybederken, 63 kişi yaralanmıştı. Türkiye, bu kazanın şokunu henüz atlatmışken, benzer bir kaza haberi geçtiğimiz günlerde Şanlıurfa-Gaziantep otoyolundan geldi. Yolcu otobüsüyle aynı yönde seyir halindeki tırlar çarpışırken, bu kazada ise bir kişi hayatını kaybederken, 9 kişi yaralanmıştı. Dün ise Mersin-Antalya D 400 karayolunda meydana gelen korkunç otobüs kazasında 9 kişinin hayatını kaybetmesi tepkileri beraberinde getirdi. Feci kazanın ardından otobüs şoförünün hız limitini 3 kat aştığının ortaya çıkması gözleri şehirlerarası otobüslere çevirdi.

Neden otobüs terörü yaşanıyor? - Resim : 1
Antalya istikametinden Mersin istikametine seyir halinde olan yolcu otobüsü aşırı hız nedeniyle Aydıncık ilçesi Sarıyer tüneller çıkışında bariyerlere çarparak devrildi.

HIZ LİMİTLERİ AŞILIYOR

Artan otobüs kazaları hakkında 'haberglobal.com.tr'ye açıklamalarda bulunan İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaşım Bölümü Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, kazaların nedeninin sürücülerin yol ve hava koşullarına göre araç kullanmamasından kaynaklı olduğunu söylerken, "Bir kazanın şiddeti, ölü ve yaralanmanın sayısını belirler. Kazalarda hız limitlerinin aşıldığını görüyoruz. Bunun yanı sıra yolcuların emniyet kemeri kullanmaması da hata. En büyük tehlike, otobüs savrulduğunda yolcuların baş bölgelerine darbe almaları ve buna bağlı beyin kanamalarıdır" dedi.

ARAÇ TAKİP SİSTEMİ OLMALI

Olumsuz hava şartlarının, kaza riskini arttırdığını da belirten Prof. Dr. Ilıcalı, "Bu noktada da sürücü hatalarının azaltılması yönünde mutlak suretle tedbirler alınması gerekir. Bunun için sürücü eğitimi şart. Hatta uçak pilotları gibi otobüs kaptanlarına da sürekli olarak eğitim ve sağlık denetimleri uygulanmalı. Ayrıca bakanlığımızın da açıkladığı, benim de çok önemsediğim araç takip sisteminin uygulamaya alınması da hayat kurtarıcı olacak. Araç takip sistemiyle otobüslerin hızları anlık takip edilecek" ifadelerini kullandı.

Neden otobüs terörü yaşanıyor? - Resim : 2
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın düzenlemesiyle şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan otobüslere araç takip cihazı takılması zorunlu hale getiriliyor.

ÖZEL SÖZLEŞME YAPILMALI

Sürücülerin hız sınırlarına neden uymadıkları konusunda da açıklama yapan Prof. Dr. Ilıcalı, ölümlü ve yaralanmalı kazalarda son 15 yıla bakıldığında bunların sürücü hatası kaynaklı olduğunu gördüklerini belirtti. Kazaların azalabilmesi için çok küçük yaştan itibaren trafik bilincinin verilmesi gerektiğinin altını çizen Prof. Dr. Ilıcalı, şu uyarıları dile getirdi: "Bunun yanında sürücünün 7/24 denetlendiğini hissettirmemiz önemli. Sadece trafik birimleri değil, firma sahipleri de sürücüleri ayrıca takibe almalı. Bazı uluslararası kuruluşlar hizmet sözleşmesi yaparken, sözleşmeye bazı kuralları koyuyor. Sürücünün herhangi bir hatası olduğunda sözleşmenin fesh edileceği belirtiliyor. Bu da çok caydırıcı bir sistem olur."

KIŞA ÖZEL KURAL

Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Onursal Başkanı İhsan Memiş ise özellikle 28 Aralık tarihinde Kuzey Marmara Otoyolu’nda meydana gelen kazaya ilişkin konuşurken, "Sis ve gizli buzlanma çok çok önemli. Tünellerin çıkışında, köprü ve viyadüklerde, sis ve gizli buzlanma meydana gelir. Yolcu otobüsü sürücüleri kış mevsimlerinde mutlaka ama mutlaka hızlarını düşürülmelidir. Yaz dönemindeki limitlerin kışın yüzde 50 azaltılması gerekebilir. Mevsim ve yol durumu sürücü ve firmalar tarafından dikkate almıyor. Birçok otobüs sürücüsünün virajlara çok sert girdiğini de görmekteyiz" dedi.

Memiş, sürücülere de seslenerek şöyle konuştu; "Kış aylarında araç yoğunluğu olan illerde araçların zorunlu olmadığı müddetçe trafiğe çıkmalarını önermiyorum. Araçlara mutlaka kış lastiği de takılmalı. Otobüs firmalarının birbirleriyle yarış halinde olmasının önüne geçecek ağır yaptırımlar hayata geçirilip, uygulanmalı."

kardelen.yuksel@haberglobal.com.tr

Kaynak: Web Özel