Canlı yayınları kontrol etmek için formül: Günlük para kazanmaya sınır!

TikTok facebook Instagram
Canlı yayınları kontrol etmek için formül: Günlük para kazanmaya sınır!
Canlı yayın ekonomisi on milyarlarca dolarlık büyüklüğe ulaştı. Fotoğraf: Shutterstock

Canlı yayın ekonomisi milyarlarca dolar büyüklüğe ulaştı. Pek çok dolandırıcılık olayının yaşandığı bu dünyaya devletler de müdahale etmeye başlıyor. Günlük toplanabilen para miktarına sınır getirmek konuşulurken, Çin içerikleri daha sıkı kontrol etmeyi düşünüyor.

Sosyal medya büyük bir dönüşümün içinde. Artık sadece fotoğraf yüklediğimiz yerler değil aynı zamanda, devasa bir ekonomi oldular. Meta’nın sahip olduğu Facebook ve Instagram reklam gelirinin önemli bir kısmını alırken, Snapchat ve TikTok gibi görece yeni oyuncular da rekabeti kızıştırdı.

Özellikle TikTok ve Twitch ile birlikte içerik üreticileri canlı yayın performanslarından da ciddi miktarda para kazanmaya başladı. Geçen günlerde Haberglobal.com.tr’nin sorularını yanıtlayan TikTok Türkiye Kamu Politikaları Yöneticisi Emir Gelen, Türkiye’de açılan canlı yayın sayısı ve bu canlı yayınlarda gönderilen ‘hediye’lerin adedinde ciddi bir artış olduğunu söylemişti.

Canlı yayınlarda hediye toplamak isteyen insanlar bazen sınırları zorlayabiliyor. Örneğin geçen aylarda Didem Şener isimli Twitch yayıncısı ‘kist ameliyatı olacağım’ dediği canlı yayını sonrası topladığı bağışlar ile göğüslerine silikon taktırmıştı.

Dünyanın pek çok noktasında böyle olaylar olurken Çin Halk Cumhuriyeti hükümeti, canlı yayınlara el koymaya hazırlanıyor. Çinli yetkililer 30 milyar dolar değerinde hacmi olduğu düşünülen canlı yayın pazarını daha sıkı denetleyecek.

Hazırlanan kanun taslağına göre canlı yayın izleyicilerinin günlük gönderdikleri hediye tutarları takip edilecek. Konuya yakın kaynakların verdiği bilgilere göre bir yayıncının günlük alabileceği bağış tutarı sınırlandırılacak, canlı yayınlar sansür kurulu tarafından kontrol edilecek.

ÜÇ BÜYÜK OYUNCU PAZARIN YÜZDE 70'İ

Çin Siber Alan Müdürlüğü konu hakkında bir açıklamada bulunmadı. Resmi rakamlara göre canlı yayın pazarındaki üç büyük oyuncu; Byte Dance, Kuaishou Technology ve Huya şirketleri pazarın yüzde 70’ini kontrol ediyor. Geçen yıl Çin'de 700 milyon insanın internet üzerinden açılan canlı yayınları takip ettiği belirtiliyor.

Canlı yayın yapan kullanıcıların en büyük gelir kalemi yayınlardan gelen ödüller, tabi bunun yanında sponsorluklar da var. Bir uygulamada ‘uzay gemisi’ hediyesi göndermek 1,100 dolar olurken, başka bir uygulamada ise içecek göndermek 15 cent olabiliyor.

Çin hükümeti canlı yayıncılara yönelik hazırladığı kanun taslağını sektör oyuncularına geçen yılın sonlarında gönderdi. Hükümetin buradaki bir diğer amacı ise dolandırıcılık, akıllı telefon bağımlılığı ve sağlıksız harcama davranışlarını engellemek. Taslağa göre bir yayıncı 24 saat içerisinde 10 bin yuan yani 1,570 dolar (Yaklaşık 23 bin TL) ücret alabilecek.

Pekin’i en fazla rahatsız eden konulardan biri ise bu canlı yayınlardaki müstehcen içerikler. Bu ayın başında Çin devlet medyası özellikle genç ve kadın yayıncıların erkek yayıncılara göre daha fazla bağış aldığını içeren haberler yapıyordu. Geçen yıl Çin hükümeti canlı yayıncıların uymasını istediği tavsiye niteliğinde kararlar çıkardı.

PARA VEREN EN AZ 18 YAŞINDA OLACAK

Geçen yıl yürürlüğe konan bir kanuna göre; Çin’de canlı yayın yapan kişiler gerçek isimleri ile platforma kayıt olmak zorunda, onlara bağış gönderen kişiler için de bu geçerli. Bağış gönderen kişinin en az 18 yaşında olması gerekiyor. Çin hükümeti 2021'de çeşitli gerekçelerle canlı yayıncılara 112 milyon dolar ceza kesti.

Geçen aylarda Haberglobal.com.tr’nin sorularını yanıtlayan Bilişim Teknolojileri ve Siber Güvenlik Derneği Başkanı Yavuz Sultan Selim Yüksel, eskiden insanların sadece bir like (beğenilme), takdir edilme duygusuna tav olduğunu belirtmişti. Yüksel, "Daha agresif içerik üretmeleri ve daha ilgili çekici içerik üretmeleri adına üzerlerine bir gelir modeli -özellikle Tiktok- inşa edildi. Sonuç itibarıyla insanlar kolay para kazanmak adına -bu çağın hastalığı- bu tarz platformları hiç düşünmeden kullanabiliyorlar" diyordu.

Burada sergilenen performansların da insanlık onurunu rezil edebilecek şekilde kötü olduğunu aktaran Yüksel, "Bunun karşılığında reyting yada izlenme dediğimiz şeyi buldukları için para kazanıyorlar. Bu da beraberinde daha kötülerini de ortaya çıkarıyor" ifadelerini kullanmıştı.

Kaynak: Web Özel