Bir kısmın mesafeli olduğu TikTok Türkiye'de ne yapıyor? 'Aslında bir sosyal medya platformu değil...'

TikTok Sosyal Medya
Bir kısmın mesafeli olduğu TikTok Türkiye'de ne yapıyor? 'Aslında bir sosyal medya platformu değil...'
TikTok 1 milyarı aşkın kullanıcısı ile Z kuşağının en yoğun olarak bulunduğu platform. Fotoğraf: Shutterstock

TikTok Türkiye sosyal medya pazarında gittikçe büyüyor. Ağırlıklı olarak toplumun sosyo ekonomik olarak alt sınıflarının kullandığı uygulama TikTok'un Türkiye hedefi ne? Uygulama internetin geleceği için ne söylüyor? TikTok’un Türkiye Kamu Politikaları’ndan sorumlu yöneticisi Emir Gelen'le konuştuk.

2007 yılında Facebook’un çıkmasının ardından internette bir daha hiçbir şey eskisi gibi olmadı. Aslında Facebook’tan önce de insanların fotoğraflarını yüklediği ve altına yorum yazılabilen sosyal medya uygulamaları, Myspace gibi bir dev de vardı ancak Facebook pek çok paylaşım özelliğini kompakt bir şekilde sundu ve oyunu değiştirdi.

Facebook’un sosyal medya pazarındaki hakimiyeti onu sonradan bir teknoloji titanına dönüştürdü. 2012’de Instagram’ı 1 milyar dolara daha sonra WhatsApp’i 16 milyar dolara satın aldı. Sosyal medya ve anlık mesajlaşma artık Facebook demekti.

Bir süre sonra Çin’den gelen bir rakip (ByteDance) oyunu değiştirdi. TikTok performansa dayalı sistemi ile, canlı yayınlardan dikey videonun hakimiyetine kadar pek çok yeni unsur sundu. TikTok, bugün dünya üzerinde Z kuşağının en aktif olarak kullandığı uygulama. Türkiye’de ise sınıfsal bir ayrımı sembolize ediyor gibi.

'SOSYAL MEDYA DEĞİL, EĞLENCE PLATFORMU'

TikTok’un Türkiye Kamu Politikaları’ndan sorumlu yöneticisi Emir Gelen sorularımızı yanıtladı. Türkiye’de TikTok’un toplumun alt sınıfları tarafından kullanılan bir sosyal medya uygulaması olup olmadığını sorduğumuzda, “Aslında TikTok’u bir sosyal medya platformu olarak değil, sürekli içerik üretilen bir eğlence platformu olarak konumlandırıyoruz” diyor.

TikTok kullanıcıları bazen sadece telefonunun kamerasını açıp karşısında yemek yiyor, bazen de canlı yayın açıp ders çalışıyorlar. Gelen’e göre TikTok’ta kullanıcılar ‘mükemmel görüntünün peşinde koşmadan’ kendileri gibi olabiliyor.

Gelen sorumuzda yer alan 'alt sınıf' ifadesine kesinlikle katılmadığını belirtirken, “TikTok herhangi bir sınıfsal düzeni tümüyle reddeden, kapılarını yaratıcı içerik üretmek isteyen ırk, cinsiyet, cinsel yönelim ve sosyo ekonomik konumdan bağımsız olarak herkese açık bir platform” diyor.

HEDİYE GÖNDERMEK!

TikTok’un sosyal medyaya getirdiği en önemli yeniliklerden biri ise canlı yayınlardan para kazanılmasına imkan vermesi. Bu durum gerçekten bazen çok ilginç canlı yayınlar açılmasına sebebiyet verebiliyor. Bazen dekolte giyen bir kadın hiç konuşmadan saatlerce bir kameranın karşısında oturarak takipçilerinden ‘hediye göndermesini’ isteyebiliyor, bazen de bir kişi canlı yayın açıp sadece kamera karşısında yemek yiyor. TikTok canlı yayınlarında içerik üreticisinin performansına göre ona ödül göndermek mümkün. Gül, otomobil olarak sembolize edilen bu ürünler fiziki para ile satın alınıyor.

Peki Türkiye’de yaşanan ekonomik sıkıntılar açılan canlı yayınların adedini ve burada gönderilen ödüllerin miktarının artmasına sebep oldu mu? Gelen, şirket politikaları gereği ticari sır kapsamında bu hususta rakam veremeyeceğini ancak iki tarafta da büyük bir artış olduğunu söyledi. Şirket 2021 yılında 92,9 milyon TL tutarında Dijital Hizmet Vergisi ödemiş.

'AMAÇ GÜVENİ TESİS ETMEK'

Peki TikTok’un Türkiye’de bir temsilcisi olması ne anlama geliyor? Gelen bu soruyu, “Amacımız, ülkemizin hikayesini çalıştığımız şirketlere, şirketlerimizin de ihtiyaçlarını, önceliklerini ve faaliyetlerini ülkemize anlatmak. Yaklaşık 7 aydır yürütmüş olduğum bu görevde, oldukça olumlu yansımalar ve geri bildirimler aldığımı söyleyebilirim. Buradaki en önemli husus, kurulan iletişim kanalı ile güven tesis etmek, ve bu güveni sürdürmektir” diyerek yanıtlıyor.

Twitter Türkiye’de sık sık içerik kaldırma talepleri ile gündeme geliyor. TikTok’ta benzer bir durum var mı? 2021 İlk Yarısı Resmi Makamların İçerik Kaldırma Talepleri Raporu’na atıfta bulunan Gelen, Türkiye’den 113 resmi kaldırma talebi olduklarını bu talepler doğrultusunda Topluluk Kuralları’nı ihlal ettiği için 16, yasaları ihlal ettiği içinse 250 içeriği kaldırdıklarını söyledi.

TikTok kullanmanın yaş sınırı 13. 13 – 15 yaş arası kullanıcılara ait hesaplar, otomatik olarak gizli hesap şeklinde tanımlanıyor. Bu, yalnızca kullanıcının takipçi olarak onayladığı kişilerin videoları izleyebileceği anlamına geliyor. Ayrıca TikTok, 16 yaşından küçük kullanıcılara ait hesapların doğrudan mesaj veya canlı yayın göndermesine izin vermiyor.

Bir kısmın mesafeli olduğu TikTok Türkiye'de ne yapıyor? 'Aslında bir sosyal medya platformu değil...' - Resim : 1
TikTok Türkiye Kamu Politikaları’ndan sorumlu yöneticisi Emir Gelen. Fotoğraf: TikTok

TÜRKİYE'DE 10 DAKİKALIK VİDEOLAR NİSAN'DA BAŞLIYOR

Gelen ayrıca Türkiye’de kullanıcıların Nisan ayında 10 dakikalık videolar üretmeye başlayabileceklerinin bilgisini de ilk kez Haberglobal.com.tr aracılığı ile verdi. Türkiye’deki aktif TikTok kullanıcı sayısıyla ilgili bir bilgi paylaşılmıyor. Geçen eylül ayında uygulama 1 milyar barajını aştı. Bir dakikadan uzun videolar 5 milyardan fazla izlenmeye ulaşmış durumda.

2021'DE EN FAZLA TRAFİĞE SAHİP PLATFORM

Cloudflare isimli ölçüm şirketi 2021 yılında dünyada en fazla trafiğe sahip olan internet sitelerini araştırdı. Geçen yıl 7. sırada olan TikTok bu yıl 1. sıraya yükseldi. Üstelik bunu Google’ı geçerek yaptı. Cloudflare’ın listesine göre dünyada en çok ziyaret edilen ilk on internet sitesi sırasıyla şöyle: TikTok, Google, Facebook, Microsoft.com, Apple.com, Amazon, Netflix, Youtube, Twitter, WhatsApp.

Kaynak: Web Özel

TikTok nedir