Kripto piyasaları çakıldı, gözler ünlülere çevrildi! 'Ne oldu şimdi?..'
Son günlerde kripto piyasaları büyük çöküş içinde. Pek çok insanın yatırımı da son günlerdeki hareketlerden çok olumsuz etkilendi. Gözler ise yükseliş döneminde birçok reklamda boy gösteren ünlülerde... Peki ünlüler oynadıkları reklamdan sorumlu tutulabilir mi? Buna dair çeşitli tezler bulunuyor.
NBA ekiplerinden Philadelphia 76'ers'ın yıldız pivotu Joel Embiid, eski kolej koçu Bill Self'le oldukça ses getiren bir kripto borsası reklamında boy gösterdi. Self, 6 Mayıs'ta yayınlanan reklamda “Yolumuz diğer herkese mantıklı gelmediğinde bile devam ettik. Yolumuz, seçmiş olmayı isteyecekleri yol olana kadar devam edeceğiz” gibi havalı bir söz söylüyordu. Elbette reklamda söylenmeyen şey, kripto piyasasının büyük bir çöküş döneminin içinde olduğuydu...
Hollywood ünlülerinin ve dünyanın bazı en önemli sporcularının kripto tutkusu, özellikle geçen yıl zirvesini yaşıyordu. Sosyal medyada, verdikleri röportajlarda, oynadıkları kliplerde kripto varlıkları kendilerinin bir parçası oldukları popüler kültürün tam ortasında gibi tasvir ettiler ve bunu bir hayat felsefesi gibi göstermekten de çekinmediler.
SUPER BOWL 'CRYPTO BOWL' OLDU!
Bu dünya geleneksel finans dünyasından daha kapsayıcıydı ve çok büyük paralar kazanma şansını da yanında getiriyordu. Söz konusu tasvir bu unsuruyla da oldukça cazip geliyordu elbette. Öyle ki ABD'nin en çok izlenen spor müsabakası olan Super Bowl'a bu yıl “Crypto Bowl” lakabı uygun görüldü. Sadece 30 saniyelik bir reklamın bedeli 7 milyon dolar olan gecede izleyiciler, kripto varlık endüstrisinden sayısız reklama maruz kaldı.
Reklam konusunda Mayıs 2022 verileri dikkat çekiyor. Bu yıl mart ayında dünyaca ünlü bir kripto borsası dijital reklamcılık için günde 109 bin dolar harcamaktaydı. Mayıs ayında bu sayı günde 24 bin 669 dolara geriledi.
KRİPTO REKLAMLARI DAHA FARKLI...
Ayrıca bu ay yatırımcılar yüz milyarlarca doların eriyip gittiğini izlerken eleştirilerini ünlü isimlere de yöneltti. Altı çizilen nokta bu isimlerin riskleri vurgulamadan savunmasız hayranlarını kriptoya yatırım yapmaya yönlendirdikleri yönündeydi. Öne sürülen tez kripto reklamlarının kıyafet, yiyecek, banka, otomobil reklamlarından farklı olduğunu öne sürmekte zira kripto piyasası oldukça değişken ve yüksek riskler taşıyor. Bununla birlikte zaman zaman şahit olunan dolandırıcılık hadiseleri de dikkat çekmekte.
Chicago Üniversitesi'nde pazarlama bölümünde görev yapan Doç. Dr. Giovanni Compiani, “İnsanlar gerçek parayla yatırım yapıyorlar. Bunu teşvik edenler, potansiyel dezavantajlar konusunda daha açık olmalı” ifadelerini kullanıyor.
Son günlerdeki gelişmeler üzerine ünlü isimlerden bir açıklama gelmedi. Türkiye'de de ünlü sanatçılar ve sporcular sayısız kripto borsası reklamında boy göstermişti. Hatta yaptığı vurgunla Türkiye'den kaçan ve Interpol tarafından kırmızı bültenle aranan Faruk Fatih Özer'in kurucusu olduğu ve pek çok insanın mağdur olduğu Thodex'in reklamlarında boy gösteren ünlü isimler de tepkilere maruz kalmıştı.
Fakat elbette ünlü isimler, “ünlülük” kavramı var olduğu günden beri bir şeylerin reklamını yapıyor. Bu noktada “Reklam yüzlerini ürünlerin performanslarından sorumlu tutmanın ne kadar doğru olduğu tartışılır lakin kişilerin yatırım yaptığı riskli ürünlerin reklamlarında en azından bir uyarı ifadesine yer verilmeli” görüşü gün geçtikçe destek topluyor.
Bunun yanı sıra “reklamda oynamak” ile “marka elçisi olmak” arasındaki fark da dikkate değer. Örneğin aralık ayında Oscar ödüllü aktris Reese Witherspoon, kişisel sosyal medya hesaplarından “kriptonun kalıcı olacağını” açıklarken bir başka Oscar ödüllü aktris Gwyneth Paltrow ise isminin bir Bitcoin çekilişine verilmesini izin vermişti.
'SADECE KOMİK BİR REKLAM YAPTIK'
Konu hakkında görüş bildiren nadir ünlü isimlerden biri de Super Bowl'da yayınlanan ve ünlü komedyen Larry David'in oynadığı kripto borsası reklamının yönetmeni Jeff Schaffer şunları söylemekteydi:
“Maalesef kripto borsasının durumu hakkında ekleyecek bir şeyim yok çünkü kripto varlıkların nasıl çalıştığı hakkında hiçbir fikrim yok -bize defalarca anlatılmış olsa bile... Sadece komik bir reklam yapmak için yola çıktık!”
Syracuse Üniversitesi'nde reklamcılık bölümünde görev yapan Doç. Dr. Beth Egan ise böylesi reklamların riskinden dem vuruyor. Kripto endüstrisinin yükselişiyle bu ünlü isimlerin de takdir edileceğini ifade eden Doç. Dr. Egan, bu dönemki gibi çöküş dönemlerinde ise itibarlarının ciddi biçimde zarar görebileceğini söylüyor.
*Bu haberdeki bilgilerin büyük bir kısmı The New York Times'ta “All Those Celebrities Pushing Crypto Are Not So Vocal Now” başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.
Kaynak: Web Özel