Takside sorun sayı mı? Kalite mi?
İstanbul'un artık kronik bir taksi ve taksiciler sorunu var. Peki sorunun kaynağı taksi plakası sayısında mı yoksa hizmet kalitesinde mi? Bir vatandaşa göre bir Türk'ün Taksim'de taksi bulması çok zor. Taksiye binip kısa mesafe gitmek ise bir şehir efsanesine dönüşmek üzere...
İstanbul'da toplu ulaşım araçları arasından en çok kullanılan vasıtaların başında sarı taksiler geliyor. Resmi kayıtlara göre, İstanbul’da 17 bin 395 taksi bulunuyor. Yaklaşık 30 yıldır nüfus artmasına rağmen plaka sayısının artmaması plakaların değerini her geçen gün artırıyor. Kısa mesafe almayan, yolcu seçen taksiciler, her gün yeni tartışmalara sebep oluyor.
"BAKANLIK: TAKSİLERİN SAYISI KONU DEĞİL"
Bu kapsamda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, İstanbul’da yaşanan taksi sorunu ile ilgili bir açıklama yaptı. Açıklamada, taksilerin her türlü ruhsatlandırma işlemleri ile alım satım izinlerinin İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) tarafından yapıldığını belirtti. Sorunun çözümüne yönelik ticari taksi sürücülerine gerekli olan eğitimlerin verilmesi, konusunda İBB adres gösterildi. Açıklamada ayrıca, "Müşteri memnuniyetini esas alarak söz konusu şikâyetleri ortadan kaldıracak olan İBB'dir. Konu taksilerin sayısı değil öncelikle hizmetin kalitesidir" denildi.
Peki vatandaş ne düşünüyor? Taksilerde sorun sayı da mı hizmet kalitesinde mi? Beşiktaş'ta sorularımızı yanıtlayan Fatih Çağlar, taksilerin hizmetinde, taksi şoförlerinin davranışına kadar bütün sistemin değişmesi gerektiğini düşünüyor. Taksi sayısının kesinlikle yeterli olmadığını belirten Çağlar, "Sorumlu İBB veya Ulaştırma Bakanlığı'dır. Bizim için önemli olan bu sorunun çözülmesi" dedi. Bazen çok uzun süre taksi beklediğini belirten Çağlar, "Bekle bekle gelmiyor. Çoğu yere götürmüyorlar. Bekliyorum ya çok uzun süre gelmiyor, ya da gelenler hep dolu oluyor" şeklinde konuştu.
"NÜFUSA GÖRE TAKSİ SAYISI"
Beşiktaş otobüs durağında taksi bekleyen ve ismini vermek istemeyen iki arkadaş 20 dakikadır beklediklerini ama her geçen taksinin dolu olduğunu belirtti. Taksi sayısındaki yetersizliğe değinen iki arkadaş, "Sabah, akşam ve özellikle yazın taksi bulamazsınız. Sabah-akşam iş saatleri, yazın da ülkeye gelen turistleri alıyorlar. Boş taksi bulduğunuzda ise, 'Nereye gideceksiniz', 'Orada çok trafik var girmem', 'Müşterim bekliyor' gibi sorularla karşılaşıyoruz" ifadelerini kullandılar. Şehrin nüfusuna oranla taksilerin sayısının 30 senedir değişmediğini aktaran iki arkadaş, taksi sayısının artık nüfusa göre belirlenmesi gerektiğini belirtti. Daha sonra müşterisinin indiği bir taksiye koşarak bindiler.
"TURİST SANIP TAKSİMETRE AÇMADILAR"
Taksim'e çıkarken Vodafone Park Stadı'nın hemen önünde taksilere el sallayan ama bir türlü boş taksi bulamayan kadın dikkatimizi çekti. Yanına gittiğimizde, İran asıllı olduğunu ve isminin Haniyyeh Sardari olduğunu belirten kadın, 10 dakikadan fazladır taksi geçtiğini ama bir türlü boş taksi bulamadığını söyledi. 3 yıldır İstanbul'da yaşayan Sardari, "Bir şirkette çalışıyorum. 10 dakikada en az 20 tane taksi geçti ama hepsi de doluydu. Bindiğim taksilerde Türkçe'yi çok iyi konuşamadığım için turist sananlar oluyor. Hatta bir kere beni turist sanarak taksimetre açmadı. Hemen şikayet ettim" diye konuştu.
"PLAKA KIYMETE BİNİYOR"
Taksim'de polis ekiplerinin son dönemde artan şikayetler nedeniyle büyük bir denetimine denk geldik. Burada taksi bekleyen İrem Yılmaz, normal şartlarda Taksim'de Türk bir vatandaşının taksi bulmasının mucize olduğunu belirtiyor. Adliyeye işi nedeniyle taksi ile çok sık gittiğini belirten Yılmaz, "Yıllardır durum aynı. Her gün şehrin nüfusu artıyor ama taksi sayısı yerinde sayıyor. Ortaya büyük rant çıkıyor. Türk'sen Taksim'de zor taksi bulursun. Zaten normal şartlarda taksi bulamıyorsun ki" diyor.
"EĞİTİMDEN GEÇMELİLER"
Eminönü'nde konuştuğumuz Erdinç Civan isimli vatandaş, Beylikdüzü'nde oturduğunu, taksi sorununun her yerde yaşandığını belirterek, şöyle konuştu: "İstanbul'un en önemli sorunu haline gelmeye başladı. Hizmetleri ve süren sürücüleri söylemiyorum bile. Çünkü bazen acayip tipler taksi sürüyor. Belli bir eğitimden geçmeliler. Ayrıca plaka kimin adınaysa o çalışmalı. Sorumluluğu olmalı."
İstanbul Taksiciler Odası Başkanı Eyüp Aksu ise, daha önce yaptığı açıklamada İstanbul'un ihtiyacı olanın ilave taksi olmadığını, mevcut taksilere teknoloji desteği verilmesi ve İBB tarafından durdurulan şoför eğitimlerinin tekrar başlatılmasını istemişti. Aksu, "İlk yardım, davranış biçimi, yabancı dil ve benzeri eğitimler almış şoförlerle daha kaliteli hizmet verilmesi sağlanmalıdır" demişti.
Kaynak: Web Özel