İstanbul'un bitmeyen taksi çilesi! Krizin nedeni plaka ağalığı

İstanbul
İstanbul'un bitmeyen taksi çilesi! Krizin nedeni plaka ağalığı

Eminönü, Sultanahmet, Beyoğlu, Şişli gibi ilçelerde turist avına çıkan, kentin genelinde ise kısa mesafede müşteri almak istemeyen taksiciler, İstanbullunun çilesi oldu. Taksicilere göre ise birkaç meslektaşlarının yaptıklarından dolayı herkesi aynı kefeye koyup bir mesleği kötülememek gerek.

İstanbul'da bitmeyen taksi sorunu devam ediyor. İBB’ye her gün taksiler hakkında yüzlerce şikayet gelirken, kullanıcılar sosyal medyada da sorunlarını dile getiriyor.

Hürriyet gazetesinden Çetin Aydın'ın haberinde konu sektör temsilcileri, taksiciler ve kullanıcılara soruldu.  Bazı meslektaşlarında şikayetçi olduğunu ve utanç duyduğunu belirten Birleşik Taksi Şoförleri Derneği Başkanı Hüseyin Duman, "Açık açık söylüyorum. Turistlerden fazla para alan taksi şoförü hırsızdır. Bu kişilere bu suçlardan işlem yapılmalıdır. Nitelikli dolandırıcılık suçundan cezaevine girmelidir. Şoför kartları hemen iptal edilmelidir. Bunun yanında kısa mesafe diye yolcu almayan taksi şoförü de hırsızdır. Bu kişinin amacı farklıdır. Bizim sektörümüzü kötüleyen insanlardır. Tabii ki bu olayların çözümü var. İBB’nin sert kararlar alması gerekiyor" dedi.

  "EN AZ 5 AY EĞİTİM ŞART"

Duman, "Taksicilere bugün 100 lira karşılığında şoförlük kartı veriliyor. Özellikle pandemi döneminde taksici kartı alan insan sayısı 70 bine yaklaştı. İşini kaybeden insanlar taksi şoförlüğüne yöneliyor. İngiltere’de yaklaşık bir yıl ders alıyorsun. İnsan ilişkileri, ileri sürüş teknikleri, şehrin tarihi gibi eğitimler veriliyor. Bir yılın sonunda taksi şoförü oluyorsun. Bu uygulamanın aynısı İstanbul’da da olmalıdır. Her gün ortalama 500 şikâyet geliyor. Bunun yüzde 80’i kısa mesafe tartışmalarını kapsıyor” diye konuştu. 

 

"KALİTELİ HİZMET VERMELİYİZ"

İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu ise kısa mesafe yolcu almayan ve fazla ücret talep eden taksiciler hakkında gerekli işlemlerin yapıldığını belirterek “Kolluk kuvvetleri denetimler yapıyor. Yanlış yapan şoförler hakkında idari ve adli işlemler gerçekleştiriliyor. Kaliteli ve huzurlu hizmet vermek zorundayız” dedi.  

"BUNLAR DOLANDIRICI"

Öte yandan taksiciler de kendi meslektaşlarından şikâyetçi. İstanbul’da 20 yıldır taksicilik yapan Hasan Aydın , “20 yıllık taksiciyim. İnsanlar önceden bize çok kibar davranırdı. Saygı ve güven vardı. Son dönemlerde acayip şeyler duyuyoruz. Taksim’den Mecidiyeköy’e 100 dolara gidiyorlar. Bu kişiler dolandırıcı. Yapanlar da belli kişiler” dedi. 

Bir diğer taksici de, "Bu kişiler belli. Bir çete gibi. Birbirlerini tutuyorlar. Taksim’de bütün taksiciler birbirini tanır. Adam polise yakalanıyor. Adam bir günde 2 bin lira kazanıyor. 20 günlük ceza alıyor. Sonra yine işe başlıyor. İnsanlar bu kişiler yüzünden bütün taksicilere haklı olarak tepkili oluyor” diye konuştu.   

ASIL PROBLEM AĞALIK SİSTEMİ

İstanbul’da 1990 yılından bu yana taksi sayısı değişmedi. Toplamda 17 bin 395 taksi plakası var. Bu rakama bugüne kadar sadece Şile ve Çatalca’da çalışan 211 bordo renkli taksi eklendi. Taksi sayısı az, talep çok olunca taksi plakası fiyatları hızla yükseldi. Bugün İstanbul’da ortalama bir taksi plakasının değeri 2.3 milyon lira. Taksilerin çoğunluğu ‘plaka ağaları’ denilen galericilerin elinde. Piyasa bir dönem Laleli’de dönerken şimdi merkez Bağcılar. Plaka fiyatlarını da onlar belirliyor.

İstanbul taksi taksi çilesi Plaka plaka ağalığı