Netflix'in Doğu planı... | Batı'daki abone kaybını mı dengeliyor?

Netflix Güney Kore Japonya Filipinler Endonezya Amazon Prime
Netflix'in Doğu planı... | Batı'daki abone kaybını mı dengeliyor?
Japonya'da 2015'ten beri yayın yapan Netflix, son dönemde yönünü diğer GÜney Asya ülkelerine çevirdi. Fotoğraf: Shutterstock

Netflix, geçtiğimiz yıl abone sayılarında yaşadığı ciddi dalgalanmalarla sık sık gündeme gelmişti. Platformun Türkiye dışında da Güney Asya ülkeleri başta olmak üzere Doğu'ya yaptığı yatırımlar ise, "Batı'daki kaybını bu ülkelerden mi gidermeye çalışıyor?" sorusunu akıllara getiriyor.

Netflix, geçen yıl sadece Kuzey Amerika'da bir milyona yakın kullanıcı kaybetti. Şirket, geçen yıl büyük prodüksiyonlu dizileriyle birlikte abone sayısındaki dalgalanmalarla da çok konuşulmuştu. Fakat platform bu sefer başka bir konuyla, Güney Asya piyasalarına yaptığı atılımla gündemde. Yaklaşık 26 yıldır yayın hayatına devam eden online yayın platformu yönünü Güney Asya'ya çevirdi. Bölgede platforma talep büyük ve Netflix bu ülkelerde hiç el değmemiş geniş bir potansiyel olduğunu söylüyor. Peki şirket bu adımı Batı piyasasında kaybettiği kârını dengelemek için mi atıyor?

Batı'da eskisi kadar ilgi görmeyen Netflix'e Asya'nın büyüyen ekonomilerinde artan bir talep söz konusu. Netflix 2022'de Endonezya, Singapur ve Filipinler gibi Güney Asya ülkelerinde yaklaşık 5 milyon 300 bin üye kazandı. 2020'de Tayland, Endonezya ve Filipinler'de ofis açan Netflix, diğer büyük Amerikan şirketlerinin güvenlik endişesinden ötürü çalışanlarını göndermekten çekindiği Vietnam'da da pazara girebilmek için görüşmeler yürütüyor. Çin'de halihazırda platforma erişim yasak. ABD ile yakın ilişkilere sahip Japonya ve Güney Kore'de ise oldukça popüler.

'JAPONYA'DA KAR'A GEÇTİ'

2021'de dünyayı kasıp kavuran Güney Kore yapımı Squid Game'den ötürü Netflix, ülkede en çok izlenen dijital yayın platformu. Japonya'da ise kârı bir hayli yüksek. 2015'ten beri ülke piyasasında aktif olan Netflix, geçen yıl Aralık ayında 1 milyon 410 bin dolar kâr elde etti.

İletişim akademisyeni Dr. Sarphan Uzunoğlu, Netflix'in Güney Asya piyasalarına atılımına ilişkin değerlendirmesinde, bunun Batı'daki kaybı dengeleme girişiminden ziyade planlı bir adım olabileceğini söylüyor.

Netflix'in Doğu planı... | Batı'daki abone kaybını mı dengeliyor? - Resim : 1
Squid Game, ABD merkezli Netflix'te Asya görünümünün bir hayli artmasını sağlamıştı. Fotoğraf: Shutterstock

Bir pazara ilk kez giriliyor olmasının o pazarın daha önce kârsız bir pazar olduğu anlamına gelmeyebileceğine işaret eden Uzunoğlu, firmaların ürün portföylerini oraya uygun hale getirmeden ya da bunun için ek bir bütçe harcamaya hazır olmadan başka pazarlara girmeyebildiğini dile getiriyor.

Uzunoğlu, “Ama Netflix özelinde, 'Pazarını Batı'dan Doğu'ya kaydırıyor' demek ne kadar doğru olur, bilmiyorum. Sonuç itibariyle büyük şirketler de küçük şirketler de genişlemelerini planlı yaparlar” demekte. Netflix'in de dünyanın en büyük streaming şirketlerinden biri konumunda olduğunu hatırlatan Dr. Uzunoğlu, şirketin, hatta dünyanın diğer taraflarındaki düşüşleri bile tahmin edebildiğine dikkat çekiyor. Sarphan Uzunoğlu sözlerine şöyle devam ediyor:

“Temel medya yönetimi prensibinden bakarsanız, her hedef pazardan ideal verimi elde edemezsiniz. Ülkelerin kendi iç ekonomik koşulları gibi konular da burada çok büyük belirleyici olabilir. Başka pazarlara yönelmenin maliyetleri olur ama yeni kullanıcı günün sonunda bir akıştır.

YERLİ PAZARLA REKABET RİSKLERİ

Yayın devi, söz konusu ülkelerde çok sayıda yerli film ve TV programı da çekiyor; orijinal içerik üretme konusunda da projeler yürütüyor. Diğer yayın platformları da Netflix ile benzer tutumlar sergiliyor. Amazon, Endonezya, Singapur ve Filipinler'de kısa süre önce Prime Video platformunun yerel versiyonunu yayına açtı. Disney Plus da geçen yıl Kasım ayında Güney Asya'ya özgü ilk orijinal içeriğini yayınlamıştı. Netflix Güney Asya İçerik Direktörü Malobika Banerji, firmanın Güney Asya'da “hiç el değmemiş birçok potansiyel” gördüğünü belirterek, bu ülkelerde online içeriğe yönelenlerin sayısının da son 10 yılda hızla arttığını dile getiriyor.

UZAK PAZARLAR VE FARKLI KÜLTÜRLER

Amazon da Disney Plus da Netflix de faaliyet gösterdikleri ülkelerdeki dijital platform düzenlemelerine uyum sağladıklarını dile getiriyor. Netflix, ABD dışındaki piyasaların çoğunda ülkelerin yönetimleriyle içerik konusunda kültürel ya da sistemsel farklılıklardan kaynaklanan anlaşmazlıkları yaşayabiliyor.

Netflix, bu piyasalara içerik sunabilmek adına genelde yönetimlerle anlaşma yoluna gidiyor. Örneğin Vietnam, savaş gazisi bir karakterin Vietnam Savaşı hakkında söylediklerinin “uluslarını ve ulusal kahramanlarını rencide ettiğini” dile getirmiş ve Güney Kore yapımı bir diziye izin vermemişti. Netflix ise, Vietnam hükümetinin neyi uygunsuz bulduğunu anlayabilmek adına akademisyenler ve danışmanlarla çalıştıklarına dikkat çekiyor.

İlave Kaynaklar: The Washington Post, Yonhap, Statista

Kaynak: Web Özel

japonya Filipinler Güney Kore Netflix Amazon Prime endonezya