Bir devrin sonuna mı geliyoruz? 'Netflix'in eskiden tek rakibi uykuydu'
Online yayın devlerinden Netflix, son dönemde daha çok abone kaybıyla gündemde. Platform, müşterilerini tutabilmek için pek çok önlem hayata geçiriyor ancak bu yöntemlerin işe yarayıp yaramayacağı merak konusu...
25 yıllık yayıncılık hayatı boyunca ana akım medyada bir kült haline gelen Netflix, bugünlerde abonelerini kaybetmemek için çabalıyor. Şirketin bu kapsamda hayata geçirdiği yeni teknikler arasında daha önce hiç yanaşmadığı yöntemler de mevcut. Atılan adımların işe yarayıp yaramayacağını ise zaman gösterecek.
Şirkete yakın çevrelerin verdiği bilgilere göre, Netflix, platformun verilerinde yıl başından bu yana bazı düşüklükler görüyor. Veriler, kullanıcıların artık platformu daha az ziyaret ettiğini ortaya koyuyor. Şirketin bir de şu ana kadar hiç olmadığı kadar abone kaybettiğini göz önüne alınca akıllara "Bir devrin sonu mu” sorusu geliyor.
Temmuz'da açıklanan sayılara göre, şirket ilk kez bu yılın ilk iki çeyreğinde art arda abone kaybetti. Netflix, bunun üzerine hissedarlarına gönderdiği mektupta, gelirlerin ve abonelerin arttırılması için çeşitli önlemlerin hayata geçirileceğini vurguladı. İlk iki çeyrekte 1 milyon 200 bin abone kaybeden platformun üçüncü çeyreğe ait karnesi ise yakın zamanda açıklanacak. Ancak son çeyrekte tespit edilen abone sayısı 220 milyon 670 bin.
DİĞERLERİYLE REKABET KIZIŞIYOR
Bir dönem Netflix'in tek rakibinin 'uyku' olduğu belirtilirdi. Fakat New York Üniversitesi'nde medya çalışmaları yürüten Evan Shapiro, “İlgimi ve paramı verebileceğim bir sürü yer var” demekte. Şirket mevcut durumda sadece Disney+ ve HBO Max gibi yayıncı platformlarla değil, TikTok ve YouTube gibi gençler arasında çok popüler olan uygulamalarla da rekabet ediyor. Şirket ayrıca, azalan abone sayıları konusunda yatırımcılarını yanılttığı gerekçesiyle açıklan davalarla da mücadele halinde.
ABONELERİNİ NASIL TUTACAK?
Yıl başından bu yana hisse senetleri yaklaşık yüzde 60 oranında azalan Netflix, uzun zamandır gündemde olan reklamlı kullanıcı modelini izleyicileri daha fazla ekran başında oturtma planı çerçevesinde hayata geçirecek. Kasım'da başlaması planlanan reklamlı kullanıcı modelinde aboneler, reklam izledikleri ve daha az ödeme yaptıkları bir üyelik alabilecek. Platform önceki yıllarda bu modele mesafeli duruyordu.
Uzmanlar, bir zamanlar Netflix'i sektörde zirveye taşıyan şeyin, başarıyı ölçebilmek adına devamlı yeni yollar bulabilmesi olduğunu belirtiyor. Söz konusu gelişmelere cevap vermeyi reddeden şirket geçtiğimiz dönemlerde, izleyicilerin düzenli şekilde geri bildirimde bulunmasını sağlayacak sistemler hayata geçirmişti. Bu geri bildirimler sayesinde izleyicilerin tercihlerini ve yorumlarını elde edebilen şirket, şimdi bu geri bildirim mekanizmalarını geliştirmek için çalışıyor.
Şirket ayrıca, pandemiden sonra insanların mesai saatleri ve günlük alışkanlıkları değiştiğinden abonelerin günde kaç kere siteye giriş yaptığını tespit etmek için çabalıyor. Ancak, birçok hane halkı Netflix'e tek oturumdan giriş yaptığı için bireysel tercihleri saptama yönteminin zor olduğu ifade ediliyor.
Öte yandan, mevcut 'beğeni' ve 'dislike' butonlarına ilave olarak bu sene 'çift beğeni' özelliğini deneyen şirket, bu sayede izleyicilerin çok sevdikleri bir içeriğe daha fazla geri bildirim yapmasını amaçlamış. Bu sayede, içerikleri izlenecekler listesine ekleme gibi, algoritmaların önerileri geliştirmelerine yardımcı olan özellikler bulmayı hedeflemiş.
Edinilen bilgiye göre, bir dizi, şov ya da filmin belirli miktarda çift like oranı yakalaması halinde yapıma 'çift like primi' verilecek. Bu sayede de yapımın iyi ya da kötü bir yatırım olduğuna dair belirlemeler yapılabilecek.
BAZI ÖLÇÜMLERİ DEĞİŞTİRDİ
Netflix, önceki yıllarda bir içeriğin başlarının iki dakika boyunca izlenmesini 'izlendi' kabul ediyordu. Şirket bu ölçüm yöntemini geçen yıl değiştirdi ve içeriklerin izlenme saatini baz almaya başladı. Bu ölçüme göre, geçtiğimiz günlerde yayına giren Dahmer dizisi, Eylül sonundan bu yana elde ettiği 700 saat izlenme ile Stranger Things dizisinin 4. sezonundan sonra platformun en çok izlenen dizisi oldu.
Wedbush Güvenlik'ten analist Michael Pachter, Netflix'in abone sayısı konusunda çıkabileceği en yüksek noktaya varmak üzere olduğunun altını çiziyor. Pachter değerlendirmesine şöyle devam ediyor:
“Artık 20 milyon abone kazanma fikrine güvenemezler. Bu saatten sonra 20 milyon aboneyi kaybetmemeye odaklanmaları gerekiyor.”
Kaynaklar: The Wall Street Journal, Time, Statista
*Yayınlanan derlemeden kısa bir süre sonra Netflix’in, analistlerin tüm beklentilerini aşarak üçüncü çeyrekte 2.4 milyon yeni abone kazandığı görüldü.
Kaynak: Web Özel