Sperm, yumurta, rahim kullanmadan insan embriyosuna benzeyen bir varlık geliştirildi

Bilim Haberleri

Bilim insanları, sperm, yumurta veya rahim kullanmadan insan embriyosuna benzeyen bir varlık yetiştirdi.

Weizmann Enstitüsü ekibi, kök hücreler kullanarak oluşturulan "embriyo modellerinin," 14 günlük gerçek bir embriyoya benzeyebildiğini ve hatta laboratuvarda hamilelik testlerinin pozitif sonuç verdiği hormonları salgılayabildiğini bildiriyor.

Embriyo modellerinin amacı, insan yaşamının başlangıcındaki önemli anları etik bir şekilde anlamaktır. Spermin yumurtayı döllemesinden sonraki ilk haftalar, dramatik bir değişim dönemidir. Bu kritik dönem, düşüklerin ve doğum kusurlarının önemli bir nedeni olmasına rağmen hala tam olarak anlaşılamamıştır.

Weizmann Bilim Enstitüsü'nden Profesör Jacob Hanna, bu alandaki bilginin sınırlı olduğunu belirterek, "Bu bir kara kutu ve bu, klişe bir ifade değil" diyor.

Embriyo araştırmaları, etik ve teknik açıdan hassas bir konu olmasına rağmen, doğal embriyo gelişimini taklit eden ve hızla ilerleyen bir alana dönüşmüştür. Nature dergisinde yayınlanan bu araştırma, İsrailli ekip tarafından erken embriyonun tüm temel yapılarını taklit eden ilk "tam" embriyo modeli olarak tanımlanıyor.

Bu çalışmada, vücuttaki farklı dokulara dönüşebilme yeteneği kazanacak şekilde yeniden programlanan kök hücreler kullanıldı. Bu kök hücreler daha sonra kimyasallar kullanılarak insan embriyosunun erken aşamalarındaki dört farklı hücre tipine dönüştürüldü.

Bu hücreler karıştırıldı ve yaklaşık yüzde 1'i, insan embriyosuna benzeyen ancak tam olarak aynı olmayan bir yapı oluşturmaya başladı.

Bu embriyo modelleri, döllenmeden sonraki 14 gün boyunca büyüyerek gelişti, bu süre birçok ülkede yasal bir sınırdır. Bu modellerin, farklı hücre türlerinin gelişimini anlamaya, organların ilk aşamalarının oluşumunu gözlemlemeye ve genetik hastalıkları anlamaya yardımcı olması amaçlanmaktadır.

Ancak, mevcut yüzde 99'luk başarısızlık oranının iyileştirilmesi gerekmektedir. Ayrıca, embriyo modellerinin gerçek embriyolara ne kadar yaklaştığı etik soruları da gündeme getiriyor.

Araştırmacılar, bu modellerin hamilelik elde etmek için kullanılamayacağını ve etik dışı olduğunu vurguluyorlar. Embriyo modeli üzerinde çalışmalar, embriyonun rahim içine başarılı bir şekilde yerleştirilme aşamasının ötesine geçtiğinde etik sorunlar ortaya çıkabilir.

Kaynak: Ajans Bizim