Sorun "taksici mi, sistem mi?"
UKOME'den çıkan yüzde 28.09'luk taksi zammından sonra tartışmalar bitmek bilmiyor. Plaka kiralayıp taksicilik yapanlar, sistemin plaka sahibi ve aracı galerileri memnun ettiğini söylerken, mevcut sistemde 10-12 saat çalışıp 27-28 bin TL kazandıklarını söylüyorlar.
İstanbul'daki taksi sorunu ve tartışmalar bitmek bilmiyor. Son olarak yüzde 65'lik zam talepleri kabul edilmeyen taksiciler, UKOME'den çıkan yüzde 28.09'luk zam oranını yetersiz bulurken, indi-bindi ücretinin 70 TL'den 120 TL'ye çıkartılması gerektiğini yineliyorlar. Taksimetre zammı üzerinden başlayan tartışmalar devam ederken, gözler bir yandan da İstanbul'daki taksicilik sisteminin işleyişine çevrilmiş durumda. İstanbul'da taksi plaka ücretleri 6 milyon 700 bin liradan başlayıp 7 milyon 200 bin liraya kadar çıkıyor. Plaka sahipleri ise piyasada adeta tekelleşmiş durumdaki 4, 5 oto galeri üzerinden, kiralama veya taksici bulma yöntemini seçiyor. Dolayısıyla plaka sahibi ile kiracı arasında oto galeriler köprü işlevi görüyor. Ancak taksi plakası kiralayıp, taksicilik yapmak isteyenlerin araç sahibi olması gerekiyor.
AYLIK KİRA 25 BİN TL
Bir taksi ise 24 saat mesai üzerinden genelde 2 taksici tarafından çalıştırılıyor. Plaka kiralayanların ortalama aylık kazancının 27-28 bin lira arasında değiştiği belirtiliyor. Şayet kiracı tek başına 14, 15 saatlik mesai yaptığında bu ücretin 40 bin liraya yaklaştığı dile getiriliyor. Ancak İstanbul trafiğinde böylesi bir eforun sürdürülebilir olmadığı da vurgulanıyor.
Zam tartışmaları devam ederken konuştuğumuz taksiciler ise aylık araç kira bedelinin son taksimetre artışından önce 24-25 bin lira arasında değiştiğini, bu rakamın yeni zammın ardından 28-30 bin liraya çıkacağını belirtiyor.
"SİSTEM DOĞRU DEĞİL"
Ağırlıklı olarak Beyoğlu, Beşiktaş, Şişli, Maslak güzergahında müşteri taşıyan ve adını vermek istemeyen bir taksici, "Plakayı kiralayan kişinin aracında gece mesaisini yapıyorum, günlük kazancım 800, 900 lira arasında değişiyor. Aylık ortalama 26, 27 bin lira kazanıyorum. Ancak kaza, arıza, sigorta gibi masraflar plakayı kiralayanlara ait. Mevcut sistem doğru değil. Keşke taksiler kamunun olsa ve bizler de enflasyona ezilmeyeceğimiz maaşlı çalışanlar olsak. Mevcut sistemin kazananları plaka sahipleri ve galericiler, günah keçisi ise bizleriz" dedi.
"BİZİ ANLAMIYORLAR"
Bir başka taksici de sistemin plaka sahipleri ve oto galeriler açısından karlı olduğunu söylerken, "Her gün iş yapsam da yapmasam da 800, 900 lirayı bir kenara ayırmak zorundayım. Arabanın tüm masrafları da bana ait. Yaşadığımız stresi kimse anlamıyor" diye konuştu.
"ULAŞIMIN GÖZDESİ"
Öte yandan piyasada bilinen ve plaka kiralaması yapan bir şirketin sayfasında ise "Taksiler İstanbul’da Ulaşımın Gözdesi" başlığı ile şu ifadeler yer alıyor: "Bu aşamada kentin günlük 16 milyonu aşan nüfusuna karşın, 18 bin 555 taksi plakası vardır. Bu da potansiyelin büyüklüğünün göstergesidir. İstanbul’da, taksiden metroya, deniz ulaşımından dolmuşa kadar 14 tip ulaşım çeşidi bulunmaktadır. Ancak bunların içinde en gözde olanları, taksi, taksi dolmuş, minibüs ile öğrenci ve işçi servisidir."
"SİSTEM MAHSURLU DEĞİL"
İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Eyüp Aksu ise galericilerin sadece aracı olarak plaka sahibi ile şoförleri buluşturduğunu söylerken, şunları dile getirdi. "Komisyonda yüzde 65 zam talebimiz kabul edilmedi. Yeni fiyat tarifesi Cuma gece yarısından itibaren uygulanacak. Taksi emekçilerinin zamla beraber, gelirleri de artacak. Sistemin mahsurlu tarafı olduğunu düşünmüyoruz. Aracı galeriler plaka sahipleri ile kiracıyı bir araya getiriyor. Arabuluculuk sisteminin herhangi bir aksaklığa yol açtığını görmedik."
UKOME önündeki arbedenin çarpıtılarak aktarıldığını sözlerine ekleyen Aksu, "Minibüsten 8+1'e dönen taksiciler mağdur olduklarını ve 4+1 taksi olmalarını istedi. Bu teklif kabul görmeyince bu arkadaşlar tepki gösterdi" ifadelerini kullandı.
Kaynak: Web Özel