Kurallar onlara işlemiyor!
Motosiklet sürücüleri ve motokuryeler trafik kurallarını hiçe saymaya devam ediyor. Ters yön, emniyet şeridi, yaya kaldırımı ve trafik ışığı ihlalleri son bulmazken, denetimler ise yetersiz kalıyor. Trafikteki motosiklet kaosunu en aza indirmek için takip sistemlerinin devreye alınması gerekiyor.
Artan araç yoğunluğu kazları da beraberinde getiriyor. Özellikle şehir içi ulaşımda trafiğin altını üstüne getiren bazı motorcu ve motokuryeler kuralları hiçe sayarken, kazalara davetiye çıkartıyor. Kurye Hakları Derneği’nin hazırladığı Motokurye Ölümleri raporuna göre son yıllarda 68 motokurye mesai sırasında hayatını kaybetti. Özellikle İstanbul trafiğinde "kural" tanımayan motor sürücüleri, birçok otomobil sürücüsü ve yayalara da zor anlar yaşatıyor. Sipariş yetiştirmek kaldırım ve emniyet şeridinden giden motosiklet sürücülerinin can güvenliğini riske atmaları ise tepkilere yol açıyor.
TAKİP SİSTEMİ ŞART
Trafik Güvenliği ve Psikoteknik Merkezleri Derneği Başkanı Cengizhan Kutlu, bazı motosiklet sürücüleri ile motokuryelerin kuralları yok saydığını ifade ederken, "Çok genç bir kitle var ve buna karşın yeterli mevzuat ve düzenleme yok. Kurye sektöründe sıcak taşıma veya çok hızlı teslimat beklentisi söz konusu. Tüm bu sektörün çalışma şartları ile mesai ücretlerini belirleyen takip sistemi ve kanuni düzenlemeye ihtiyaç var. Aksi halde sorunlar bitmez" dedi.
EĞİTİMLER YETERSİZ
Kutlu, motokuryelerin zamanla yarışmalarının tüm hataların başlangıcı olduğunu da sözlerine eklerken, "Kaldırımda motor kullanma, araç aralarına girme, kırmızı ışık ihlallerinin altında hızlı teslimat baskısı yatıyor. Motosiklet eğitimleri de yetersiz. Son zamanlarda sınavlar zorlaşsa da her motor ehliyeti olan motokuryelik yapmamalı. Motokuryeler trafik kurallarına uymalı, iyi motosiklet kullanmalı ama aynı zamanda hijyene dikkat eden, müşteri diyaloglarını bilen, teslimat kurallarını bilen, yeterlilik sahibi kişiler olmalı" açıklamasında bulundu.
Alpay Lök (Trafik Uzmanı)
"Yaşanan sorunda 3 temel uygunsuzluk var. Birincisi emniyet şeridi yani acil durum şeridinin ihlali. İkincisi motosikletlilerin hava kararınca fosforlu sarı yelek giyme zorunluluklarına uymamaları. Üçüncüsü ise çakar gibi lambalar kullanmaları. Denetimde büyük zafiyetler var. Pandemi ile birlikte motosiklet kullanımının çok artması, firmaların paket dağıtımlarının devreye girmesi hızlandı. Ancak kuralsızlık da aldı başını gitti. Kuryeler şehir içinde ters yönden gidiyor, kaldırımlara çıkıyor, yaya geçitlerinden geçiyor. Burada kural tanımaz bir grupla karşı karşıyayız. Bunun hiçbir mazereti yok. Bu noktada çok ciddi denetimlerin olması lazım. Ayrıca firmalarda da kurumsal bir sorumluluğun olması lazım, onların da kuryelerini takibe almaları elzem."
KURYELER DE DERTLİ
Sedat Kaynak (İstanbul Motosikletli Kuryeler Derneği Başkanı)
"Bir buçuk ay önce kaza geçirdim. Kendi şeridimde yolda giderken acemi ve paketini yetiştirmeye çalışan başka bir kurye arkadaş kaza yapmama sebep oldu. Sanıyorum işvereninin baskısıyla motorunu araçlara makas atarak ve hızlı ilerliyordu. Ben de o sırada bariyer ve araçlar arasında sıkışmamak için ani fren yapmak durumunda kaldım ve motordan yere düştüm. Maalesef kural tanımayan sürücüler var. Şu anda esnaf kuryelik dediğimiz modelde ne kadar paket atarsanız kazancınız o kadar çoğalıyor. Arkadaşlarımızın çoğu bu sebepten kaza yapıyor. Burada sorumluluğun büyük çoğunluğu işletme ve firmalarda. Bizim yaptığımız iş bir meslek olarak görülmediği için denetim de yok. Bugün herkes bir firma kurup kurye çalıştırabiliyor."
Kaynak: Web Özel