Kilit ülke Türkiye! Doğalgazın rotası Mavi Vatan

Emekli maaşı zammı Memur maaşı zammı Doğal gaz Doğu Akdeniz doğal gaz arama çalışmaları Doğu Akdeniz Gündem haberleri Ekonomi haberleri Dünya haberleri Enflasyon Ocak zammı Zam
Kilit ülke Türkiye! Doğalgazın rotası Mavi Vatan

World Energy Outlook 2023 raporu doğalgaz transferinin yüzde 59.1'nin denizden yapıldığını ortaya koydu. Enerji politikaları uzmanı Necdet Pamir ise rakamlarla Kızıldeniz'den Türk denizlerine enerji nakil hatlarının kapsamlı bir değerlendirmesini yaptı.

Uluslararası Enerji Ajansı’nın “World Energy Outlook 2023” raporu uluslararası doğalgaz ticaretinde, deniz yoluyla yapılmakta olan ticaret payının, önümüzdeki on yıllar içinde daha da artacağını gösterdi. Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Öğretim Üyesi olan ve küresel enerji politikaları alanında çalışan Necdet Pamir ise raporlarla, doğalgaz taşımacılığının Türk denizlerindeki boyutlarını 'haberglobal.com.tr' için ortaya koydu. 

Kilit ülke Türkiye! Doğalgazın rotası Mavi Vatan - Resim : 1
“World Energy Outlook 2023” raporuna göre deniz taşımacılığının oranı 2030’da yüzde 66,4’e, 2050’de yüzde 71,2’ye yükselecek.

DAHA DA YÜKSELECEK

“World Energy Outlook 2023” raporuna göre uluslararası doğal gaz ticaretinin yüzde 59,1’i deniz yoluyla (LNG1) gerçekleşti. Boru hatları ile yapılan ticaretin payı ise yüzde 40,9 düzeyinde kaldı. Uluslararası doğal gaz ticaretinde deniz yolu ile taşımacılığın payının, Açıklanan Politikalar Senaryosu’nda yer verilen oranları gelecek yıllarda da artış o olacağını ortaya koyuyor. Rapora göre deniz taşımacılığının oranının 2030’da yüzde 66,4’e, 2050’de yüzde 71,2’ye yükseleceği tahmin ediliyor. Raporda enerji güvenliğinde, denizlerin artmakta olan rolüne dikkat çekiliyor.

Kilit ülke Türkiye! Doğalgazın rotası Mavi Vatan - Resim : 2
Çalışmada, kritik boğazlar olarak ifade edilen bölgelerle ilgili rakamlar yer aldı. 

ENERJİ FATURASI ARTAR

Uluslararası Kıbrıs Üniversitesi Öğretim Üyesi Necdet Pamir ise Türkiye’nin enerji politikalarını ve bu çerçevede enerji güvenliği stratejilerini belirlerken, denizlerin giderek artan önemini dikkate alma zorunluluğu olduğunu vurguluyor. “Mavi Vatan” kavramının sadece denizlerdeki potansiyel hidrokarbon kaynaklarına sahip çıkmakla sınırlı olmadığını, taşıma yollarının güvenliğinin de en az söz konusu kaynaklar kadar önemli olduğunun altını çizen Pamir, "Nitekim taşıma güzergahlarında oluşabilecek herhangi bir sorun, petrol ve doğal gaz fiyatlarının ve buna bağlı olarak enerji ithalat faturasının artmasına neden oluyor" diyor. 

'DAR BOĞAZLAR'

Pamir'in yaptığı çalışma ve araştırmalar ışığında verdiği bilgiler şöyle: 

“Dünyada her gün yaklaşık 100 milyon varil sıvı yakıt tüketilmekte. Bunun gene yaklaşık yüzde 75’i deniz yoluyla taşınıyor. Çoğunlukla okyanuslar aşılarak yapılan bu taşımacılık sürecinde, riskli geçiş güzergahları ve dar boğazlar yer almakta. Bu dar boğazların başlıcaları; Hürmüz Boğazı, Malaka Boğazı, Bab el Mendeb, Süveyş Kanalı, SUMED Boru Hattı, Türk Boğazları, Panama Kanalı ve Dover Kanalı olarak sıralanmaktadır.”

Kilit ülke Türkiye! Doğalgazın rotası Mavi Vatan - Resim : 3
Kızıldeniz'de Türk üsleri de bulunuyor. 

AKDENİZ'E GEÇİYOR

“Giderek artan miktarda ham petrol, kondensat ve petrol ürünü de (toplamları 7,1 milyon varil/gün) Bab el Mendeb Boğazı’ndan Kızıldeniz’e giriş yapıyor. Gerek sıvı yakıt ve gerekse LNG ihracat ve ithalatçısı ülkeler açısından Hürmüz ve Bab el Mendeb Boğazları ile Asya piyasaları açısından Malaka Boğazı stratejik ve yaşamsal önemde. Bab el Mendeb – Kızıldeniz güzergahından Güney – Kuzey yönlü taşınan sıvı yakıt ve LNG, Mısır topraklarında yer alan Süveyş Kanalı ve SUMED Boru Hattı üzerinden, Doğu Akdeniz’e açılmakta.”

TÜRK ÜSLERİ DE VAR

“2022 yılında Süveyş Kanalı ve SUMED Boru Hattı üzerinden günde ortalama 3,6 milyon varil ham petrol ve kondensat ve aynı miktarda petrol ürünü taşındır. Kuzey yönündeki ticaretin kapsamındaki ülkeler, Türkiye ve Rusya’nın yanı sıra Afrika, Avrupa ile Kuzey ve Güney Amerika ülkeleridir. Güney yönlü Süveyş – Kızıldeniz – Bab el Mendeb taşımacılıkta ise ABD ve Rusya’nın petrol ve LNG’si ile Türkiye’nin tüketim fazlası petrol ürünleri, Asya piyasalarına taşınmakta. Kızıldeniz’in her iki kıyısında, Batılı ülkelerin yanı sıra Rusya, Çin, S. Arabistan, BAE ve Türkiye’nin de üsleri olduğu anımsanırsa, hidrokarbon taşımacılığının ve bunda da denizlerin artan öneminin rolü daha yalın biçimde kavranabilir.”

[email protected]

 

 

Kaynak: Web Özel