Enerjinin 2024 hedefi! Asya boyunca Türk koridoru

Çin Azerbaycan Türkiye Kazakistan Ekonomi haberleri Gündem haberleri Yaşam Haberleri Dünya haberleri
Enerjinin 2024 hedefi! Asya boyunca Türk koridoru

2023'e veda ederken bir rapor yayınlayan Dünya Bankası, Türkiye-Azerbaycan-Kazakistan'ın yer aldığı 'Orta Koridor'a yönelik büyüme öngörüsünde bulundu. Çin'den başlayan ticaret yolu için Türk devletlerinin yıl boyu yaptığı mesai yeni yılda da devam ediyor.

Çin'in Kuşak Yol güzergahının kuzey kolu Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle kapalı. Batılı ülkelerin Rusya’ya uyguladığı ambargolar uluslararası taşımacılıkta istikrar ve güvenlik ihtiyacını artırıyor. Kuzey rotasında çıkan sorunlar Kuşak Yol'un kurucu ülkesi Çin'i alternatif güzergahlar üzerinde çalışmaya zorluyor. Türkiye, Azerbaycan ve Kazakistan'ın dahil olduğu 'Orta Koridor'un cazibesi de bu sebeple artıyor. Dünya Bankası'nın son yayınladığı rapor ise Orta Koridor'un ticaret hacminin yeni yılda üç kat büyüyeceğini ortaya koyuyor.

ORTAK KUŞAK GELİŞECEK

Dünya Bankası, geçtiğimiz ay Kazakistan ve Azerbaycan'ı merkezine aldığı "Orta Ticaret ve Taşımacılık Koridoru" başlıklı çalışmasını yayımladı. Söz konusu çalışmada, Orta Koridor'un, bölgesel ticareti canlandırabileceği, güzergah üzerinde yer alan ülkelerle bağları güçlendirebileceği belirtildi. Raporda 'doğru yatırımlarla' Orta Koridor'un ticaret hacminin üç katına çıkacağı tespit edildi. Güzergah boyunca seyahat süresinin 2030'a kadar yarıya indirebileceği de not edildi.

Enerjinin 2024 hedefi! Asya boyunca Türk koridoru - Resim : 1
Kazakistan ve Türkiye, Hazar-Azerbaycan geçişi üzerinden bağlanıyor. 

BİR RAPOR DA OECD'DEN

Orta Kuşak'ın gelişme potansiyeli ile ilgili bir rapor da OECD'den geldi. Güzergahın yer aldığı Azerbaycan, Türkiye, Gürcistan ve Kazakistan'da yapılan saha araştırmalarına dayanan rapora göre, güzergahta yer alan ulaşım hatlarının geliştirilmesine vurgu yapılıyor; hattın tüm potansiyeli ile işletilmesi halinde bölge ülkelerine kazandıracakları üzerinde duruluyor. Kazakistan, Azerbaycan, Gürcistan ve Türkiye'deki iş ve ticaret çevrelerinin beklentilerine ışık tutulmaya çalışılıyor.

KARA VE DEMİRYOLU

OECD çalışmasında Orta Koridor, Asya'yı Orta Asya, Kafkaslar ve Türkiye üzerinden Avrupa'ya bağlayan çok modlu bir ulaşım ağı olarak tanımlanıyor. Hattın resmi adı ise, Trans-Hazar Uluslararası Ulaşım Rotası. Asya'yı Avrupa'ya bağlayan hat Türkiye üzerinden Avrupa'ya ulaşmadan önce Kazakistan, Hazar Denizi, Azerbaycan ve Gürcistan üzerinden geçiyor. Hatta hem karayolu hem de konteynerli demiryolu taşımacılığı yapılıyor. Hazar etabında ise feribot güzergahları da yer alıyor.

Enerjinin 2024 hedefi! Asya boyunca Türk koridoru - Resim : 2
Zengezur geçişi Orta Koridor için büyük önem taşıyor. 

KUZEY, RUSYA'DA TIKANDI

Asya ile Avrupa arasında ticaret ve ulaşım için üç ana koridor var. Rusya'nın yer aldığı “Kuzey Koridoru” şu anda lojistik için kapalı. Lojiport'un aktardığı bilgilere göre Çin ve diğer Asya ülkelerinde ticaret yapan şirketlere danışmanlık hizmetleri veren Dezan Shira & Associates tarafından yayınlanan China Briefing başlıklı analiz tedarik zincirinde, Rusya ve Belarus’a uygulanan yaptırımlardan kaçınmak için ‘İpek Yolu’nun Hazar Denizi üzerinden Türkiye’ye ve Avrupa’ya uzayan kanadının önem kazandığı değerlendirmesi yapılıyor.

DİPLOMASİ TAM GAZ

Türkiye ve Azerbaycan başta olmak üzere Türk devletleri Orta Kuşak için diplomasiye ve işbirliğine devam ediyor. Son olarak geçen sonbaharda Türk Devletleri Teşkilatı'na üye ülkelerin demiryolu kuruluşları bir araya gelerek lojistik hattının geleceği üzerine çalışma yaptı. Orta Kuşak ve devam eden Zengezur Koridoru'nun Türk devletlerin geleceği için hayati önemde olduğu vurgulandı.

Hat üzerindeki taşımacılık alt yapısının geliştirilmesi üzerinde duruldu. 2024 yılında TDT'nin dönem başkanı Orta Kuşak'ın önemli ülkesi Kazakistan olacak. Bu yıl 'Türk Devri' mottosuyla birçok etkinlik yapılacak. Yılın ilk ayında da Kazakistan Cumhurbaşkanı Kasım Cömert Tokayev, Azerbaycan'ı ziyaret edecek.

[email protected]

 

Kaynak: Web Özel