Uçak modellerindeki 3,7 ve 9'un anlamını biliyor musunuz? İşte nedeni...

AJANS BİZİM
Çin
Uçak modellerindeki 3,7 ve 9'un anlamını biliyor musunuz? İşte nedeni...

İster orta ister uzun mesafeli uçun, muhtemelen uçağınızın gövdesinde ya da biletinizi alırken bu numaraları görmüşsünüzdür: A320, A350, B737, B777...

Havacılıkta yeni olsanız bile, ilginizi çekebilecek bir şey var: Airbus uçaklarının isimleri neden 3 ile başlıyor ve Boeing neden uçaklarını adlandırmak için sadece 7 kullanıyor? Hepsi bir isimlendirme meselesi!

Airbus ile 3 rakamı arasındaki bağlantıyı anlamak için 1972 yılına geri dönmemiz gerekiyor.

O yıl, Avrupalı uçak üreticisi ilk uçağı olan A300'ü uçurdu; bu uçak, barındırabileceği maksimum yolcu sayısına atıfta bulunuyordu. Bundan sonra Airbus her yeni uçak ailesine on daha ekledi: A310 1978'de, A320 1987'de, A330 1994'te ve A340 1993'te hizmete girdi.

A340'tan doğrudan A380'e geçilmesinin nedenlerinden biri, süperjumbonun 8 rakamının uğurlu olduğu Asya pazarını hedeflemesidir. Bir başka açıklama ise Airbus'ın A350 ve A370 arasındaki numaralandırmayı gelecekteki orta boy uçakları için ayırmak istemesidir.

Sonuç olarak, A350, A380'den sekiz yıl sonra 2015'te tanıtıldı.

Tek koridorlu A318, A319 ve A321, tasarımları A320'ninkine yakın olduğu için kuralın istisnasıdır. Bu modeller birbirlerinden esas olarak kapasiteleri ve dolayısıyla boyutları ve ağırlıkları bakımından farklılık göstermektedir.

Bir başka istisna da, başlangıçta Kanadalı Bombardier tarafından CS100 olarak pazarlanan, ancak program 2020'de Airbus tarafından devralındığında A220 olarak yeniden adlandırılan 120 ila 160 koltuklu bir uçak olan A220'dir.

BOEING

Boeing'de 100 sayısı Amerikan şirketinin faaliyet gösterdiği sektörü belirtir. Boeing, ticari uçak (kod 700) tasarlamadan önce, kurulduğu 1916 yılından bu yana pervaneli uçaklar (kod 300), askeri uçaklar (400), motorlar (500) ve havacılık (600) alanlarında uzmanlaşmıştı.

1958 yılında ticarî jetler, ilk kez 707 ile gökyüzüne çıktığında kod 700 olarak benimsendi. Bunu 717, 727, 737 ve en sonuncusu olan "Dreamliner" olarak da adlandırılan 787 takip etti.

İkinci numara, kronolojik olarak serideki modele atıfta bulunurken, son numara sadece simetri yaratmak ve daha akılda kalıcı olmasını sağlamak için ilkiyle aynıdır.

Yedi sayısının iyi şans getirdiğine dair bir batıl inanç da vardır. Ve iyi bir nedenle 777, tarihte en çok satan jumbo jet olarak Boeing'in servetine servet katmıştır.

COMAC

Tarihî ikiliyle rekabet etmek isteyen Çinli uçak üreticisi Comac, tek uçağı olan C919'un (şu anda sadece Çin'de uçuyor) adından da anlaşılacağı üzere 9'u uğurlu sayısı haline getirdi.

C harfi Çin'i ifade etmektedir. 9 sonsuzluğun sembolüdür: sayı "uzun süre" terimiyle aynı telaffuza ("jiŭ") sahiptir. Son olarak 19, yolcu kapasitesini onlu olarak, yani 190 koltuk olarak ifade etmektedir.

Şirket halihazırda C929 olarak adlandırılacak olan ilk geniş gövdeli uçağı üzerinde çalışıyor.