Google'ın gizli arama algoritması araştırıldı! İşte ortaya çıkanlar

Google Avustralya
Google'ın gizli arama algoritması araştırıldı! İşte ortaya çıkanlar

Google'da yaptığımız aramalarda sonuçların nasıl karşımıza çıktığını tam olarak bilmek mümkün değil. Avustralyalı uzmanlar da bu konuya bir açıklık getirmek için araştırmalarda bulundu. Toplanan verilerde Covid'e ilişkin sonuçların özenli bir seçim sürecinden geçtiği anlaşıldı ancak dahası var...

Bir konu hakkında Google'da arama yaptığımızda “bir algoritmanın” büyülü bir şekilde karşımıza doğru sonucu çıkarmasını bekliyoruz ve bunun olacağına da güveniyoruz. Ancak nedir bu “algoritma” dediğimiz şey?

Algoritma, belirli bir problemi çözmek veya bir hedefe ulaşmak için tasarlanmış yol anlamına gelmekte. Hem matematikte hem de bilgisayar biliminde yeri olan algoritmalar, açıkça belirtilmiş bir başlangıcı ve sonu olan işlemler kümesidir.

Hedefe erişmek için işlenecek çözüm yolları ve sıralamaları belirlenir; algoritma da bu sırayı takip ederek en mantıklı çözüme ulaşır.

Peki Google'ın arama motoru nasıl bir algoritma ile çalışıyor? Kapsamlı ve karmaşık olsa gerek... Bilim insanları kamu yararına bu konuyu araştırdı.

Bir yıl süren bağımsız Australian Search Experience adlı projede, Avustralyalılar, Google Arama, Google Haberler, Google Video ve YouTube'u önemli konularda günde birkaç kez otomatik olarak sorgulayan bir tarayıcı eklentisi kullanmaya davet edildi. Arkaplanda çalışan eklentinin hiçbir kişisel veriye erişemeyeceği taahhüt edildi.

Google'ın gizli arama algoritması araştırıldı! İşte ortaya çıkanlar - Resim : 1

Avustralya'daki bir sonraki federal seçim öncesinde, kampanya sürecinde de çalışmaya devam edecek olan proje, arama motorlarının varsa insanların oy kullanma şekline etkilerini de gözler önüne serecek.

Örneği bir partiye oy veren kişi, bir başka oy verenle belli konularda aynı arama sonuçlarına mı rastlıyor?

Araştırmacılar, potansiyel olarak binlerce katılımcının demografik ayrıntılarıyla oluşturulan arama sonuçlarını karşılaştırarak, çeşitli algoritmaların farklı faktörleri nasıl tarttığını anlamayı amaçlıyor. Temel olarak, arama sonuçlarından tersine mühendislik yaparak Google'ın algoritmalarını incelemeye çalışıyorlar.

Peki ne buldular?

'COVID'E İLİŞKİN SONUÇLAR ÖZENLE SEÇİLİYOR'

Proje geçen ay başladı ve 500'ü aşkın katılımcı, 40 milyonun üzerinde veri sağladı. Araştırma ekibinin şefi konumundaki Queensland Teknoloji Üniversitesi'nden Prof. Axel Burns, çok çok erken sonuçlara baktıklarında Google'da sağlıksız bir kişiselleştirme durumuyla karşılaşmadıklarını söylüyor.

Prof. Burns, kullanıcılarına neyi izlemek isteyeceklerini tahmin ederek sunan ve yüksek derecede kişiselleştirilmiş bir deneyim içeren YouTube'un aksine Google'ın hızlı bilgi alma talebine cevap verdiğine dikkat çekiyor:

“Google Arama Motoru, insanların girip vakit geçirdikleri bir yer değil. Doğru zamanda doğru bilgiye ulaşmak için geldikleri yer. Haliyle kişiselleştirme bir yerde gereksiz.”

Aynı zamanda Profesör Burns, Covid ve aşılarla ilgili olarak yapılan aramalarda özellikle ilk sayfada özenle seçilmiş içeriklerin yer aldığını vurguluyor.

'ŞEFFAFLIK ÇOK ÇOK AZ'

Kürasyon elbette Covid gibi konularda oldukça kritik ancak yine de uzmanlar Covid'de insan elinin dokunduğu ve faydalı olan bu seçkinin başka hangi konularda uygulandığına dair bilgilere ve tahminlere ulaşamıyor.

Prof. Burns, “Bu seçkiyi hangi konular için yaptıkları ve bu tür konuların nasıl ve kim tarafından seçildiği veya hangi içeriğin manuel küratörlük yoluyla vurgulanacağını nasıl seçtikleri konusunda çok az şeffaflık var” diyor.

Bu araştırmanın Avustralya'da yapılmasının da hatırlanacağı üzere bir sebebi var. Nisan 2020'de, Avustralya hükümeti Facebook ve Google'ın kullandıkları içerikler için haber kaynaklarına ödeme yapması amacıyla düzenlemeye gidileceğini duyurmuş ve bu olay karşılıklı restleşmelerle gündemde yer almıştı.

Google'ın gizli arama algoritması araştırıldı! İşte ortaya çıkanlar - Resim : 2

GOOGLE KABUL ETTİ

Google, Avustralya'dan çıkacağı yönünde ifadeler kullansa da sonunda medya şirketlerine ürettikleri içerikleri kullanmak için ödeme yapmayı kabul etmişti.

Ayrıca benzer bir araştırma 2017'de Almanya'da da yapılmıştı. Yaklaşık 5 milyon arama sonucu üzerinde yapılan çalışmaya göre kişiselleştirilmiş sonuçların görece düşük oranda kullanıcının karışısına çıktığı tespit edilmişti.

Söz konusu araştırmayı yürüten Algorithm Watch adlı projenin başındaki isim Matthias Spielkamp, Avustralya'daki araştırmanın özellikle seçim süreçlerine dair çok daha önemli keşifler yapacağını düşündüklerinin altını çizdi.

[email protected]

Kaynak: Bu haberdeki bilgilerin büyük bir kısmı ABC News'da "Google's hidden search algorithms are being investigated by researchers. Here's what they've found" başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.

Kaynak: Web Özel

Google facebook Avustralya