Beyaz Saray, aşı hakkındaki yalanlara karşı 'influencer ordusu' kurdu!

ABD koronavirüs
Beyaz Saray, aşı hakkındaki yalanlara karşı 'influencer ordusu' kurdu!

TikTok yıldızları, Instagram fenomenleri ve dahası... Beyaz Saray, aşı karşıtlarının ortaya attığı ve özellikle sosyal medyada dolaşan yalanlar ile mücadele etmek için influencer'lar ve fenomenlerden oluşan bir ekip kurdu!

Henüz 17 yaşındaki TikTok ünlüsü Ellie Zeiler'ın 10 milyonu aşkın takipçisi bulunuyor. Ellie, haziran ayında bir mail aldı. Gönderen Village Marketing'di ve Beyaz Saray adına kendisiyle iletişime geçmişti.

Kısa videolar çeken, kendince stil tavsiyelerinde bulunan, hayatından kesitler paylaşan bir lise öğrencisiydi Ellie ve şimdi karşısında ilginç bir teklif vardı: Kitleleri aşı olmaya ikna etmek için Beyaz Saray'ın desteklediği bir kampanyada yer almak.

'İHTİYACIMIZ VAR...'

Village Marketing'in gönderdiği e-postada “12-18 yaş aralığında farkındalık oluşturmamıza devasa boyutta ihtiyacımız var” yazıyordu: “Hızlı hareket ediyoruz ve yalnızca birkaç kişilik yer kaldı. Dolayısıyla lütfen mümkün olan en kısa sürede bizi haberdar edin.”

Beyaz Saray, aşı hakkındaki yalanlara karşı 'influencer ordusu' kurdu! - Resim : 1

Zeiler teklifi hemen kabul etti. ABD'de yaş grupları arasında en düşğk aşılanma oranının görüldüğü gençlere hitap edeceklerdi. 18-39 yaş arası ABD vatandaşlarının sadece yarısından azı tamamen aşı olmuş durumda. CDC'ye (Hastalık Kontrol ve Korunma Merkezleri) göre 50 yaş üzerinde bu oran 3'te 2'nin üzerinde. 12-17 yaş arasında ise yüzde 58'lik bir kesim, tek bir doz dahi aşı olmadı.

Aralarında 18 yaşındaki pop yıldızı Olivia Rodrigo'nun da yer aldığı Twitch, YouTube ve TikTok'tan toplam 50 genç isim, kolları sıvadı! Hepsinin dev kitleleri bulunuyor. Beyaz Saray'ın yaptığı bu kampanyanın benzerlerini eyaletler de yapıyor.

1000 DOLARA KADAR...

Yerel bazda üne kavuşmuş olan gençler, aşı kampanyasında halkı ve kitlelerini ikna etmek için iletişim yeteneklerini kullanıyor. Yerel bazda 5 bin ila 100 bin takipçili 'influencer'lar 1000 dolara kadar ücret karşılığında hayranlarına aşıyı anlatıyor.

Bu çabanın altında sadece aşı olmayanları ikna etme motivasyonu yatmıyor. Beyaz Saray bunu bir mücadele olarak da görüyor. Zira sosyal medyada hakimiyetini kurmuş ve yalanlarla kitlelerin aklını çelmeye çalışan, bunda da bir ölçüde başarılı olan aşı karşıtları ile mücadele oldukça kritik bir konu.

Bazı internet ünlüleri Beyaz Saray'ın desteğine kadar aşı ile ilgili fikir beyan etmekten çekindiklerini de itiraf ediyor. Aşı karşıtları sistematik olarak, aşı hakkında olumlu şeyler söyleyen ve kitlesini aşıya yönlendiren influencer'lara, fenomenlere yorumlarda yükleniyor, karalama kampanyası yapıyor.

Milyonlarca takipçili birkaç mizah sayfasının yöneticiliğini yapan Samir Mezrahi, “İnternetin aşı karşıtı tarafı hala tüm bu aşı haberlerini adeta pusuda bekliyor. Biz de J. Lo ve Ben Affleck hakkında paylaşımlar yapabiliyoruz” ifadelerini kullanıyor.

Beyaz Saray, aşı hakkındaki yalanlara karşı 'influencer ordusu' kurdu! - Resim : 2

'FAYDALI OLUR AMA...'

Stanford İnternet Gözlemevi'nde yanlış bilgi üzerine çalışan bir araştırmacı olan Renee DiResta influencer hareketlerinin faydalı olacağına vurgu yaparken organik online hareketlerle eşdeğer olamayacağını da ifade ediyor.

İçerik üreticiler ile aşı karşıtlığını ve şüpheyi görev haline getirmiş insanlar arasında tutku seviyesi farkı olacağını vurgulayan DiResta, “Aşının insanlığa zarar vereceğine inananlar her gün bunun hakkında konuşuyor. Etiketleri kullanıyorlar, içerikleri zorluyorlar ve yapabilecekleri her şeyi yapıyorlar” diye konuşuyor.

Tinx adıyla bilinen TikTok yıldızı Christina Najjar ise takipçi kaybetmekten veya tepkçi çekmekten korkmadığını söylerken bu kampanyayı tarafını belli etme fırsatı olarak görüyor: “Aşı olmanın öneminin yayılmasına yardımcı olmak, yapılabilecek en doğru şeydi.”

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Tinx (@itsmetinx)

Najjar, ABD Ulusal Alerji ve Bulaşıcı Hastalıklar Enstitüsü Direktörü Dr. Anthony Fauci'yle bir röportaj da gerçekleştirdi. Bilimsel sorularının yanında eğlenceli sorulara da yer verdi.

ELVIS DE KATILMIŞTI

Dünya çok daha büyük çapta kampanyaları da gördü. Elvis Presley'nin 1956'da çocuk felci aşısı kampanyası için The Ed Sullivan Show'da kollarını sıyırması büyük bir etki yaratmıştı. Türkiye'de de pek çok ünlüyü aşı kampanyasına destek olurken görüyoruz. Ancak günümüzde sosyal medyanın bu anlamdaki gücü de azımsanmamalı.

Yeni dönemin ünlülerinden yardım istemek, faydalı olabilir. Böyle bir dönemde yalanlarla yapılan algıyı doğrularla kırmak için herkesten yardım istenebilir.

metin.aktasoglu@haberglobal.com.tr

Kaynak: Haberdeki bilgilerin büyük bir kısmı The New York Times'da "To Fight Vaccine Lies, Authorities Recruit an ‘Influencer Army’" başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.

Kaynak: Web Özel

ABD TikTok instagram influencer nedir aşı kampanyası koronavirüs