Formula1 pistine çevirdiler, bunun adı "katliama davet"
Ankara Polatlı'da yaşanan korkunç kazanın ardından gözler bir kez daha şehirlerarası taşımacılık yapan otobüs ve ağır tonajlı araçların kuralsızlıklarına çevrildi. Otobüs sürücülerinin kuralları hiçe saydığı güzergahlar ile takograf oyunları ise ne yazık ki katliamlara göz kırpmaya devam ediyor.
Türkiye'deki otobüs kazaları dur durak bilmiyor. Son olarak Ankara'nın Polatlı ilçesinde yolcu otobüsü köprünün ayağına saplanması sonucu meydana gelen trafik kazasında ilk belirlemelere göre 9 kişi hayatını kaybederken, yıllardır yapılan onca uyarıya rağmen felaketlerin önüne geçilememesi tepkilere neden oluyor. İçişleri Bakanlığının açıkladığı son istatistiklere göre şehirler arası otobüs ölümlerinde 2022’den 2023’e yüzde 45’lik artış olduğu ortaya konulurken, ortaya çıkan tablonun en büyük nedeni ise otoyollardaki hız sınırlarına uyulmaması ve sürücülerin uykusuzluk sorunlarından kaynaklanıyor. Özellikle şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan bilindik üç, dört firmaya ait bazı araçların; İstanbul-Kocaeli, İstanbul-İzmir, İstanbul-Ankara, İstanbul-Ayvalık, İstanbul-Bursa, İstanbul-Çanakkale, İstanbul-Bodrum ile tersi güzergahlarda neredeyse 140-150 km hızla gittikleri sır değil.
HIZ PİSTİ YAPTILAR
Yolcu otobüsleri için bölünmüş yollardaki hız sınırı 90, şehirlerarası çift yönlü karayollarında 80, otoyollarında ise 100 km olarak belirlenirken, kamyon ve tırlar için belirlenen limitler ise otoyolda 90, bölünmüş yollar ile çift yönlü karayollarında 80 km ile sınırlı. Ancak İstanbul-Kocaeli, İstanbul-Ankara, İstanbul-İzmir ve tersi istikametlerde ise ağır tonajlı araçların çoğu kez bu sınırları aştığı biliniyor. Meskun mahal geçişleri ve EDS sistemlerinin fazla olduğu İstanbul-Antalya ve tersi istikamette ise hız sınırlarına daha çok riayet ediliyor.
AVRUPA'DA GÖREMEZSİNİZ
Yaşanan katliam gibi kazanın ardından yolcu otobüsleri ve ağır tonajlı araçlardaki takograf oyunlarına da dikkat çeken Otomobil-Otoyol Uzmanı Yüksek Mühendis Alpay Lök ise "Türkiye’de otobüslerde fabrika çıkışı takılı ve 100 km hıza ayarlı "sınırlayıcı donanımlar" iptal ediliyor, takograflar sabunlanıyor. İki dingilli 18 tonluk bir şehirlerarası otobüs 141 km süratle gittiğinde kinetik enerjisi 100 km hızla giden iki otobüsün enerjisine eş oluyor, yani bir yerine iki otobüs çarpmış gibi hasar veriyor. Avrupa’nın hiçbir ülkesinde 120-130 km hızla giden otobüs veya TIR yok" diye konuştu.
MERDİVEN ALTI ÖNLENMELİ
Hız sınırlayıcı sistemlerin kamyonlarda 90 km, otobüslerde 100 km olarak ayarlanması gerektiğini de sözlerine ekleyen Lök, " Otoyollarda EDS destekli hız, şerit ve takip mesafesi denetimleri de yapılmalı. Ayrıca araç servisleri, denetim, kayıt ve sorumluluk altına alınmalı, merdiven altı önlenmeli, Elektronik Sürüş Destek Sistemi ve çevreyle ilgili sistemlerin iptali de önlenmeli" diye konuştu.
TAKOGRAF OYUNLARI
Takograf uzmanı elektronik mühendisi Bilal Yeşil'e göre de dijital takograflarda yapılan manipülasyonlarla, 100 km hızla giden aracı 90 km hızla gidiyor gibi göstermek mümkün. Sensöre mıknatıs koyan, takografın parametrelerini değiştiren, uzaktan kumandalı devre kesici ile sensörün bağlantısını kesen, yazılımı değiştiren, gizli ikinci sensör bağlatanlar olduğu da iddialar arasında.
YOLLAR KAN GÖLÜ
Öte yandan karayollarında yaşanan feci kazalar resmi rakamlara da yansıyor. 2023 yılında ülke genelinde 6 bin 548 kişi yaşamını yitirdi. Ölüm oranı ise bir önceki yıla göre yüzde 25 arttı. İçişleri Bakanlığının açıkladığı son istatistiklere göre Türkiye genelinde 2023 yılında; 2 bin 984’ü olay yerinde, 3 bin 564 kişi de bir ay içinde olmak üzere toplam 6 bin 548 kişi trafik canavarının kurbanı oldu. Türkiye karayollarında 2022 yılında yaşanan kazalarda ise ölenlerin sayısı 5 bin 229 olmuştu.
Kaynak: Web Özel