Almanya'nın çöken ekonomisine EURO 2024 dopingi
Almanya gelişmiş ekonomiler arasında dünyanın son dönemde en kötü performans gösteren ülkelerinden biri. Hemen hemen her gün şirket iflasları haberleri geliyor. EURO 2024 ise Almanya ekonomisine adete can suyu oldu. Otellerden ulaşıma, birçok konuda ekonomik destek sağlandı.
Alman ekonomisi geçen yıl %0,2 oranında küçülerek büyük Avro Bölgesi ekonomileri arasında en zayıf performansı sergiledi ve yüksek enerji maliyetleri, cansız küresel siparişler ve rekor düzeydeki yüksek faiz oranları bunun bedelini ödedi.
162 ŞİRKET İFLAS BAŞVURUSUNDA BULUNDU
Yönetim danışmanlığı şirketi Falkensteg'e göre, cirosu en az 10 milyon Euro olan 162 şirket iflas başvurusunda bulundu. Bu rakam 2023'ün ilk yarısına kıyasla yüzde 41 daha fazla ve aynı zamanda koronavirüs krizinin ilk şok dalgasından beri, yani 2020'den bu yana görülen en yüksek rakam. Öte yandan, son on yılda daha önce hiç olmadığı kadar çok sayıda büyük şirket iflas etti. Toplam iflas sayısı da neredeyse son on yılın en yüksek seviyesine ulaştı. İflas eden şirketlerde yaklaşık 133 bin çalışanın bulunduğu belirtildi. İflas nedenlerine ise pandemi, Ukrayna-Rusya savaşı ve gazi oranlarındaki artışların sebep olduğu gösteriliyor.
ALMANYA EKONOMİSİNE 4 MİLYAR EUROLUK GELİR
Peki adeta can çekişen Alman ekonomisine EURO 2024 nasıl katkı sağladı? Otellerden, ulaşıma, reklam gelirlerinden, esnafa, birçok etken ekonomiye katkı sağladı. Özellikle her maçın ayrı şehirlerde olması bu canlılığı daha kapsamlı hale getirdi. Tahmini rakamlar 3 ila 4 milyar Euro olarak gösteriliyor. Kesin rakamlar ise turnuva sonrası ortaya çıkacak.
YEME-İÇME VE KONAKLAMA SEKTÖRÜ HAREKETLENDİ
Okan Üniversitesi Öğretim Görevlisi Sema Tuğçe Dikici EURO 2024 ile ilgili haberglobal.com.tr'den Şifa Kaymak'a yaptığı değerlendirmede "Turnuva için gelen sporseverlerin konaklama, ulaşım, yeme-içme, alışveriş, eğlence ve etkinlik harcamalarının hem lokal hem de ulusal kapsamda ciddi bir gelir yaratması öngörülmekte. Ki şu ana kadar şehirlere gelen katılımcıların sayılarından da bu potansiyeli görebiliyoruz. Turnuvada bilet bulamayan ama bu atmosferi yaşamak isteyen, çevre ülkelerden kişilerin de katılımları şehir içindeki ticari hareketliliği artırmış durumda." dedi.
Dikici sözlerine şöyle devam etti:
Turnuvada satılan bilet sayısı 2.7 milyon. 10 farklı şehirde gerçekleşen etkinliklere biletli sporsever dışında 1,5 milyondan fazla kişi gelmiş durumda. Fanzonelarda bu kalabalığı görebiliyoruz. 2006 yılı Dünya Kupası'na da ev sahipliği yapmıştı Almanya ve o dönemde sadece yiyecek-içecek tüketimindeki artış bile %7 civarındaydı.
Turnuvadan şüphesiz en çok ekonomik fayda sağlayanlar konaklama hizmetlerinde yer alan kurumlar, oteller ve biletleme firmaları. Yoğun taleplerden dolayı geceliği 50-100 Euro arasında değişen şehir merkezindeki otellerin turnuva dönemindeki konaklama bedelleri 300 Euro'yu geçmiş durumda. Örneğin Avrupa Kıtası'ndaki bir ülkeden 1 gece konaklamalı, turnuvadaki bir maç izlemenin maliyeti 350 Euro'dan başlıyor. ( Gidilen maçın bilet fiyatına ve şehrin konaklama ücretlerine göre bu rakam 550 Euro'lara kadar çıkabiliyor.)
Bu tarz uluslararası organizasyonlarda en fazla fiyat artışı ve finansal getiri konaklama ve ulaşım sektöründe yaşanıyor. Çünkü talep arttıkça arz edilen ürün ve hizmet fiyatlaması da artıyor.