İş dünyasında gündem 'unvan patlaması': 'Al haydi sana da bir unvan!'

Web Özel
İş dünyasında gündem 'unvan patlaması': 'Al haydi sana da bir unvan!'

İş dünyasında her geçen gün yeni unvanlar, yeni iş tanımları ve yeni pozisyonlar ortaya çıkıyor. İşverenler zaman zaman çalışanlarına cazip görünmek zaman zaman da ofis içi hiyerarşiyi netleştirmek adına unvanlara başvurabiliyor. Peki iş dünyasında bir 'unvan enflasyonu' mu var?

Kurumsal yapılardaki değişimler son yıllarda takip etmesi neredeyse imkansız bir hızla yaşanıyor. Gerek kurumsal firmalarda, gerek küçük firmalarda her geçen gün yeni iş tanımları, pozisyonlar ve unvanlar ortaya çıkıyor. Pek çoğu da İngilizce olarak ifade edilen bu unvanlar, iş tanımları ile ne kadar uyuşuyor? Şirketler, çalışanları ellerinde tutmak için unvan mı dağıtıyor?

İnsan Kaynakları Danışmanı Ayşe Topaktaş, kıdemin aslında uzun süreli çalışanı tanımladığını belirtiyor. Topaktaş, kıdemin bir unvan olmaması gerektiğini vurgulayarak, “Fakat son yıllarda herkese kıdemli müdür, kıdemli yönetici, kıdemli uzman gibi unvanlar verilmeye başlandı.” diyor.

'YETKİ VERMEYİP UNVAN VERMEK...'

Topaktaş, unvan verilse bile elemanın iş anlamında tatmin edilmemesi durumunda en nihayetinde başka bir şirkete gideceğini vurgulayan Topaktaş, sözlerine şöyle devam ediyor:

“Yetki vermeyeyim ama kıdem vereyim, yetkiliymiş gibi hissetsin de benimle kalsın algısı mevcut olabiliyor. 'Key account manager' unvanı veriyoruz, aslında müşteri yöneticisi ama biz 'manager' dediğimiz anda o kişi müdür oluyor. Mesela, benimle aynı sene mezun olan kişiyi yönetici olarak gördüğümde ben de yönetici olabileceğimi düşünüyorum ama o kişinin unvanı aslında gerçek yöneticilik değil, içi boş bir unvan. 'Manager' olmanın Türkiye'deki karşılığının da yönetici mi, müdür mü olduğunu netleştirmek için 'senior manager' (kıdemli yönetici) gibi bir unvan yaratılıyor.”

Topaktaş, normalde bankalar gibi kalabalık kuruluşlarda uzman ile yönetici kıdemi arasında 6 yıl olduğunu aktarıyor ve “Ama genç jenerasyonun öyle bir zamanı yok” diyor. Topaktaş ayrıca, gençlerin dikkat sürelerinin ve o nedenle bağlılıklarının da çok düşük olduğunu söylüyor. Gençlerin bu nedenle kıdem almak için beklemedikleri ve hep değişiklik istedikleri kanaatinde olduğuna işaret eden Topaktaş, “Arkadaşları 'Hala mı uzmansın?' diye sorabiliyor. “Özellikle teknoloji firmalarında herkese istediği unvan veriliyor. Maaşlar düşük ama unvan 'manager'!” diyor. 

'KURUMSAL FİRMALARDA UNVANLAR YILLARA GÖRE VERİLİYOR'

14 senedir yazılım sektöründe çalışan 33 yaşındaki Mehmet Palaz, çalıştığı şirketteki kıdemli yazılımcılardan biri. Kendi sektöründe unvanların şirketten şirkete göre değiştiğini aktaran Palaz, küçük şirketlerde kıdemli uzman unvanını ('senior'luk) almanın daha kolay olduğunu aktarıyor.

Palaz, Türkiye'nin büyük dijital firmalarında 'senior manager' konumunda çalışanların, Avrupa'daki kentlerin ortalama firmalarına 'senior' olarak gittiğini dile getiriyor. Çok kurumsal firmalarda unvanların insan kaynakları departmanlarında yıllara göre verildiğini belirten Palaz, küçük firmaların ise çok kolay unvan verebildiği kanaatinde olduğunu kaydediyor. Palaz, “Senior olmak ölçülebilen bir şey değil, gram gibi bir ölçü birimi yok. Örneğin problemler karşısında ne kadar hızlı tepki verdiğinizle ölçülebilir ama kurumsal firmalar tecrübeyi yıla göre ölçüyor” demekte.

Yazılım birimlerinde çalışanların genelde unvandan ziyade maaşa odaklandığına dikkat çeken Palaz, kendisinin tercihinin de maaştan yana olduğunu vurguluyor.

'MAAŞINI BİLMİYORUM AMA UNVANINI BİLİYORUM'

Ozan Çakmak, 2015'ten beri dijital reklam sektöründe çalışıyor. 31 yaşındaki Çakmak, kendisinin de şirkette bir direktör pozisyonunda olduğunu belirtiyor. Unvan konusunu önemli bulduğunu aktaran Çakmak, çünkü unvanın 'bir hak edilmişlik' olduğunu düşündüğünü dile getiriyor. Daha önceden kendisine yöneticilik teklifi geldiğinde o işte yetkin olduğunu düşünmediği için teklifi reddettiğine işaret eden Çakmak, “Ancak sektörde unvanlar çok kolay dağıtılıyor” ifadelerine yer veriyor.

Çakmak, işe uygunluktan ziyade insanları yönetebilmek, ekibin iş süresini takip edebilmek, yeri geldiğinde insanların hatalarını örtebilmek gibi sorumlulukların da unvanlarla geldiğinin altını çiziyor. Öte yandan, günümüzde unvanların altının boşaltıldığını da söyleyen Çakmak, bunun ardında insanların gösteriş merakının yattığı kanaatinde olduğunu dile getiriyor. Çakmak sözlerine şöyle devam ediyor:

“Maaşımı bilmiyorsun ama unvanımı biliyorsun ve bu unvan senin gözünde bana otomatik olarak bir statü kazandırıyor. Günümüzde insanlar unvana önem veriyor çünkü unvanlarıyla saygı görüyorlar. Yoksa benim önem atfettiğim bir mesele değil.”

sidal.utkucu@haberglobal.com.tr 

Kaynak: Web Özel

Web Özel