PISA

PISA

PISA (Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı), Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından üçer yıllık dönemler hâlinde, 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazanmış oldukları bilgi ve becerileri değerlendiren bir araştırmadır. PISA'nın temel amacı, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri günlük yaşamda kullanma becerilerini ölçmektir. 

PISA'da zorunlu eğitimin sonunda örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki öğrencilerin; matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerileri konu alanlarının dışında, öğrencilerin motivasyonları, kendileri hakkındaki görüşleri, öğrenme biçimleri, okul ortamları ve aileleri ile ilgili veriler toplanmaktadır. PISA araştırmasında kullanılan "okuryazarlık" kavramı, öğrencinin bilgi ve potansiyelini geliştirip, topluma daha etkili bir şekilde katılmasını ve katkıda bulunmasını sağlamak için yazılı kaynakları bulma, kullanma, kabul etme ve değerlendirmesi olarak tanımlanmaktadır. 

PISA'nın ulusal düzeyde çeviri ve uyarlama işlemlerinin yapılması, araştırmanın uygulanması, analizlerin yapılması ve ulusal raporun hazırlanması gibi işlemler ise araştırmaya katılan her ülkede belirlenen ulusal merkezler tarafından gerçekleştirilmektedir.

PISA'da Ne Ölçülmektedir?

PISA'da aşağıdaki üç temel gösterge esas alınmaktadır

(MEB, 2015; OECD, 2016).

1. Öğrencilerin bilgi ve becerilerinin profilini ortaya çıkaracak göstergeler

2. Öğrencilerin becerilerinin PISA'da anketler aracılığıyla toplanan değişkenlerle ilişkisinin nasıl olduğuna yönelik göstergeler 

3. Öğrenciler arası ilişkiler ve okullar arası ilişkilere yönelik göstergeler

PISA araştırmasında uygulanan anketler aracılığıyla öğrencilerin motivasyonları, kendileri hakkındaki görüşleri, öğrenme süreçleri ile ilgili psikolojik özellikleri, okul ortamları ve aileleri ile ilgili veriler de toplanmaktadır. 

Okuma becerileri, matematik okuryazarlığı ve fen okuryazarlığı alanlarında öğrencilerin puanları yorumlanırken anket verilerinden yararlanılmaktadır (MEB, 2017).

PISA araştırması, 2000, 2003, 2006 ve 2009 yıllarında kağıt-kalem testi şeklinde uygulanmıştır. İlk kez 2012 yılında matematik okuryazarlığı alanında bilgisayar temelli uygulamaya imkân tanınmıştır. PISA 2015 ve PISA 2018 uygulamalarına Türkiye bilgisayar tabanlı uygulama türünde katılmıştır (MEB, 2015; MEB, 2017).

PISA 2018 uygulaması, 37'si OECD üyesi olmak üzere 79 ülke ve ekonomideki yarım milyondan fazla öğrencinin katılımıyla gerçekleştirilmiştir. 2018 uygulaması, PISA'nın 2000 yılından bu yana katılımcı ülke ve ekonomi sayısının en yüksek olduğu döngüyü oluşturmaktadır. 

Birbirinden oldukça farklı eğitim sistemlerine sahip 79 ülke ve ekonomi, uygulamaya katılımın oldukça yüksek olduğunu göstermektedir. 

PISA 2018 uygulamasına katılan 79 ülkeden 70'inde bilişsel test ve anket uygulamaları bilgisayar tabanlı olarak değerlendirilmiştir. Dokuz ülke ise PISA 2018 uygulamasına kâğıt-kalem testi türünde katılmıştır (OECD, 2019b).

PISA'YA KATILAN ÜLKELER

OECD Üyesi Ülkeler

Almanya

Amerika Birleşik Devletleri

Avustralya

Avusturya

Belçika

Birleşik Krallık

Çek Cumhuriyeti

Danimarka

Estonya

Finlandiya

Fransa

Hollanda

İrlanda

İspanya

İsrail

İsveç

İsviçre

İtalya

İzlanda

PISA 2018'e Partner Olan Ülke ve Ekonomiler

Arjantin

Arnavutluk

Bakü (Azerbaycan)

Belarus

Birleşik Arap Emirlikleri

Bosna Hersek

Brezilya

Brunei

B-S-J-Z (Çin)

Bulgaristan

Dominik Cumhuriyeti

Endonezya

Fas

Filipinler

Gürcistan

Hırvatistan

Hong Kong (Çin)

Karadağ

Katar

Kazakistan

Kıbrıs

Japonya

Kanada

Kolombiya

Kore

Letonya

Litvanya

Lüksemburg

Macaristan

Meksika

Norveç

Polonya

Portekiz

Slovakya

Slovenya

Şili

Türkiye

Yeni Zelanda

Yunanistan

Kosova

Kosta Rika

Kuzey Makedonya

Lübnan

Makao (Çin)

Malezya

Malta

Moldova

Panama

Peru

Romanya

Rusya

Sırbistan

Singapur

Suudi Arabistan

Tayland

Tayvan

Ukrayna

Uruguay

Ürdün

Vietnam

Önceki PISA Döngülerine Partner Olan Ülke ve Ekonomiler 

Azerbaycan

Cezayir

Guangdong (Çin)

Himachal Pradesh (Hindistan)

Kırgızistan

Liechtenstein

Mauritius

Miranda (Venezuela)

Tamil Nadu (Hindistan)

Tunus