Taksi plakası tartışmaları bitmiyor! İstanbul'da sorun var da neden Ankara'da, İzmir'de problem yok?

Taksi plakası tartışmaları bitmiyor! İstanbul'da sorun var da neden Ankara'da, İzmir'de problem yok?

İstanbullu taksiye binemiyor... Sorunun sayıdan mı hizmet kalitesinden mi kaynaklandığı tartışılıyor. Peki Ankara ve İzmir'de neden taksi sorunu yaşanmıyor? Denetimler mi daha sıkı şoförler mi bilinçli?

İstanbul'un trafik gibi yeşil alan gibi bir de taksi sorunu var. 1986 yılında Bakanlar Kurulu kararıyla ihaleyle verilen 17 bin 395 taksinin yerine 35 yıldır taksi plakası verilmiyor. İstanbul'un nüfusu 1990 yılında 7.2 milyonken 2020 yılında resmi olarak 15.4 milyona yükseldi. İstanbul'da 890 kişiye bir taksi düşüyor.

ANKARA'DA 714 KİŞİYE 1 TAKSİ

Ankara Umum Otomobilciler ve Şoförler Esnaf Odası yetkilileri, geçmişte komisyonlar aracılığıyla ihtiyaçlar olduğunda taksi plakası ihalesi yapıldığını söyledi. Büyükşehir Belediyesi kanunu ile ticari plakalarının sevk ve idare hizmetleri ile taksilerle ilgili ihalelerin düzenlenmesi Ankara Büyükşehir Belediyesi'ne geçti. Başkent'te 1970'li yıllarda ilk önce 4 bin 500 taksi plakasının ihaleye çıkarıldığını belirten Esnaf Odası yetkilileri, "Ancak 1986-1993 yılları arasında 3 bin 201 plaka daha bölüm bölüm ilave edildi. 1994 yılından sonra ise Ankara'da bir daha taksi ilavesi yapılmadı. Başkentte şu anda 7 bin 701 taksi var. Şehrin nüfusuna oranlandığında bir taksiye, 714 yolcu düşüyor. İstanbul'da ise bu oran 890 kişi" dedi. 

Taksi plakası tartışmaları bitmiyor! İstanbul'da sorun var da neden Ankara'da, İzmir'de problem yok? - Resim : 1

"2 BİN PLAKA FAZLA"

Ankara'da şu anda ticari taksi fazlalığının olduğunu belirten esnaf odası yetkilisi Ankara'da taksi yetersizliği değil fazlası olduğunu düşünüyor. Fazla taksilerin dolmuşa dönüştürülmesi projesi olduğunu fakat hayata geçmediğini söyleyen yetkili Ankara'da taksi şikayetlerinin sınırlı düzeyde olduğunu düşünüyor. Bunu da meslek örgütlerinin sıkı denetimlerine bağlıyor. Yetkili, "Burada kısa mesafe veya yolcu almama gibi durumlar zor yaşanır. Denetimler ve kontroller daha etkin. Taksi plakalarını olduğunca sahipleri işletmeye çalışıyor. Ankara'da İstanbul'daki gibi karışık sorunlar olmaz” şeklinde konuştu.

"İHTİYAÇ DURUMU İZLENİYOR"

İzmir'de ise en son ihtiyaç halinde verilen taksi plakalarının ardından 20 yıldır plaka verilmiyor. İzmir'de merkez ve şehir merkezinde toplam 3 bin 613 taksi mevcut. Şehrin nüfusuna oranla kişi 1200 kişiye 1 taksi düşüyor.

Bu sayıya rağmen hiçbir şikayet veya artırılma talebi olmadığını ifade eden İzmir Şoförler ve ve Otomobilciler Esnaf Odası Başkanı Celil Anık, "İzmir'de plakalar şehrin nüfus yapısına ve ihtiyacına göre verilir. Büyükşehir Belediye Yasası'ndan sonra sonra taksilerin ve minibüslerin azaltılma ve yükseltilmesi durumu belediyelerin eline geçti. İhtiyaç olursa düşünülmeli.

Hem dijital ortamda, hem de duraktan sistemimiz olduğu için İstanbul'daki gibi bir sıkıntı yok. Türkiye'de ilk defa taksi de dijitalleşmeyi başlattık. Taksilerin doluluk-boşluk durumu takip edildiği için ihtiyaç olursa belediye bu konuda harekete geçer" diyor. 

"İSTANBUL'DA OTOKONTROL YOK"

İzmir'deki taksilerde şoförlerin İzmir Büyükşehir Belediyesi Koordinesiyle eğitimden geçtiğini, uyuşturucu testi ve savcılık temyiz kağıdına kadar belgelerin istendiğini aktaran Anık (mevzuatta İstanbul'da da isteniyor) şöyle devam etti: "İzmir'deki taksilerde ne olduğu belirsiz, farklı bir şoför yok. Yanlış yapan olursa hem mal sahibine, hem şoföre ağır ceza kesiliyor. Buradaki oto kontrol İstanbul'a göre daha iyi. İstanbul'da kimin nerede, ne yaptığı belli değil, o yüzden kargaşa var.

Aslında İstanbul'da mevcut taksilerin rehabilite edilerek dijital ortama aktarılması lazım. 18 bin taksi var ama herkes, beynelmilel doğru düzgün kontrol yok. Kendi başına bırakırsanız herşey olur. Hangi arabanın nerede, hangi yolcuyu aldığını göremiyorsunuz. Kısa mesafe, turizm yüzünden taksiye almama gibi sorunlar burada yok."

HABER GLOBAL ANKETİNİN SONUCU

Haber Global'in sosyal medya üzerinden yaptığı, "Sizce İstanbul'da taksilerin sorunu 'Sayısının yetersiz olması mı, hizmet kalitesi mi?" anketine saat 13:00 itibarıyla yaklaşık 2 bin kişi katıldı. Ankete katılanların yüzde 55'i 'Hem yetersiz olması, hem de hizmet kalitesi' derken, yüzde 33 'Hizmet kalitesi', yüzde 12 ise 'Sayısının yetersiz olması' cevabını verdi. 

Kaynak: Web Özel

taksi haberleri taksici terörü