Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır: 2023 sonuna kadar TOGG, 20 bin araç teslim edecek

Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Mehmet Fatih Kacır Togg Buket Aydın Yerli Otomobil Türkiye Uzay Ajansı Uzay haberleri Gündem haberleri
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır: 2023 sonuna kadar TOGG, 20 bin araç teslim edecek

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Kacır, Buket Aydın ile Yüz Yüze programında soruları yanıtladı. Bakan Kacır, Togg’un üretimi ve teslimatlarını, yerli çip üretimini, Türkiye’nin uzay çalışmalarını anlattı. Bakan Kacır, konuşmasında "2023 sonuna kadar TOGG, 20 bin araç teslim edecek" ifadesini kullandı.

Haber Global'de yayınlanan Buket Aydın ile Yüz Yüze programının bu haftaki konuğu Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır yayında soruları cevapladı.

Bakan Kacır'ın açıklamalarından satır başları:

"TÜRKİYE'Yİ EN AVANTAJLI KILAN DURUM GENÇ VE DİNAMİK OLUŞUDUR"

-Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı aslında Sanayi Bakanlığı'dır. Teknoloji 10 yıl önce Bakanlığımızın adına dahil oldu. Sanayi ve Teknoloji birbirinden ayrı düşünülemez. Sanayide katma değer teknoloji ile olur. Ben kabinenin en genç bakanıyım. Önceki görevlerimde gençlere imkan sağlamaya gayret ederek geldik. Projeleri girişimlere dönüştürmeye vesile olmaya gayret ediyoruz. Türkiye'nin dört bir yanında teknoparklarımız var. Bunun içinde gençler öncü bir rol oynuyor. Türkiye'yi en avantajlı kılan durum genç ve dinamik oluşudur. Almanya ve Avusturya ile kıyasladığımızda 15 yaş daha genç bir nüfusumuz var. Şirketi kuran gencecik insanlar aslında, milyar dolar değeri aşan teknoloji girişimleri var. Unicorn deniyor, biz Türkiye'de bulunanlara Turcorn diyoruz. Bugün Türkiye'nin 7 Turcorn'u var. Oyun, e-ticaret, yazılım şirketleri var. Teknoloji girişimlerinin milyar dolar değere ulaşması Türkiye'deki teknoloji girişimciliğini besleyen bir süreçtir. Türkiye'nin unicornu Peak Games'ten 70 farklı girişim doğdu. Türkiye'nin gelişmesi ve kalkınması için ne kadar anlamlı olduğu gözleniyor.

TEKNOFEST'E BU YIL 1 MİLYON GENÇ KATILDI

-Teknofest'in asıl amacı fırsat eşitliğine katkı sağlamaktı. Geleceğin işlerine gençlerimiz hazırlansın istedik. Tuz Gölü'nde roket yarışları gerçekleştiriyoruz. Bütün yıl boyunca gençlerin geliştirme çalışmalarına Roket-San destek veriyor. Bildiğim kadarıyla Amerika'da ve Hindistan'da düzenleniyor ama en büyüğü Türkiye'de düzenleniyor. İlk yılımızda 20 bin kişinin katıldığı yarışmalara bu yıl 1 milyon genç katıldı. Türkiye'nin dört bir yanına "ben de yapabilirim" fikrini aşılıyoruz. İnanıyorum ki su altı yarışmalarında otonom yarışmalarında sivil savunma sanayi yarışmalarında etkinlikler düzenliyoruz. Türkiye'nin kendine has teknoloji girişimciliği yolculuğunu görüyoruz. Biz Teknofest'in dünyaya sunabileceğimiz bir girişimcilik modeli olduğunu düşünüyoruz. Bu yıl Cumhuriyet'in 100. yılında 1 Teknofest yetmez diyerek 3 Teknofest düzenledik. Geçmiş Teknofestlerden binlerce startup doğduğunu gördük. 

TEKNOFEST ELEŞTİRİLERİNE YANIT

-Çatlak seslerin olması milletimizin tümü tarafından sahiplenildiği gerçeğini değiştirmez. Orası sadece belli bir siyasi tutumun değil Türkiye'nin ortak festivalidir. Bizim için kıymetli ve değerli olan alın teri ve akıl teridir. Maalesef bu başarı hikayesine ortak olamayanlar var. Bu tur işleri karalama çabaları oluyor ama çok sınırlı olduğunu değerlendiriyorum. Büyük çoğunluk sahip çıkıyor.

"GELECEK TEKNOFESTİMİZ ADANA'DA GERÇEKLEŞECEK"

-Teknofestler üniversitelerimizi de toplumla buluşturuyor. Üniversite hocalarımız hakem heyetlerinde bulunuyor. Olumsuz sıfatlarla nitelendirenlere gelmelerini tavsiye ediyorum. Gelecek Teknofestimiz Adana'da gerçekleşecek. Milyonlarca misafirlerimiz bizimle olacak. Oradaki genç arkadaşlarımızın rencide olabileceklerini görsünler. Menfi tutum takınanların bilmesi lazım ki o gencecik kardeşlerimizin heyecanlarını kırmaya kimsenin hakkı yok.

"TOGG ARAÇLARI 100'DEN FAZLA ULUSLARARASI TESTE KATILDI"

-Sayın Cumhurbaşkanımız 2011 yılından itibaren Türkiye'nin milli marka otomobile sahip olması gerektiğini belirtmişti. Siyasi rakiplerinin bu iddianın daha ileri bir başarı için baskı yapmasını beklersiniz. Bizde bunun hayal olduğunu anlattılar. Dünyada başka bir ülkede görülmez. Bu çağrıya maalesef kendi yatırımcılarımız benzer şekilde bu projenin pek mümkün olamayacağı yönünde çeşitli söylemler takındılar ama Sayın Cumhurbaşkanımız ısrar etti. Bu çağrı ancak 2018'de yanıt bulmuş oldu. Konsorsiyum kurulduğunda bu kez siyasi rakiplerimiz "araba yapacakları yok" dedi. 2020'de Gemlik'te temel atma töreni gerçekleştirdik. TOGG araçları 100'den fazla uluslararası teste katıldı.

"BIZ TOGG'U SİYASALLAŞTIRMIYORUZ"

-Biz tartışmalar son bulur diye beklerken yine birileri bu durumu hazmedemedi. Araçların İtalya'da üretildiğini söyleyenler ve buna inananlar oldu. Şimdi de tüm bu süreçte yanımızda olmayanlar TOGG'u siyasallaştırmakla bizi itham ediyor. TOGG doğuştan elektrikli araç olarak planlandı. Otonom sürücüsüz araçlar çok daha büyük bir devrim olacak. Bütün bunlar bizim takip etmemiz ama seyirci kalmamız gereken bir süreçti. 60 yıllık bir milli hayali gerçeğe dönüştürdük. Akıllı otomobillerle ilgili teknoloji üreten şirketlerimiz var. Şimdi bunları yurtdışına gerçekleştirme imkanına sahipler. Milli markaya sahipseniz onun etrafında geliştirme imkanına sahipseniz. Biz TOGG'u siyasallaştırmıyoruz. TOGG milletimizin iftiharıdır. Bu yıl sonuna kadar 20 bin aracı TOGG sahiplerine teslim edecek. 2025'te sedan araçlar üretilmeye başlanacak. Tüm milli markalarımız gibi TOGG'u da destekleyeceğiz ayrıca batarya teknolojilerinde hedeflerimiz var. 

ŞARJ İSTASYONLARI

-Halka açık şarj istasyonlarını yaygınlaştırdık. Hızlı şarj istasyonlarına destek programı başlattık. 40'a yakın şarj istasyonları paketleri oluşturduk. Seyahat esnasında "elektrikli aracımın şarjı biter mi" kaygısı bulunmuyor. EPDK ile lisans düzenlemesi yapmamız ve destek programında çıkmamız şu anda elektrikli şarj istasyonu konusunda Avrupa'da bizi birinci sıraya getirdi. Çok hızlı adapte olabiliyoruz.

"TOGG'UN SÜRDÜRÜLEBİLİRLİĞİ HEDEFİMİZDİR"

-TOGG bir ön satış gerçekleştirdi. Yıl sonuna kadar bu teslimatları yapabileceğini vatandaşlarımıza duyurmuştu. Tesla'nın ilk zamanlarında taahhütleri yerine getirmekte ne kadar zorlandığını ilgilileri bilirler. TOGG, ön satışını gerçekleştirdiğimiz araçları vakti geldiğinde o günkü satış fiyatı ile teslim edeceğimiz bildirildi. Şu anda gündemimiz enflasyonla mücadele, üreticilerimizin maliyetlerinde artış oluyor. Mümkün olduğunca geç olarak bu artışları yansıttıklarını söylediler. Tabii biz şunu arzu ederiz. TOGG, Türkiye'nin otomobilidir. Mümkün olduğunca erişilebilir olmasını arzu ederiz. TOGG'un kendisine emsal kabul ettiği marka ve modeller var. O modellerin altında sunmaya gayret gösteriyorlar. Kendilerine emsal kabul ettikleri modellerle TOGG'un fiyatlarını ben de kabul ediyorum. Enflasyonla mücadelede ümit ediyorum ki oluşacak düşüş fiyat güncelleme ihtiyacını çok daha seyrek hale getirecektir. Bu güne kadar TOGG, sözünü tutma iddiası ile hareket etti. Asıl olan bu markanın uzun vadede başarılı olabilmesi ve küresel markalarla rekabetçi olması lazımdır. 2030 itibariyle de bir başarı hikayesi olması önemlidir. Kullanıcımızın memnuniyeti en önemli önceliğimiz ama TOGG'un sürdürülebilirliği hedefimizdir. Bu markalara milli düzeyde sahip çıkılır. Biz de sahip çıkmaya devam edeceğiz. 

"TOGG BİR BAŞLANGIÇ, TÜRKİYE'NİN YENİ NESİL SANAYİ POLİTİKASIDIR"

-TOGG çok dijital bir araç, kimi zaman kullanıcılarımızdan kimi zaman ufak hatalardan kaynaklanan sorunlar görmekteyiz. TOGG bizim kendi bebeğimiz. Ne kadar sahip çıkarsak o kadar başarılı olur. Milli kazanımımızdır. Bazen kullanıcıdan kaynaklı bazen sistemden kaynaklı problemler olabilmektedir. TOGG'un amacı bunlardan öğrenerek bunları daha yukarı çıkarmaktır. Türkiye akıllı bir otomobil yapabilecek düzeydedir. TOGG bir başlangıç, Türkiye'nin yeni nesil sanayi politikasıdır. 

TÜRKSAT-6A

 -Geliştirmekte olduğumuz TÜRKSAT-6A 4,5 tonluk bir uydu ve ilk milli haberleşme uydumuzdur. Bunu yapan ilk 10 ülkeden biri olacağız başardığımızda. Henüz Türkiye'nin insanlı bir misyonu yok. Türkiye'nin aya erişme misyonu var. Ana hedeflerinden biri olarak 2 kez aya erişme hedefimizi dünyaya ilan ettik. Bunun teknik bir ismi var. "Aya set iniş yapacağız" dedik. Biraz alay konusu oldu ama amaç aya ulaşabildiğimizi göstermek. Türkiye'de geliştirdiğimiz hibrit motorun hem daha etkin hem de ilerde farklı ticari konularda kullanılabileceğini ön görüyoruz. Dünyada öncü bilim insanlarına Türkiye'de sahibiz. Bu teknolojiye yatırım yapıyoruz. Bu Türkiye'ye muazzam kazanımlar getirecek. Uzay projelerinin çıkardığı asıl sonuç yenilikçi teknolojileri doğuruyor olmalarıdır. Dolayısı ile Türkiye'nin böyle zor alanlarda teknolojik sistem geliştirebilmesi bize farklı kazanımlar getirecek. 

"TÜRK ASTRONOT İLK KEZ ULUSLARARASI UZAY İSTASYONU'NA GİDECEK"

-Çok yakında Türk astronot ilk kez Uluslararası Uzay İstasyonu'na gidecek. Bunun çok yakında olduğunu söyleyebilirim. 30 bine yakın vatandaşımız başvurdu. Temel koşulları sağlayan yüzlerce vatandaşlarımızdan iki genci seçmiş olduk. İnşallah, yakın zamanda bu misyon bir bilim misyonu olarak gerçekleştirilecek. 13 farklı bilimsel deney uzayda gerçekleştirilecek. Astronotumuz hazırlıkların son evresindedir. "En çalışkan astronot sen olacaksın" dedim. Muazzam bir heyecan, ilk olması çok heyecan vericidir. Büyük bir iftihar kaynağıdır.

-Türk filmlerinde 70'li yıllarda Türk'ün uzayla ilişkisi alay konusu olageldi. Halbuki yıllarımızı böyle geçirirken insanlık bu işte çok ilerledi. Bütün bu başarılar onlarca yılın birikimi ile ortaya çıktı. Hiçbirisi bugünden yarına çıkan şeyler değil. Maalesef 70'li yıllarda ağır sanayi hamlesi gerçekleştiremedik. 90'lı yıllarda da siyasi istikrarsızlıklar yaşandı. 2000'li yıllarla parasını ödediğimiz sistemleri alamıyor oluşumuz Türkiye'yi bu yöne yönlendirdi. Uzay alanında geciktiğimizi söyleyebiliriz ama "iyi ki başlamışız" diyoruz. İyi ki yüzlerce binlerce mühendisimizi bu alana yönlendirmişiz. İlerde de "İyi ki ay programını gerçekleştirmişiz" diyeceğimize inanıyorum. 

PANDEMİDE SOLUNUM CİHAZI

-Pandemiden 4 ay kadar önce girişimci ekibi ziyaretime geldi. Bana bir solunum cihazı sunumu yapmışlardı. Bunun yayılımı için Aselsan ile işbirliği yapmak istediklerini anlatmışlardı. Yabancı gazetelerde haberi okuyunca bu arkadaşlara ulaştım. Onlara bu cihazların aynı özellikte olup olmadığını sordum. Onlar henüz seri üretime geçmediklerini söylediler. Baykar, Arçelik ve Aselsan ile iletişime geçtim. Arçelik'in teknik yöneticisi aynı zamanda TÜBİTAK yönetim kurulunda idi. O bu fikri duyduğunda muazzam bir sevinçle sahiplendi ve muazzam bir iş ortaya koydular. Aselsan o cihazların valflerini gerçekleştirmek için çalıştı. 14 günde seri üretimden çıkarmayı başladı. Dünyada ülkeler cihazların basit parçalarını bile birbirine satmadılar. Önümüzdeki dönemde yeni nesil sanayi politikasını uygulamaya devam edeceğiz.

"TÜRKİYE'NİN GELECEĞİ ÇOK AYDINLIK OLACAK VE TÜRKİYE'Yİ GELECEĞE TÜRK GENÇLİĞİ TAŞIYACAK"

-Türkiye'nin geleceği çok aydınlık olacak ve Türkiye'yi geleceğe Türk gençliği taşıyacak. Cumhurbaşkanımız bu gençliğin adını "Teknofest kuşağı" olarak koymuş oldu. Yüksek teknoloji elbette kıymetlidir. Bugün İsrail'de yüksek teknoloji kabiliyeti olan bir ülke fakat bu elde ettiği güçle binlerce insanı binlerce ton bombayla katleden bir ülkedir. Her zaman insanlığa yararlı olduğu ölçüde kıymetli görmeye devam edeceğiz. Bizim hedefimiz iyi yetişmiş, bu ülkeye değer katabilecek gençlerimizin bu ülkede hayallerinin sağlanmasıdır. Bize düşen onların önündeki engelleri kaldırmaktır. Genç kardeşlerimize bizimle birlikte bu yolculukta oldukları için teşekkür ediyorum. 

 

Kaynak: AA