Pandemiye özel seyahat çözümü: Uçuyoruz ama nereye?✈

Avustralya istanbul havalimanı Atatürk Havalimanı
Pandemiye özel seyahat çözümü: Uçuyoruz ama nereye?✈

Dünya havacılık sektörü pandeminin izlerini silmeye çalışırken Avustralya'dan yaratıcı bir öneri geldi. Bir havayolu şirketi uçak yolculuğunun cazibesini artırmak için 'nereye olduğu belli olmayan' biletler satmaya başladı.

Pandeminin darbe indirdiği sektörler arasında turizm ve bununla bağlantılı olarak da sivil havacılık sektörü başı çekiyor. Özellikle sivil havacılık sektörü, Covid-19 günlerine özel çözümler ararken bu konuda Avustralya'da hizmet veren Qantas adlı firma, dikkat çeken bir fikir ortaya attı.

Qantas, Avustralya'da yurt içi turizmi canlandırmak adına “gizemli uçuşlara” başvuracak. Hayata geçirilecek kampanya aynı zamanda nostaljik bir değer de taşıyor...

“Gizemli uçuşlar” derken nasıl bir şey kastediyoruz? Şöyle ki; gizemli yolculuklara bilet alanlar binecekleri uçağın nereye gittiğini bilmiyor olacak.

Lewis Carroll'ın unutulmaz Alice Harikalar Diyarında adlı eserinde Alice, Cheshire Kedisi ile konuşur. Alice “Lütfen bana ne yana gideceğimi söyler misiniz?” diye sorar. Kedi “Gitmek istediğin yere göre” der. “Alice, “Canım, neresi olursa olsun... Bir yere gideyim de” diye ekler. Kedi de “Öyleyse ne yana gitsen olur” diye yanıtlar.

Kalkıp evden çıkıp bir maceraya atılmak, bunu hiç yapmamış olanlar için bile özlem duyulan bir durum. 90'larda ülkede çok popüler olan bu seyahat yöntemi bu süreçte turizmi canlandırmak için kullanılacak. Bilet alanlar yurt içinde bilmedikleri bir yere gidecek.

İLK YÖNTEM: HİÇBİR YERE UÇMAK!

Avustralya'da pandemi sürecinde başvurulan ilk yöntem ise “hiçbir yere” yapılan uçuşlar olmuştu. O sistem de şu şekilde işliyordu: Yolcular uçağa biniyor, uçak ülkenin ikonik yapılarının ve manzaralarının üzerinden geçiyor, bir rehber yolculara bilgiler aktarıyor, sonra da uçak, kalktığı havaalanına iniyordu.

GİZEMLİ UÇUŞLAR NASIL OLACAK?

Gizemli uçuşlar ise Qantas'ın kampanyasına göre Brisbane, Melbourne ve Sydney'den yapılacak. Tüm günü kapsayan pakete aktiviteler de dahil. Bağ gezisi, gurme turu, tropik adalarda şnorkelle yüzme gibi aktiviteler paket dahilinde. 2022'ye kadar uluslararası uçuşların eski haline dönmeyeceği düşünülürse turizmin alternatif yöntemlere başvurması ve çeşitli çözümler üretmesi bir zorunluluk haline gelmiş gibi...

Pandemi koşullarında böyle bir çözüm bulan Qantas'ta, üst düzey yöneticilerden Andrew Parker, gelecek için de bir garanti istediklerinin altını çiziyor: “İstediğimiz; bir noktada, aşı uygulamasının bir noktasında sınırların artık kapatılmayacağına dair bir güvence.”

'KAFA KARIŞIKLIĞI' VE 'ENDİŞE' VURGUSU

Parker'ın bu talebinin uluslararası çapta gerçekleştirilmesi kapsayıcı bir aşı pasaportu uygulamasına geçilmediği sürece çok zor gözüküyor. Parker, aynı zamanda “Yolcular, yama yaparcasına sürekli değişen kısıtlamalardan dolayı kafa karışıklığı yaşıyor ve evlerine, bulunduğu şehre tıkılıp kalmaktan anlaşılır bir şekilde endişe duyuyorlar” ifadelerini de kullanıyor.

Bununla birlikte bölgedeki bazı büyük hava yolu şirketleri Qantas gibi “macera dolu” çözümler bulamıyor. Thai Airways bu hafta yaptığı açıklamada birkaç sene içerisinde iş gücünü yarı yarıya azaltacağını ifade etti. Hükümet destekli kurtarma planları, batan firmalar ve işten çıkarmalar bölgedeki çarpıcı tablonun sonuçları olarak öne çıkıyor.

Asya Pasifik Hava Yolları Birliği'ne (AAPA) göre şirketler “aşı uygulamaları, sınırların tamamen yeniden açılmasını geciktirecek şekilde, dünya çapında dengesiz bir şekilde gerçekleştiği” için yolcu sayılarında büyük düşüşler yaşıyor.

OCAK 2020'NİN YALNIZCA YÜZDE 4'Ü

AAPA'nin bu hafta açıkladığı rakamlara göre Ocak 2021'de kaydedilen yolcu sayısı, 33.5 milyon yolcunun uçtuğu Ocak 2020 döneminin yalnızca yüzde 4'ünde kaldı.

Çalışan sayısını gelecek birkaç yılda yarı yarıya düşüren Thai Airways kararı finansal iyileşme planının bir parçası olarak hayata geçirdiğini açıkladı. Şirket idari birimden de yüzlerce işten çıkarma yapacağını açıklarken 2025'e kadar çalışan sayısını 13 ila 15 bin seviyesine indireceğini duyurdu. Thai Airways'in 22 binin üzerinde çalışanı bulunuyor.

TÜRKİYE'DE DURUM NE?

Pandemi sebebiyle tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de havacılık sektörü geçen yıl zor bir dönemi geride bıraktı. 2019 yılında iç ve dış hatlarda taşınan yolcu sayısı 208.3 milyon olurken 2020 yılında Türkiye'deki havalimanlarına iniş-kalkış yapan uçak sayısı iç hatlarda 575 bin, dış hatlarda ise 280 bin oldu. Bu dönemde, Türkiye geneli havalimanlarının iç hat yolcu trafiği 49 milyon 621 bin 174, dış hat yolcu trafiği 31 milyon 986 bin 25 olurken, direkt transit yolcular ile birlikte toplam yolcu trafiği 81 milyon 657 bin 70 olarak gerçekleşti. 

DÜNYADA DURUM NE? 

Uluslararası Hava Taşımacılığı Derneği (IATA) verilerine göre uçuşlara talep dünya genelinde yüzde 65.9 azalarak havacılık tarihinin en kötü yılı geride kaldı. Uluslararası uçuşlara talep yüzde 75, azalırken iç hat talepleri dünyada ortalama yüzde 50 geriledi. 

Pandemiye özel seyahat çözümü: Uçuyoruz ama nereye?✈ - Resim : 3

Kaynaklar: BBC, IATA, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 

Kaynak: Web Özel