Ajanlar cirit atıyor! İstihbarat savaşı sosyal medyada
Sosyal medya uluslararası istihbarat örgütlerinin yeni adresi haline geldi. Sosyal medya platformlarını mesken tutan casuslar, kontrespiyonaj ve espiyonaj faaliyetlerine yönelirken, sosyal medya istihbaratı, klasik istihbaratın bir alt alanı olarak resmen kabul görmeye başlamış durumda.
Rusya'nın Şubat 2022'de Ukrayna'yı işgal etmesinin ardından Rus ve Ukrayna orduları arasındaki savaş sosyal medya platformlarında büyük yankı buldu. Çatışma görüntülerinin yayılma hızı özellikle Tiktok uygulamasında baş döndürücü bir boyuta ulaşınca Ukrayna'daki işgal "ilk TikTok savaşı" olarak anılmaya başladı. X (eski adıyla Twitter), Instagram, YouTube, Telegram ve Facebook gibi sosyal medya platformları da yarışa girince Rusya-Ukrayna savaşı tarihin ilk "sosyal medya savaşı" olarak kabul gördü. Reporter dergisine göre; sosyal medya şimdi de istihbarat alanında yapılan akademik çalışmalarda "Osint" adı verilen 'açık istihbarat'ın bir alt dalı olarak "Sommint" adıyla tanımlanıyor. Küresel çapta haberlerin daha çok hangi kaynaklar üzerinden takip edildiğini araştıran Pew Araştırma Merkezi'nin verilerine göre ise genç ve orta yaş grubu haber kaynağı olarak sosyal medyayı görüyor. Bu durumun istihbarat dünyasının savaş alanı haline gelen sosyal medyanın önemini daha da artırdığı kaydediliyor.
SİMGESEL GÖRÜNTÜLER
Ukrayna Savaşı sırasında her iki taraftaki birçok asker, deneyimlerini kaska monte edilen kameralarla kaydetti. Amatör savaş yazarları ve foto muhabirleri de ön saflarda yer alarak cephelerden video ve fotoğrafları sosyal medyada yaydılar. Drone'lardan alınan görüntüler ise her gün haber sitelerinin manşetlerinde yer alıyor. Drone saldırılarının kuşbakışı videoları, savaşın simgesel görüntüleri haline geldi.
ÇEVRİMİÇİ SAVAŞ
İsrail-Hamas çatışmasının görüntüleri de benzer şekilde viral oldu. Hamas, 7 Ekim 2023'te İsrail'e saldırı başlattığında, sansasyonel videolar ve görseller X ve diğer sosyal medya platformlarında geniş bir şekilde yayıldı. O zamandan bu yana hem İsrail Savunma Kuvvetleri (IDF), hem Hamas hem de çevredeki siviller Gazze'deki çatışmaya ilişkin içerikleri çevrimiçi olarak paylaştı.
SAHA İSTİHBARATI
Pew Araştırma Merkezi'nin verileri ile Ukrayna, Rusya, İsrail ve Hamas'ın sosyal medya rekabetini karşılaştıran Reporter'da, "Sommint" kapsamında değerlendirilen istihbarat ile ilgili şunlar yer aldı: "Sommint çeşitli şekillerde kullanılabilir ancak, düşman kuvvete ait savaşçıların yerlerini ve sayılarını ortaya çıkarmak için diğer istihbarat türleri ile eşleştirildiğinde belki de ordular için en değerli olanıdır. Şu senaryoyu düşünün: Ukrayna'daki bir sivil, bir köyden geçen Rus zırhlı konvoyunu gösteren bir video yüklüyor. Ukraynalı istihbarat analistleri, ilk incelemenin ardından, eğer video doğru bir zaman ibaresi içeriyorsa, gönderiden konvoydaki araçların sayısı ve türleri ile bunların geçtiği süre gibi değerli bilgiler elde edebilir."
FİLİSTİN KAZANDI!
Reporter'daki verilere göre sosyal medyadaki bilgi savaşına günümüzde en iyi örnek İsrail ile Hamas arasındaki çatışmalarda kendisini gösterdi. Hamas'ın İsrail'e yönelik 7 Ekim'deki saldırısı ve ardından başlayan işgalden bu yana, her iki tarafa bağlı sosyal medya hesapları, küresel kamuoyunu kazanmak için milyonlarca içerik yayınladı. İsrail Ordusu'nun uluslararası iletişim ofisine yüzlerce yeni personel aldığı ortaya çıktı. Ancak veriler, çevrimiçi desteğin ağırlığının Filistin'de olduğunu gösterdi. Söz konusu çalışmada "Facebook'ta #freepalestine gönderileri #standwithisrael gönderilerinden 39 kat daha fazla" ifadelerine yer verildi.
Kaynak: Web Özel