Market markalı ürünlere kısıtlama geliyor

Market markalı ürünlere kısıtlama geliyor

Yeni Hal ve Perakende yasalarından süpermarketlere şok çıktı. Yeni düzenleme marketlerin kendi markasıyla ürettirdiği ve sattığı ürünlerin satışına kısıtlama getiriyor. Düzenlemenin enflasyon açısından kritik olduğuna dikkat çekiliyor

Hal ve Perakende Yasası ile ilgili Ticaret Bakanlığı tarafından yürütülen çalışma sona geldi. Düzenleme ile marketlerdeki market markalı ürünlerin satışına kısıtlama getirileceği öğrenildi.

Hürriyet'ten Jale Özgentürk'ün haberine göre; Yıl sonuna kadar TBMM'ye gelmesi beklenen yeni düzenlemelerle ilgili Ticaret Bakan Yardımcısı Sezai Uçarmak, yapılacak düzenlemelerin sektörde rekabet koşullarını değiştirip yeniden düzenleyeceğini belirtti. Düzenlemeler içerisinde en dikkat çekici olan ise Türkiye'de enflasyonla mücadelede önemli bir işlev gören indirim ve zincir marketlerle ilgili. 

Yeni düzenleme ile zincir marketlerin kendi markalarıyla sattıkları ürün oranı kısıtlanacak. Marketlere yöresel ürün satma zorunluluğu gelecek. İndirim marketlerinin açılması ise semtin nüfusu, gelir durumu, market sayısı gibi kriterlere göre belirlenecek. Böylece esnafın rekabete karşı korunması sağlanacak. 

Uçarmak, özel markalı ürünlerin bazı marketlerde yüzde 80'leri bulduğunu söyledi. Bunun da rekabeti bozduğu, üreticinin kendi ürünlerini kendi markasıyla satma imkanını kısıtladığını anlatıyor. 

Private Label Derneği Yönetim Kurulu Başkanı İmer Özer'e göre bu düzenlemenin sonuçlarının kendileri için hiç de olumlu olmayacağını belirterek, bu ürünlerin Türkiye'de enflasyonla mücadelede can simidi olduğunu anlatıyor ve şunları söyledi: 

"Market markalı ürünler en iyi kaliteyi en ucuz fiyata sunmak için konumlanmıştır. Tüketici market markalı ürünü de markalı ürünü de rafta görür ve tercihini yapar. Karar tüketicinindir. Tüketicinin bu kararına saygı duymak gerekir. Kaldı ki serbest piyasa ekonomisi de bunu gerektirir. Yasal düzenlemelerle bunu yapmaya çalıştığınızda zarar gören tüketici olur, enflasyon daha da yükselir." 

Özer, bu ürünlerin atıl kapasitelerin değerlendirilmesi için de çok önemli olduğuna işaret etti. Üstelik market markalı ürünlerin oranının Avrupa ve gelişmiş ülkelerde yüzde 50'lere ulaşmasına karşın Türkiye'de yüzde 80 değil yüzde 20 civarında olduğunu vurguladı.