Çin ve ABD arasında kılıçlar çekildi
Pekin, Joe Biden yönetiminin Çin'den ithal edilen bir dizi teknoloji ürününe yönelik yüksek gümrük vergisi artışlarını yürürlüğe koymasının ardından misillemeyi değerlendiriyor.
ABD, geçen hafta aralarında bilgisayar çipleri, elektrikli araç bataryaları ve tıbbi teknoloji ürünlerinin de yer aldığı bir dizi teknoloji ürününe yönelik yüksek gümrük vergisi artışını uygulamaya koymuştu.
Devlet gazetesi Global Times’ta Çin'in "ülkenin emisyonları azaltma ve otomobil endüstrisinin yeşil gelişimini teşvik etme çabalarının bir parçası olarak ithalatı azaltmak için büyük deplasmanlı motorlara sahip ithal otomobillere uygulanan geçici gümrük vergisi oranını yükseltmeyi düşünmesi gerektiğini" savunan tehditkar bir haber-yorum yer aldı. Çinli bir endüstri yetkilisine dayandırılan haberde, Washington ve Batı'dan gelen 'korumacı hamleler' eleştiriliyor.
Çin yüzde 25'e varan yüksek gümrük vergileri uygulamaya hazır olduğunun sinyallerini verdi - ki bu mevcut yüzde 15'lik gümrük vergisi oranından önemli bir artış anlamına geliyor.
Bu gelişmelerin ardından BMW, Mercedes-Benz, Tata Motors (Jaguar Land Rover) ve Volkswagen Group (Audi) gibi Avrupalı lüks otomobil üreticilerinin hisseleri geçen haftayı düşüşle kapandı.
Avrupa'daki soruşturma ve Çin
Çin'in AB Ticaret Odası (CCCEU) da sosyal medya platformu X'te yayınladığı bir yazıda, "Çin'in büyük hacimli motorlarla donatılmış ithal otomobillere uygulanan geçici gümrük vergisi oranlarını arttırmayı düşünebileceği konusunda içeriden bilgilendirildiğini" belirtilerek, açıkça koordine edilmiş bir mesaj kampanyasında kendi uyarısını yayınladı.
Oda açıklamasında, "Bu potansiyel eylem, özellikle Washington'un Çin elektrikli araçlarına yönelik gümrük vergisi artışlarını duyurması ve Brüksel'in Çin elektrikli araçlarına yönelik yüksek profilli bir sübvansiyon karşıtı soruşturmada ön tedbirler almaya hazırlanması gibi son gelişmeler ışığında, Avrupalı ve ABD'li otomobil üreticileri için sonuçlar doğurmaktadır" denildi.
Bu metin Avrupa Komisyonu'nun Ekim ayında açtığı soruşturmanın metnini çağrıştırıyordu. Komisyon resmi olarak "Çin'den bataryalı elektrikli araç (BEV) ithalatına yönelik sübvansiyon karşıtı bir soruşturma" başlatmıştı. Soruşturma öncelikle Çin'deki BEV değer zincirlerinin yasadışı sübvansiyondan faydalanıp faydalanmadığını ve bu sübvansiyonun AB BEV üreticilerine ekonomik zarar verip vermediğini ya da verme tehdidi oluşturup oluşturmadığını belirleyecek."
Avrupa Komisyonu Başkanı Ursula von der Leyen tarafından yürütülen soruşturma, bu durumun DTÖ anti-damping anlaşmasını ihlal edip etmediğini belirlemeyi amaçlıyor. Potansiyel olarak vergi uygulanması için belirlenen son tarih 4 Temmuz.