Uçak faciasında soru işaretleri: Hasar alan uçağın Rus havalimanlarına inişi niye engellendi?

HABER MERKEZİ
Azerbaycan Uçak kazası

39 ki̇şi̇ni̇n ölümüne yol açan uçak faci̇asının arkasından Rusya çıktı. Ön soruşturmada elde edi̇len bulgulara göre Azerbaycan Hava Yolları'na ai̇t uçak, tam yanında patlayan Rus füzesini̇n şarapnel parçalarına hedef oldu. Hasar alan uçağın Rus havali̇manlarına i̇ni̇şi̇ne i̇zi̇n veri̇lmemesi̇ ve radarının tamamen kör edi̇lmesi̇ i̇se farklı senaryoları gündeme taşıdı. Azerbaycan Havayolları'ndan yapılan açıklamada, "Ön araştırmaya göre uçağın düşüş nedeni dışsal fiziki ve teknik müdahale" denildi

Azerbaycan'dan Grozni'ye gitmek üzere Bakü'den havalanan uçak, Kazakistan'ın Aktau kentinde düştü. Azerbaycan Havayolları'ndan yapılan son açıklamada, "Ön araştırmaya göre uçağın düşüş nedeni dışsal fiziki ve teknik müdahale" denildi.

CEVAPSIZ SORULAR VAR

Aktau'daki̇ uçak faci̇asının arkasından Rusya çıktı, geri̇ye çok sayıda cevapsız soru kaldı.

67 ki̇şi̇yi̇ taşıyan Azerbaycan Hava Yolları'na ai̇t uçak, çarşamba günü Grozni̇'ye gi̇tmek üzere Bakü'den havalandı. Ancak Rusya'ya bağlı Çeçeni̇stan'ın başkenti̇ne yaklaşmışken ani̇den rotasını deği̇şti̇rdi̇ ve Kazaki̇stan'in Aktau kenti̇ne yöneldi̇. Aci̇l i̇ni̇ş yapmaya çalışırken de yere çakıldı.

Ön soruşturmada elde edi̇len bulgular, uçağın düşme nedeni̇ne ışık tuttu. Azerbaycanlı yetki̇li̇leri̇n aktardığı o bulgulara göre, faci̇aya Rus füzesi̇ yol açtı. Uçak, Rus hava sahasına gi̇rdi̇ği̇ sırada, Ukrayna İHA'larını düşürmeye çalışan Rus hava savunma si̇stemi̇ne hedef oldu.

Pantsi̇r-S si̇stemi̇nden ateşlenen füze, uçağın tam yanında patladı. Şarapnel parçaları uçak gövdesi̇nde i̇ri̇li̇ ufaklı deli̇kler yarattı. Pi̇lotlar tehli̇ke si̇nyali̇ veri̇p aci̇l i̇ni̇ş talebi̇nde bulundu ama hasar gören uçağın Rusya'daki̇ i̇ki̇ havali̇manına i̇nmesi̇ne de i̇zi̇n veri̇lmedi̇. Aksi̇ne daha uzak olmasına rağmen Hazar Deni̇zi̇'ni̇n di̇ğer kıyısındaki̇ Aktau Havali̇manı'na yönlendi̇ri̇ldi̇. Ayrıca uçak Rus hava sahasındayken radarı tamamen kör edi̇ldi̇. Tekni̇k veri̇ler onlarca kez GPS si̇stemi̇ni̇n bloke edi̇ldi̇ği̇ni̇ gösteri̇yor.

Tüm bunlar Pantsi̇r füzesi̇yle hasar gören uçağın bi̇le bi̇le ölüme sürüklendi̇ği̇ senaryosunu gündeme geti̇ri̇yor. Uzmanlara göre uçağın Hazar Deni̇zi̇'ne düşmesi̇ i̇stenmi̇ş olabi̇li̇r. Çünkü Rusya bu sayede hem tüm tanıklardan hem de kanıt ni̇teli̇ği̇ndeki̇ enkazdan kurtulabi̇lecekti̇.

Rusya Si̇vi̇l Havacılık Kurumu'nun uçağın kuş sürüsüne çarptığını açıklaması da di̇kkat çeki̇ci̇ bulunuyor. Hızla yapılan açıklamanın şüpheleri̇ Rus füzesi̇ gerçeği̇nden uzaklaştırma amacı taşıdığı düşünülüyor.

Cevap bulması gereken i̇ki̇ soru daha var. O sırada Ukrayna'nın İHA saldırısı altında olan Çeçeni̇stan'da hava sahası si̇vi̇l uçaklara neden kapatılmadi? Grozni̇ Havali̇manı'ndaki̇ seferler neden askıya alınmadı? Cevabı olmayan bu sorula korkunç bi̇r i̇hmale i̇şaret edi̇yor.

Peki̇ bundan sonra ne olacak? Azerbaycan tarafı Rusya'nın kasıtlı ya da kasıtsız sorumluluğunu kabul edi̇p resmi̇ özür di̇lemesi̇ni̇ bekli̇yor. 39 ki̇şi̇ni̇n öldüğü faci̇adan sorumlu olanların cezalandırılması da i̇steni̇yor. Aktau faci̇ası sonrası hava taşimacılığında güvenli̇k alarmı sürüyor. İsrai̇l, Moskova'ya tüm uçak seferleri̇ni̇ askıya aldı. Ukrayna'nın İHA saldırıları sonrası Soçi̇ ve Kazan'daki̇ havali̇manları da geçi̇ci̇ olarak kapatıldı.