Paris'i 10 yıldır yöneten kadın: 'Önce insan' dedi, otomobilleri silip attı
Fransa’nın başkenti Paris’in ilk kadın belediye Başkanı olan sosyalist Anne Hidalgo, bugün Başkan seçilmesinin 10’uncu yılını kutluyor.
Hidalgo, 10 yıllık görev süresinde yaptıklarıyla hem övülüyor hem çokça da eleştiriliyor. Anne Hidalgo, özellikle başkentin bisikletlileri için bir dizi iyileştirme yaptı. Ancak Sosyalist belediye başkanı diğer kalkınma tercihleri nedeniyle ağır eleştirilere maruz kaldı.
Hidalgo, daha fazla sosyal konut yapımına ve yayalar ile bisikletliler için daha fazla alan yaratılmasına öncelik verdi, ancak "daha sakin" olduğunu ileri sürdüğü başkent, planlama tercihleri, çalışmaları ve bakımı nedeniyle şiddetli eleştirilerle karşı karşıya bulunuyor.
Yakın zamana kadar arabaların “kral” olduğu Paris’in ünlü Rivoli caddesi, şimdi bisikletlilerin istilası altında! Başkentte otomobillere ayrılan alanların azaltılması da çarpıcı bir boyut kazandı.
İlk kez 2014'te ve sonra 2020'de yeniden seçilen Hidalgo, Nouvel Obs'a verdiği demeçte, "On yıl içinde Paris-Bordeaux güzergâhına eşdeğer bir güzergâh ya da yaklaşık 500 km bisiklet yolu inşa ettik" diyerek övünüyor.
Hidalgo, Parislileri metronun kalabalık koşullarından kaçınmak için bisiklete binmeye teşvik ederek, sağlık konusuna değişik bir ivme kazandırdı. 41 yaşındaki David Da Silva Frade, "Bisiklet yollarımız olduğundan beri Paris'i bisikletle dolaşmak harika bir şey oldu” diyor.
200 sokak
Anne Hidalgo, Seine nehrinin sağ yakasında sokakları yayalaştırmak için verdiği yargı mücadelesini kazandı ve yayalara daha fazla alan sağlamak için 200 sokağı trafiğe kapattı. Bu da kendisi için önemli bir gurur vesilesi oldu.
Değişiklikler bölge sakinleri tarafından memnuniyetle karşılanırken, pek çok kişi bazen bir yıldan diğerine tekrarlanan ve hiç bitmeyen çalışmalardan yakınıyor.
Anne Hidalgo'nun bir diğer önemli başarısı da “brownfield” arazilerin (terkedilmiş endüstri alanları) azalması oldu.
Belediye, 2023 yılı sonuna kadar Dayanışma ve Kentsel Yenilenme yasasının getirdiği yüzde 25'lik sosyal konut eşiğine ulaşmayı başardı.
Ancak bu, toplam 2,1 milyonluk nüfus içinde 120 binden fazla Parislinin on yılda başkenti terk etmesini engellemedi. Bu kadar insanın Paris’i bırakarak başka kentlere göç etmesinin sebebi, pahalı ve sıkışık konutlar olarak görülüyor.
Çözüm bulmaya zorlanan Anne Hidalgo, "Paris'te daha iyi bir yaşam için bir gereklilik olan kentinin yoğunluğunun azaltılmasını" memnuniyetle karşılıyor.
2026'da yerine geçmeyi uman Hidalgo’nun birinci yardımcısı Emmanuel Grégoire, Paris'i "tüm ülkeden önce etkileyen demografik olgulara" işaret ediyor.
On milyar avro borç
Zarar görmüş ağaç kökleri, farelerin gözle görülür varlığı, tehlikeli çukurlar, tamir edilmiş trafik ışıkları veya elektrik direkleri, yerdeki babalar, kentin yetersiz temizliği...
Muhalefet, kentin borcunun on milyar avroya yaklaştığı bir dönemde kamusal alanların ihmal edilmesini kınıyor.
Emmanuel Grégoire, Belediye Meclisi'nin yol çalışmalarına ayırdığı kaynakları "önemli ölçüde arttırdığını", ancak dünyanın en yoğun nüfuslu ve en çok ziyaret edilen şehirlerinden birinde "olağanüstü kullanım yoğunluğuna" işaret ederek, "hâlâ kaydedilmesi gereken ilerleme olduğunu" kabul ediyor ve "Olaylar ya da kazalar nedeniyle sürekli olarak bazı şeyleri yeniden yapmak zorunda kalıyoruz" diyor.
İnsanlar, kent temizliğinin "Anne Hidalgo'nun çözemediği yapısal bir sorun" olduğunu dile getiriyor.