Küresel kriz çaresiz bıraktı: 'Geçmişe dönüyoruz!'

Sanayi
Küresel kriz çaresiz bıraktı: 'Geçmişe dönüyoruz!'
Uzmanlara göre; pandemiyle elektronik ürünlere artan talep ve uzaktan çalışma, üretimin durması gibi etkenler arz-talep noktasında korkunç bir dengesizliğe neden oldu. Fotoğraf: Shutterstock

Pandeminin tedarik zincirini kırması pek çok farklı krize yol açmakta. Yaklaşık bir yıldır giderek büyüyen çip krizi öyle bir hal aldı ki teknolojinin elini kolunu bağladı. Geriye tek çare kaldı: Geçmişe dönüş! Ama nasıl?

Dünyanın önde gelen üreticileri, ağırlıklı olarak da teknoloji üreticileri yarı iletken çip tedarik etmekte büyük bir sıkıntı yaşıyor. Bunu çip kıtlığı olarak tanımlayanlar haklılar zira bu sorun yaklaşık bir yıldır yoğun bir şekilde hissediliyor. Üreticilerde üst düzey yöneticiler ise bu duruma elbette bir çözüm bulmak durumunda.

Bu noktada “Madem çip bulamıyoruz ve bu konuda elimizden bir şey gelmiyor o zaman bunlara daha az ihtiyaç duyacağımız bir model mümkün mü?” sorusu akıllara gelmekte. Sorunun etrafından dolanmanın bir bedeli elbette olacak bu da ürünlerin yeniden tasarlanması, tam olarak tamamlanmamış ünitelerin alıcılara yollanması ve eski, düşük teknolojili modellere yeniden odaklanmak olarak ön plana çıkıyor.

EKRANLAR HER YERDE!..

Yıllarca ürünlere ekranlar, kablosuz bağlantılar gibi dijital özellikler ekleyen ve bu konuda adeta yarışa giren üreticiler geri adım atmak durumunda kalabilir. Buzdolabından, elektrikli süpürgelere kadar neredeyse her üründe ekranlar boy gösteriyor. Arabalarda da ekranlar, bağlantı teknolojilerinin gelişmesiyle artık olmazsa olmaz haline geldi.

“Geri adım nasıl atılacak?” sorusu için bir örnek vermek gerekirse Boss Products adlı firmaya bakılabilir. Kar kamyonlarının küreme aparatlarının açısını kontrol etmek için çipler kullanan firma sürücülere ekran vasıtasıyla dokunmatik olarak yönlendirme şansı tanıyordu.

Küresel kriz çaresiz bıraktı: 'Geçmişe dönüyoruz!' - Resim : 1
Elektroniğin ana elemanları olan, diyotların, transistörlerin ve entegre devrelerin üretiminde kullanılan yarı iletken çipler; germanyum, silisyum, selenyum gibi elementlerden ya da bakır oksit, galyum arsenid, indiyum fosfür, kurşun sülfür gibi bileşiklerden elde ediliyor ve pek çok farklı alanda kullanılıyor. Fotoğraf: Shutterstock

Çip kıtlığı nedeniyle mümkün olduğu kadar az noktada çip kullanmak durumundalar ve dolayısıyla bazı lükslerden feragat edecekler. Dolayısıyla küreme aparatlarının joystick ile idare edildiği sisteme en azından kriz sona erene kadar dönmek zorundalar.

'ESKİ TEKNOLOJİ HALA ÇALIŞIYOR'

Sanayi sektöründen yetkililer gelecek yıl boyunca da krizin süreceğini öngörüyorlar. Boss Products'ın da bağlı olduğu çatı şirket Toro'nun Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Rick Rodier, geçmişe dönme kararları hakkında şunları söylüyor:

“Eski tasarımlara dönelim. Hala iş görüyorlar. 30 yıl boyunca işler böyle halloldu. Tasarım güvenilirdi, iş görüyordu. Sadece yapım ve montaj noktasında biraz külfetliydi o kadar.”

Ne olursa olsun üreticiler üretim bantlarını bir süre kriz sona erene kadar çok daha az yarı iletken çipe göre uyarlamak durumunda kalacaklar. Beyaz eşya üreticisi Whirlpool Corp. CEO'su Marc Bitzer net konuşuyor ve “Kriz öyle çabucak sona ermeyecek” diyor.

Yıl boyunca özellikle otomotiv sektörünü net bir şekilde etkileyen kriz diğer sektörlere de yayılıyor.

KRİZ AVANTAJ OLDU!

Bir başka örnek de T3 Motion adlı firmadan. Havaalanı ve üniversite güvenlik görevlileri için elektrikli ayakta duran araçlar yapan T3 Motion, ürünlerini daha az çip ve elektronik özellik kullanacak şekilde yeniden tasarlıyor. Bu krize çözüm olarak üretilen tasarım, araçlarda bir yenilik ve gelişim sağlamış.

Şirketin CEO'su William Tsumpes, piller, aydınlatma ve siren gibi özellikleri kontrol etmek için birden fazla bileşen yerine; aracın tüm parçalarını kontrol etmek için tek bir işlemciye sahip, merkezi ve entegre bir anakart kullanacaklarını söylüyor. Tsumpes bu şekilde elde ettikleri avantajı şöyle aktarıyor:

“Bu değişiklik, diğer beş ayrı devre kartını ortadan kaldıracak. Yeniden tasarımı hızlı bir şekilde gerçekleştirmek zor ancak bu değişiklik araç menzilinin artmasına yol açacak. Kriz aslında yeniliği teşvik ediyor.”

'SENEYE EKLEYECEĞİZ'

Bunun yanı sıra bazı üreticiler ise vadedilen bazı özellikler eksik biçimde ürün gönderiyor. Alaska'da sivil havacılık sektöründe çalışan Milton Beaver, 16 bin dolar harcayarak bir kar motosikleti almış. BRP Inc. tarafından üretilen 2022 model Ski-Doo Expedition Xtreme elektronik güvenlik sistemi olmadan kendisine gönderilmiş. Şirkete durumu sorduğunda aldığı yanıt “Gelecek yıl gereken parçalar geldiğinde bu özelliği yükleyebileceğiz” şeklinde olmuş.

Beaver aracının, anahtar deliğine girebilen uygun şekildeki herhangi bir nesneyle çalıştırılabildiğini söylüyor. Ekstra dikkatli olduğunu söyleyen Beaver, aracını kapalı garajda tuttuğu için çok endişe duymadığını da söylüyor. BRP ise bunun yerine araçlarla birlikte idareten fiziksel kilit gönderdiklerini ifade ediyor.

metin.aktasoglu@haberglobal.com.tr 

*Bu haberdeki bilgilerin büyük bir kısmı Wall Street Journal'da “Chip Shortage Has Manufacturers Turning to Lower-Tech Models” başlığıyla yayınlanan makaleden derlenmiştir.

Kaynak: Web Özel

çip krizi