Doğal gazla giden dünyanın en büyük yolcu gemisi “Icon of the Seas” çevre dostu mu?

Ajans Bizim
Dünya haberleri
Doğal gazla giden dünyanın en büyük yolcu gemisi “Icon of the Seas” çevre dostu mu?

Dünyanın en büyük yolcu gemisi olan "çevre dostu" olarak tanıtılan Amerikan Royal Caribbean şirketine ait “Icon of the Seas” gemisi, dün Miami'den ilk seferine çıktı. Peki gerçekten çevre dostu mu?

Geminin ilk seferi dolayısıyla hafta başında Arjantinli futbolcu Lionel Messi'nin de katıldığı görkemli bir açılış töreni düzenlendi. Peki böylesine devasa bir geminin çevreye gerçekten nasıl saygı duyduğu tartışılıyor ve cevap “hayır , duyamaz” olarak veriliyor.

LNG, mucize yakıt mı?

Icon of The Seas 365 metre uzunluğunda ve Eyfel Kulesi'nden 35 metre daha yüksek. Gemide yaklaşık sekiz bin kişi konaklayabilir. Gemide yedi yüzme havuzu, 20 lokanta, bir oditoryum ve hatta bir "Central Park" bulunuyor. Geminin kendi başına bir şehir olduğunu söylemek yanlış olmaz!

Royal Caribbean, yakıt olarak sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) kullanıyor. Küresel ısınmayı sınırlandırmak için sera gazı emisyonlarının büyük ölçüde azaltılması gereken bir dönemde LNG mucize çözüm olabilir mi?

Sürdürülebilir Kalkınma ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü İklim-Enerji araştırmacısı Ines Bouacida, "LNG geleneksel deniz yakıtından daha az kirleticidir çünkü emisyonlar aynı değildir. Ancak, LNG hiçbir şekilde sürdürülebilir bir yakıt değildir, çünkü sera gazları olan metan ve CO2 emisyonları ile birlikte gelir" diyor.

Metan, diğer sera gazı

LNG’nin çevre dostu olmaması çıkarılma şekli ve aynı zamanda kullanımı sırasında ortaya çıkan sızıntılardan kaynaklanıyor. Bu gaz, şeyl kayalarında oluşan ceplerde bulunur. ABD ve Fransa'da yasaklanmış olan ve epey kirletici bir yöntem olan hidrolik çatlatma yöntemiyle çıkarılır.

Gemiler, LNG kullanırken, büyük miktarlarda metan gazı salar. Bu, 20 yıllık bir süre zarfında CO2'den 80 kat daha güçlü bir sera gazıdır.

Ines Bouacida, "Kendimize sormamız gereken soru şu: uzun vadeli, düşük emisyonlu bir sistemde bu teknoloji uyumlu mu? Cevap hayır" diyor.

Ancak bu durum, Royal Caribbean'ın resmi web sitesinde şirketin 2035 yılına kadar sıfır net emisyonlu bir gemi inşa etmeyi başaracağını belirtmesini engellemiyor.

Alternatif yakıtlar

Tutulması zor bir vaat gibi görünen bu durum başka bir soruyu akla getiriyor: Denizcilik sektörünü gerçekten daha az kirletici hale getirecek alternatifler var mı?

“Denizcilik sektörünü karbondan arındırmak çok zor" diye açıklıyor Ines Bouacida. Bouacida’ya göre, bunu başarmak için temel çözümler arasında öncelikle talebi azaltmak ve daha az gemi kullanmak ya da en azından farklı yöntemler kullanmak yer alıyor. Organik maddelerden elde edilen biyoyakıtlar ya da yenilenebilir veya nükleer kaynaklardan elde edilen temiz elektrikten üretilen hidrojen gibi başka yakıtlar kullanılabilir.

Icon of the Seas, boyutları ve kullandığı LNG miktarı göz önüne alındığında bunu başarmaktan hâlâ çok uzak! 

Ayrıca, Royal Caribbean şirketi, çevre konusunda pek de iyi bir üne sahip değil. “Friends of the Earth” adlı kuruluş, her yıl çeşitli kruvaziyer şirketleri arasında bir sıralama yayınlıyor ve 2022 yılında yayınlanan son raporunda Royal Caribbean'ı son üçe yerleştiriyor.