Şimdiye kadar tespit edilen en uzak yıldızın yanı başında kırmızı bir yıldız asılı!

NASA Uzay haberleri

James Webb Uzay Teleskobu bir kez daha şimdiye kadar tespit edilen en uzak yıldızın görüntülerini yakaladı ve bu yıldızın yalnız olmayabileceğini ortaya koydu.

NASA tarafından yapılan basın açıklamasında, Webb'in geçen yıl Hubble Uzay Teleskobu aracılığıyla keşfedilen ve adını Yüzüklerin Efendisi evreninden küçük bir karakterden alan inanılmaz, kadim yıldız Earendel'i her zamankinden daha da ayrıntılı bir şekilde ortaya çıkardığı kaydedildi.

Bunu yaparken de bir başka ilgi çekici keşifte bulundular: Büyük Patlama'dan sonraki ilk milyar yıl içinde doğduğuna inanılan bu uzak yıldızın bir yoldaşı olabilir.

Güneşimizden iki kat daha sıcak ve bir milyon kat daha parlak olan Earendel (eski İngilizce'de "sabah yıldızı" anlamına geliyor) o kadar sıcak ki aslında mavi. Ancak Webb son ölçümlerinde garip bir şey tespit etti: Dalga boylarında beklenmedik bir tepe noktası, yanında daha soğuk bir kırmızı yıldızın asılı olduğunu gösterebilir.

NASA Goddard'dan Brian Welch'in New Scientist'e söylediği gibi, bu aşırı sıcak yıldızın daha soğuk bir yıldızla ikili bir çiftin parçası olması çok daha mantıklı. Gökbilimciler Earendel'in yoldaşına dair kanıtları bu kadar çabuk bulmayı beklemiyordu; ancak Baltimore'daki Uzay Teleskobu Bilim Enstitüsü'nün de belirttiği gibi, son görüntüler tam da buna işaret ediyor gibi görünüyor.

Welch, yaptığı açıklamada, "Bildiğimiz çoğu büyük yıldızın bir yoldaşı var, bu yüzden Earendel için bunun bazı kanıtlarını görmeyi bekliyorduk. Ancak bir yıldızın diğerinden çok daha sönük olması daha yaygındır, bu nedenle bir yoldaşın kanıtını bulmak için biraz daha fazla kazmak zorunda kalmayı bekliyorduk" dedi.

12,9 milyar ışık yılı uzakta

Çok çok uzaklardaki bir galakside (tam olarak 12,9 milyar ışık yılı uzaklıktaki Gündoğumu Yayı'nda) bulunan Earendel'in keşfi, Hubble ve Webb'in onu "görebilmesi" nedeniyle de eşi benzeri görülmemiş bir keşifti.

NASA'nın son basın açıklamasında "Hem Hubble hem de Webb, Earendel'i uzay-zamanda [büyük] bir galaksi kümesi yaratan bir kırışıklığın arkasında şanslı bir şekilde hizalanması nedeniyle tespit edebildi. Bizimle Earendel arasında yer alan galaksi kümesi o kadar büyük ki, uzayın dokusunu bükerek bir büyütme etkisi yaratır ve gökbilimcilerin kümeye bir büyüteç gibi bakmalarını sağlar" denildi.

Bilim insanlarına göre, neresinden bakarsanız bakın, Earendel inanılmaz. Görüldüğünden çok daha fazla gizem içeriyor.

Kaynak: Ajans Bizim