Evet, kargolar geç, ürünler de hasarlı gelebiliyor... Peki siz haklarınızı biliyor musunuz?

Gökhan Kam
Gökhan Kam

Salgın ile birlikte internetten alışverişin anormal artması haliyle siparişlerin gecikmesi, eksik veya yanlış ürünlerin gelmesi gibi durumlara da yol açıyor. Tüketici olarak konu hakkında şikayet etmek hakkımız ama yine de haklarımızı bilmek daha faydalı olabilir...

17.07.2021 15:41 | Son Güncelleme : 17.07.2021 16:44

Dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgını alışveriş alışkanlıklarını da değiştirdi. Pandemi nedeniyle evlerine kapanan vatandaşları online alışverişe yöneldi. Salgın, yeme- içme gibi en temel ihtiyaçlarımız için yapılan alışverişleri bile internete taşıdı.

İnternetten alışveriş yaygınlaşırken bunu fırsata çevirmeye çalışan ve haksız kazanç etmek isteyenlerler, vatandaşlara farklı ürünler, boş paketler gönderek dolandırmaya çalışıyor. Peki;

*E-ticaret platformu sorumluluk kabul etmezse ne yapacağım?

*Aldığım ürünler ayıplı çıkarsa ne yapmalıyım?

*Online alışverişlerde haklarım neler?

"İADE, DEĞİŞİM, TAMİRAT HAKKI"

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerde aldığımız ürünün ayıplı çıkması durumunda neler yapabileceğimiz hakkında bilgi veren Tüketici Dernekleri Federasyonu (TÜDEF) Genel Başkanı Aziz Koçal, ürünün değişimini, bedel iadesini, arızasının ücretsiz giderilmesini ya da ayıp oranında indirim talep edebileceğimizi söylüyor. 

Böyle bir hakkın olmadığını söyleyen siteler ya da firmaların olabileceğine dikkat çeken Koçal, ürünün kolisinin açılmış olmasının sorun olmadığını söylerken "Önemli olanın ürünün kullanılmamış olması" ifadelerini kullandı.

s

"YASAL DÜZENLEME ŞART"

İnternetten satış yapan büyük siteler için yasal düzenlemenin olması gerekiğini belirten Koçal, "Burada yapılan satıştan sitelerin sorumlu olması gerekiyor. Çünkü tüketici bu siteden sipariş veriyor ve onların belirlediği IBAN'a yatırıyor ücreti" şeklinde konuştu.

Kontrollü kargo sistemin mutlaka hayata geçirilmesi geretiğinin altını çizen Koçal, "Kontrollü kargo ürüne bakarak eğer sizin verdiğiniz sipariş değilse o ürünü almamanız gerekiyor" dedi. 

"PAKETİ AÇARKEN VİDEO ÇEKİN"

Sosyal medya üzerinden yapılan alışverişlerde içinden farklı ürünler çıkması olayının daha çok yaşandığını dile getiren Koçal  tüketicileri uyanık olmaları konusunda uyardı.

Böyle bir olay yaşamamak için eve gelen ürünün paketini açarken video kaydına alınması gerektiğini söyleyen Koçal, "Firma kurumsal bile olsa ürün bazen taşıma sırasında hasar görebiliyor. Satışı yapan firma suçu kargoya atıyor. Kargoda tüketiciye atıyor bu uyuşmazlıkta tüketici mağdur olabiliyor" diye konuştu. 

2

"TESLİM ETMEMENİN CEZASI VAR"

"Aynı evde yaşayan kişiler birbirlerinin kargolarını terslim alabilir mi?" diye sorduğumuz Tüketici Başvuru Merkezi Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, "Teslim alabilir. Kurye teslim ettiği kişinin T.C kimlik numarasını, adını soyadını alıp kaydediyor. Aynı evde yaşadığınız kişi paketinizi size teslim etmezse Cumhuriyet Savcılığı'na şikayet edilmesi durumunda cezai sorumluluğu vardır" cevabını verdi.

İnternet üzerinden aldığımız bir ürünü herhangi bir gerekçe göstermeden 14 gün içerisinde iade edebileceğimizi söyleyen Ağaoğlu,  "Tüketici Kanunu'nun 10'uncu ve 11'inci maddelerinde açıkça belirtildiği üzere tüketicinin ilk 6 ay içerisinde eğer ürün ayıplı çıkarsa aldığımız ürünü geri iade, değişim, ücretsiz onarıma ve ayıp oranında indirim istemek gibi hakları var" diye konuştu.

Ayrıca Ağaoğlu, tüketici bunlardan hangisini talep etmesi durumunda satıcının yerine getirmek zorunda olduğunu belirtti.

"İNCELEMEDEN ALMAYIN"

İkinci el eşya satan sitelerden alışveriş yapmak çok riskli diyen Ağaoğlu, "İyice incelemeden alışveriş yapmayın" diye uyararak şunları söyledi: "İkinci el satan siteler satıcıyla alıcıyı karşı karşıya getiriyor. Ödenen ücret direk satıcıya gidiyor. O yüzden aracı site buradaki bir mağduriyette sorumlu tutulamaz. Böyle sitelerde dolandırıcılıklarda çok oluyor."

İnternetten yemek siparişi verdiğiniz zaman gelen siparişiniz bozuk çıkarsa veya başka bir yemek çıkarsa ne yapmamız gerektiğini anlatan Ağaoğlu, "Hemen aldığınız yeri arayıp yemek bozuk veya yanlış diyip geri almalarını talep edin. Anında bildirdiğiniz için geri almak zorundalar" şeklinde konuştu.

Ağaoğlu son olarak şunları söyledi: "Ürünün bozuk olduğunu iki şahitle birlikte tutanak tutarak ispatlayabilirsiniz. Küçük meblalar için yargıda yeminli tanık beyanı yeterli oluyor."

Kaynak: Özel Haber

Sıradaki Haber Yükleniyor