Youtube nasıl bu kadar sessiz?

Youtube nasıl bu kadar sessiz?
CEO Susan Wojcicki 1999 yılından beri Google'da çalışıyor. Kolaj: Haberglobal.com.tr

1 trilyon dolarlık değeri ile inanılmaz bir ekonomiye dönüşen YouTube, neden Facebook kadar eleştirilerin odağında değil? Şirketin bekle-gör stratejisi bugüne kadar başını pek çok dertten kurtardı.

Sosyal medya dendiği zaman insanların aklına ilk önce Facebook ve Instagram, ardından Youtube geliyor. Youtube artık 1 trilyon dolarlık dev bir ekonomi. Peki neden Facebook kadar eleştirilmiyor? Youtube’un CEO’su Susan Wojcicki 2017 yılında Roomba ismini verdiği bir oluşumu Youtube’un içinde kurdu.

Kurum içi insanlardan oluşan bu platform, Youtube’un hangi içerikleri yayınlayacağı hangilerini yayınlamayacağı konusunda karar verici olacaktı. Tıbbi tavsiye veren kanallarda içerik nasıl olmalı, bir eleştiri ne zaman nefret suçuna girer gibi ince meseleler Roomba toplantılarında ele alındı. Roomba kurulduğunda Youtube’da insanlar günde 1 milyar saat video izliyordu.

KONGRE'NİN KAPISINDAN GEÇMEDİLER

Roomba aylar boyunca etik kodlara ciddi şekilde sarılarak yoluna devam etmedi. Yaklaşımları genellikle şirkete para kazandırdı ve CEO’yu tatmin etti. Roomba’nın çizdiği yol sayesinde büyük teknoloji şirketlerin CEO’ları (Youtube’un sahibi Alphabet’in çatısındaki Google’da dahil) ifade vermek için ABD Kongresi’nin yolunu tutarken Wojcicki evinde oturup kahvesini içiyordu.

Pandemi ile birlikte Youtube hayatın merkezine biraz daha oturdu. Virginia Senatörü Mark Warner, “Facebook son birkaç yıldır ilgiyi üstünde tutarken, Youtube’un da onunla aynı eksikliklere sahip olduğunu biliyordum” ifadelerini kullandı. Warner, Youtube’un daha şeffaf bir şirket olması gerektiğini söyleyerek Washington’ın gözünün şirketin üzerinde olduğu mesajını da veriyor.

NEDEN GERİDEN GELİYOR?

2020 yılı Youtube için çok zordu. Şirket kendini pandemi ve ülkeyi kutuplaştıran başkanlık seçiminin ortasında buldu. Facebook bu sene Youtube’a çok yardım etti. Facebook Şubat ayında aşı karşıtı videoları platformundan kaldırırken Youtube bunu eylülde yaptı. Aslında şirket geçen yıllarda Stanford Üniversitesi ile birlikte aşı üzerine dezenformasyon üzerine çalışmalar da yapmıştı.

Ayrıca Youtube’un Kongre Binası baskınından sonra Donald Trump’ın sosyal medya hesaplarını askıya alan son sosyal medya kuruluşu olduğuna da dikkat çekmek gerek.

Eski bir Youtube çalışanı, “Seçim zamanı her şeyi yayınlıyorduk, gözümüz kapalı uçar gibiydik.” ifadelerini kullanıyor.  Joe Biden’ın oğlunun özel hayatıyla ilgili olarak yayınlanan New York Post haberine Twitter ve Facebook sınırlandırma getirirken Youtube bu konuda da bir şey yapmadı, böylece Kongre’ye gidip ifade vermek zorunda da kalmadılar.

Youtube terör örgütleri platformunu etkin kullanmaya başlayınca örgütleri ve üyelerini takip edecek bir sistem geliştirmeye başladı, bunu yaptıklarında yıl 2017 idi, Facebook benzer bir sistemi 2012 yılında devreye almıştı. Farklı kaynakların verdiği bilgilere göre her hafta düzenli olarak yapılan toplantılarda ki bunlara avukatlar da katılıyor, Youtube içerik politikasını gözden geçiriyor.

Youtube, platformunu işler kılan içerik üreticilerine değer veriyor. Özellikle CEO, influencer’lar ile düzenli aralıklarla toplanıyor, hatta onları evinde ziyaret ettiği bile oluyor. 

GOOGLE'DAN BAĞIMSIZ

Wojcicki, Google’ın 16’ıncı çalışanı, 1999 yılından beri şirkette. Yönetim kurulu ile ilişkileri çok iyi. Etrafındaki ekibi küçük, sadece üç insandan rapor alıyor. Peki Google’ın Youtube üzerindeki kontrolü ne? Youtube’u yarı bağımsız çalışan bir mekanizma gibi düşünmek mümkün. Eski bir çalışan, “Google kampüsünden 45 kilometre uzaktaki Youtube kampüsüne giderseniz tek bir Goolge logosu görmezsiniz” diyor.

Youtube her ne kadar içeride kendi etik komitesini kursa da Mozilla Derneği (tarayıcının sahibi) Youtube’un video önerilerinin ağırlıklı olarak kendi içerik kullarının ihlal etmeye meyilli gri alandaki videolardan oluştuğunu savunuyor. Eski şirket çalışanları gri alandaki bu videoların XLQ (Aşırı düşük kalite) olarak yapay zeka tarafında işaretlendiğini ve böylece daha çok insana ulaşmasının sağlandığını söylüyor.

Peki platformun sıradaki hedefi ne? Youtube’un bu yılın sonunda 30 milyar, Netflix’in ise 29.7 milyar dolar gelir elde etmesi bekleniyor. Firma pazardaki bu ‘yeni’ oyuncunun kendisini geçmesine razı olmayacak. Firma bunu yaparken iklim değişikliğini inkar edenleri, nefret söylemini ve ırkçılığı nasıl yönetecek merak ediliyor. Çünkü bu videolar tıklanıyor ve şirkete çok para kazandırıyor.

Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin önemli bir bölümü Business Insider’da Hugh Langley ve Rob Price imzasıyla yer alan ‘Youtube CEO Susan Wojcicki built a $1 trillion video empire by skirting scrutiny and not acting like Facebook. But insiders say a reckoning is coming as the division soars to new heights’ isimli makaleden alınmıştır.