Facebook gözlük çıkardı: Şık ve tartışmalı...

facebook
Facebook gözlük çıkardı: Şık ve tartışmalı...

Facebook dünyaca ünlü gözlük markası Ray-Ban ile işbirliği yaparak yeni bir akıllı gözlük çıkardı. Gözlük kamerayı öyle bir gizliyor ki ürün beraberinde pek çok tartışmayı getirdi. Kullanıcıların çoğu gözlükleri şık bulurken 'Özel hayatın gizliliği ne olacak?' sorusu havada kaldı.

Bilim kurgu romanları ve filmleri yıllarca giyilebilir teknolojileri konu aldı. Yaşamınızı yönlendiren gözlüklerden bir tuşla uçan kıyafetlere kadar neler gördük neler. Giyilebilir teknolojiler en son fitness bantları ve akıllı saatler arasına bir yere sıkıştı. Apple’ın 2015 yılında Apple Watch ile piyasaya çıkması sektörü biraz genişletti ve akıllı saatler hayatın bir noktasında yer almaya başladı.

Aslında giyilebilir teknolojiler pazarına giren ilk büyük oyuncu Google’dı. Google Glass isimli akıllı gözlük, büyük bir proje olmasına rağmen bekleneni vermedi ve fütüristik tasarımı da satmasına çok yardımcı olmadı.

Fakat şimdi akıllı gözlük pazarına yeni bir oyuncu girdi. Ray-Ban ve Facebook güçlerini birleştirerek yeni bir akıllı gözlük çıkardılar. Ray-Ban Stories isilmi gözlüğün öncekilerden farkı kamerasının dikkatli bakılmadığı sürece fark edilemeyecek olması ki bu beraberinde pek çok mahremiyet sorununu da birlikte getiriyor.

Ray-Ban ve Facebook’un işbirliğinde çıkan yeni akıllı bir gözlük cep telefonu ile entegre çalışabiliyor. 4 gigabyte’a kadar hafızası olan cihaz fotoğraf çekebiliyor ve 30 saniyeye kadar video kayıt ediyor. Süre sınırının sebebi görüntülerin Facebook hikayelerde paylaşılabilecek olması.

Facebook gözlük çıkardı: Şık ve tartışmalı... - Resim : 1Kamera video kayda girdiği zaman susam tanesi büyüklüğünde bir noktada ışık yanıyor.

KAMERA 5 MEGAPİKSEL

Gözlüğün sağ sapındaki bir tuşa basılı tutulduğunda fotoğraf çekerken bir kez basıldığında ise video çekiyor. Gözlük ses kontrolü ile de ‘video çek veya fotoğraf çek’ gibi komutları algılayabiliyor.

5 megapiksele sahip kamerasının görüntü kalitesinin iPhone ayarında olmadığını söylemek gerek ama yine de paylaşmak için fena olmayan bir performans sunuyor. Gözlükle çekilen fotoğraflar daha sonra cep telefonuna aktarılıyor fakat Facebook vasıtası ile çekilen bu fotoğrafların içeriğine Facebook’ta paylaşmadığınız sürece şirketin erişip erişmeyeceği merak konusu.

Facebook’un başkan yardımcısı Alex Himel fotoğrafların güvende olduğunu ‘garanti’ ediyor. Gözlüğün bluetooth bağlantısı sayesinde müzik dinleyip telefon görüşmeleri yapmaya imkan vermesi de dikkat çekici.

Kullanıcı yorumlarına göre sıcak havalarda gözlük zaman zaman ısınma yapabiliyor ve bu ürünü takmayı zorlaştırıyor.

KÖTÜ KULLANIM

Bu kamera ile yapılabilecek potansiyel kötülüklerden biri, kimse sizi fark etmeden videolarını çekmeniz, bunu yapabilirsiniz çünkü video kaydına girdiğinde gözlüğün üzerinde yanan ışık bir susam tanesi büyüklüğünde, Covid devrinde yaşadığımızı düşünürsek bu sosyal mesafeden kimse kayıt edildiğini anlayamaz.

Facebook ve Ray-Ban’in üreticisi Luxottica, video kaydı sırasında elin gözlük sapına gideceği için vatandaşların durumun farkında olacağını, 30 saniyelik videonun kimsenin gizliliğini ihlal edemeyeceğini ve gözlük uygulaması açıldığında kullanıcının uyarılacağını bu yüzden özel yaşamın gizliliğinin ihlal edilmeyeceğini kendi penceresinden savunuyor.

Eğer video çektiğinizi kimsenin fark etmesini istemiyorsanız basitçe video ışığını siyah bir bant ile kapatabilirsiniz. Facebook bunun kullanım koşullarına aykırı olduğunu söylüyor.

ABD’nin en büyük tüketici örgütünün (National Consumer Leauge) başkan yardımcısı John Breyault gözlüğün Ray-Ban gibi sokakta sık görebileceğiniz bir marka olmasa video çektiğinin daha kolay anlaşılabileceğini söylüyor.

Facebook ile Ray-Ban'in tasarladığı gözlüklerin önümüzdeki haftalarda, 299 dolara ABD'de satışa sunulması bekleniyor. Türkiye'de vergiler dahil satış fiyatının ne kadar olacağı merak konusu.

Facebook gözlük çıkardı: Şık ve tartışmalı... - Resim : 3Google Glass, şirketin kurucularından Sergey Brin tarafından kullanılırken... Fotoğraf: Reuters

GOOGLE GLASS’A NE OLDU?

Akıllı gözlüklerin öncüsü Google Glass agresif bir reklam politikası ile piyasaya sürülüp agresif bir şekilde piyasadan çıkmıştı. 15 Nisan 2013’te 1.500 dolar gibi uçuk bir ücrete piyasaya sürülen ürün 15 Mayıs 2014’te geniş dağıtıma çıktı. Şimdi Facebook ile akıllı gözlük geliştiren Luxxotica zamanında Google Glass için de çerçeveler üretmişti. Google Glass biraz fiyatından belki biraz da tasarımından dolayı son kullanıcılar tarafından çok tercih edilmedi. Fakat mühendislik ve tıp gibi alanlarda hatırı sayılır bir kitle yarattı.

Doğal Yaşamı Koruma Vakfı (WWF) gözlük ile kuşların göç yolları üzerine çalışırken ABD’de üniversiteler akıllı gözlüklerin gazetecilikte kullanımı üzerine projeler yürüttü. Son kullanıcıya ulaşamamış olsa da Google Glass akıllı gözlüklerin öncüsü konumunda.

-Yukarıdaki derlemede yer alan bilgilerin büyük bir bölümü The Wall Street Journal’da Joanna Stern imzası ile yayımlanan ‘Smart Glasses by Facebook and Ray-Ban Mix Cool With Creepy’ isimli makaleden alınmıştır.

Ek kaynaklar: Google, New York Times

Ray-Ban gözlük