Bazı insanlar neden sosyal medyada yoklar?

Bazı insanlar neden sosyal medyada yoklar?

Etrafınızda az da olsa vardır; bazı insanların sosyal medya hesabı yok. Peki neden? Özgüven eksikliği mi yoksa bir parça kafa dinginliği mi istiyorlar?

“Seni de etiketleyeyim, Instagram hesabını söylesene.” “Benim Instagram hesabım yok.” Ve daha sonra masadan gelen tuhaf bakışlar. Evet, 21. yüzyılda ve paylaşım çağındayız ve halen bazı insanların sosyal medya hesabı yok. Ne bir Twitter hesabı açmışlar ne de lise veya üniversite dönemlerinde Facebook’u merak edip kurcalamışlar. Şüphesiz bu platformların ne olduklarından haberleri var ama ilgilerini çekmiyor. Peki dünyada 3.8 milyar insan sosyal medyadayken etrafımızda sosyal medya kullanmayan insanlar bu platformlara girmeyi neden istemiyor?

Zeynep Tüfekçi 2008 yılındaki 'Can You See Me Now? Audience and Disclosure Regulation in Online Social Network Sites' isimli çalışmasında insanların sosyal medya kullanış motivasyonlarını şöyle özetliyor: İnsanlar birbirlerinin ne yaptığı, ne giydikleri, ne okudukları, ne dinledikleri ve kimlerle flört ettiklerini merak ederler. Şu an bu bilgiye ulaşmak bir tık ile arşivlenmiş bir biçimde mümkün.

Gençlerin hepsinin bu kalıba uyduğunu söylemek zor Avustralya, Queensland Teknoloji Üniversitesi’nin 2011 yılında yaptığı bir çalışmada sosyal medya kullanmayan gençler gerekçelerini; motivasyon eksikliği, zamansızlık, farklı türde bir iletişimi tercih etme ve siber güvenlik endişeleri olarak sıralıyor.

00.00-03.59 ARASI ÖNEMLİ

2011 yılında Abant İzzet Baysal Üniversitesi’nden iki akademisyenin yaptığı çalışmaya göre sosyal medya kullanmayan üniversite öğrencileri chat yapmak veya oyun oynamak yerine gerçek hayatta yapabildikleri aktivitelere odaklanıyor. Bu öğrencilerin interneti daha çok bilgiye ulaşmak için kullandıkları gözleniyor.

Çalışmaya göre gece 00.00-03.59 saatleri arasında internette zaman geçiren veya oyun oynayan öğrenciler, yalnızlık ve depresyon gibi durumlara daha yatkınlar.

SOSYAL MEDYADA OLMADIĞINI AÇIKLAMAK...

Kişilerin karşı taraflara sosyal medya kullanmadıklarını açıklamaları da ayrı bir mesele. Bazı kalıp cümleler var. “Özür dilerim, ben sosyal medya kullanmıyorum.” “Sosyal medya kullanmıyorum çünkü insanların ne yediğini görmekle ilgilenmiyorum” “Sosyal medya için zamanım yok” “İnsanların benim hayatımı bilmesini istemiyorum” bunlar gerekçelerden bazıları.

AŞIRI PAYLAŞIM SORUNU

Forbes yazarı Natalie Zfat, Facebook, Instagram ve benzeri platformların paylaşım yapması için insanları zorlamadığını söylüyor. Zfat, “Aşırı derecede paylaşımda bulunmak bu platformların değil bir karakter sorunu” değerlendirmesinde bulunuyor. Sosyal medya kullanmaktan imtina eden insanların çoğu arkadaşlarının aşırı paylaşım yapmasından dolayı platformlara soğuk yaklaştıklarını da belirtiyorlar.

'DAHA AZ ARKADAŞ İSTER MİSİN?'

Hatta sadece bu yüzden Instagram zaman zaman kullanıcılarına ‘daha kapalı bir arkadaş çevresini takip etmek ister misin?’ diye soruyor ve insanların platformunu terk etmesini istemiyor.

Sosyal medya kullanmayanların başka bir endişesi ise gönderilerinin sonsuza kadar kayıt altında olduğu. İnternetin ticari amaçlar için yeni yeni kullanıldığı 1999 yılında bir makale kaleme alan Microsoft araştırmacısı Jonathan Grudin, “Dijital bilgilerin potansiyel olarak ölümsüz olmasından endişeliyim. Bu yeniden başlamak ve ikinci bir şans elde etmek gibi ihtimalleri ortadan kaldırıyor.

Statik toplumlarda insanların ünleri yavaşça azalabilir, ama bugünün dinamik ve kompleks toplumunda yeniden başlamak kullanışlı bir şeydir. Üniversiteye giderek, iş değiştirerek veya taşınarak başkalarının beklentileri ile aramıza mesafe koyar ve kendimizi yeniden yaratırız” diyordu.

Grudin'in söylediğinin aksine bugün öyle büyük bir dijital ayak izimiz var ki 'yeniden başlamak' oldukça zor.

Kaynaklar: Can You See Me Now? Audience and Disclosure Regulation in Online Social Network Sites, In their own words: Why teenagers don’t use social networking sites, Problematic Internet use among Turkish university students: A multidimensional investigation based on demographics and Internet activities, haberglobal.com.tr