Türk ve Çinli sanatçılar, nazar boncuğu ile ejderha figürünü buluşturdu

PEKİN / AA
Çin

Türk sanatçı Ayşe Emel Gümüş ile Çinli Şia Pingçing'in eserleri, Pekin Yunus Emre Türk Kültür Merkezi'nde düzenlenen "İstanbul'dan Pekin'e: Türkiye-Çin Kültür ve Sanat Değişimi" sergisinde sanatseverlerle buluştu.

Türk ve Çinli sanatçılar, Çin'in başkenti Pekin'de iki ülkenin kültürel motiflerini buluşturan eserlerin yer aldığı ortak resim sergisi açtı. Türk sanatçı Ayşe Emel Gümüş ile Çinli Şia Pingçing'in eserleri, "İstanbul'dan Pekin'e: Türkiye-Çin Kültür ve Sanat Değişimi" sergisinde bir araya geldi.

Pekin Yunus Emre Türk Kültür Merkezi'nde (YETKM) açılan sergide Şia'nın klasik Çin kaligrafisinin örneklerini veren tabloları ile Gümüş'ün kültürler arası etkileşimleri odağa alan kompozisyonları sanatseverlerin beğenisine sunuldu.

Türk ve Çinli sanatçılar, nazar boncuğu ile ejderha figürünü buluşturdu - Resim : 1

Serginin açılışında konuşan Türkiye'nin Pekin Büyükelçisi İsmail Hakkı Musa, Antik İpek Yolu'nun, Çin'den Batı'ya, Osmanlı İmparatorluğu toprakları üzerinden seyahat eden tüccarların ana güzergahı olduğunu, bu güzergahta yüzyıllarca süren ticaretin, Türk ve Çin halkları arasındaki yakın kültürel etkileşimi beraberinde getirdiğini belirtti.

Musa, 1598'de Çinli devlet adamı Cao Şıcın tarafından Çin İmparatoru'na sunulmak üzere hazırlanan silah kataloğunda Osmanlı tüfeklerinin yapısının, nasıl kullanıldıklarının ve atış stillerinin detaylı anlatıldığını dile getirerek, "Bu, aslında bugün 'teknoloji transferi' dediğimiz şeydir. Türkiye ve Çin, teknoloji transferi gibi ileri bir işbirliğine asırlar önce başlamışlardır." dedi.
Kültürler arasındaki etkileşimin ülkeler arası ilişkilerin gelişimi açısından önemli olduğuna işaret eden Musa, "Kültür, uygarlığın ruhudur. Gelin, bu ruhu birlikte yakalayalım." ifadelerini kullandı.

"ÇİN EJDERHASI, NAZAR BONCUĞUYLA BULUŞUYOR"

Türk sanatçı Ayşe Emel Gümüş, Çin'in, 12 hayvanlı geleneksel ay takvimine göre Ejderha Yılı'na girdiğini, iki ülkenin kültürel motiflerini bir araya getiren bu sergi için "Çin ejderhası, nazar boncuğu ile buluşuyor" temasını seçtiklerini anlattı.

Şia ile sergi için yaptıkları, ejderha karakteriyle nazar boncuğu motifinin birlikte yer aldığı tabloyu yorumlayan Gümüş, "Çinli arkadaşımız kaligrafi sanatçısı olduğu için tabloya Çin yazısındaki ejderha karakterini çizdi. Ben de nazar boncuğu motifini kaligrafiyle ahenk oluşturacak şekilde yorumlayarak boyadım." şeklinde konuştu.

Çinli sanatçı Şia da Çin tarihinde farklı kaligrafi üsluplarının bulunduğunu, sergi için hazırladığı tablolarda Song Hanedanı dönemindeki üslubu seçtiğini zira bu üsluptaki ejderha karakterinin ejderha figürüyle en fazla resimsel benzerliğe sahip olduğuna dikkati çekti.