Yollarda e-scooter endişesi... Esenyurt: 4918, Adalar: 0
İstanbul'da e-scooter işletmeciliği için açılan ihaleye başvurular bu hafta sona eriyor. İstanbul'da 4918 e-scooter ile en fazla araç Esenyurt'a ayrılırken Adalar'a e-scooter kontenjanı ayrılmadı. Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı ise altyapı yetersizliğinin e-scooter kazalarını arttıracağını söyledi.
İstanbul'da giderek yaygınlaşan elektrikli scooter (e-scooter) işletmeciliği için kritik haftaya girildi. Geçen 27 Kasım'da başlayan başvuru süreci 18 Aralık'ta sona erecek. İstanbul'da e-scooter işletmeciliği yapacak olanlara iki yıllık yetki belgeleri veriliyor. İki yıllık süreyi geçen işletmelerin yetki belgelerini yenilemeleri gerekiyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Dairesi Başkanlığı’nın koordinasyonuyla yapılan başvurular elektrikli scooter kullanımının İstanbul'da yaygınlaşması ve düzenlenmesi açısından önemli. Bu kapsamda UKOME’nin İstanbul'da ilçelere göre e-scooter sayıları da belirlendi. İstanbul'un en çok göç alan kalabalık ilçelerinden Esenyurt'a 4918 e-scooter kontenjanı planlanırken sakin ilçe Adalar'da e-scooter olmayacak.
İLÇELERDEKİ SAYILAR
İstanbul'un Esenyurt'tan sonra en fazla e-scooter planlaması yapılan ilçeleri ise şöyle: Arnavutköy 1632, Ataşehir 2116, Avcılar 2261, Bağcılar 3700, Bahçelievler 2972, Bakırköy 1133, Başakşehir 2575, Bayrampaşa 1377, Beşiktaş 876, Beykoz 1239, Beylikdüzü 2064, Beyoğlu 1130, Büyükçekmece 1386, Çekmeköy 1480, Esenler 2227, Esenyurt 4918, Eyüpsultan 2115, Fatih 1841, Gaziosmanpaşa 2480, Güngören 1413, Kadıköy 2415, Kağıthane 2280, Kartal 2417, Küçükçekmece 4045, Maltepe 2643, Pendik 3752, Sancaktepe 2449, Sarıyer 1752, Silivri 1086. İstanbul'da e-scooter sayısının toplam 79 bin 456 olması planlandı.
YÖNETMELİKLER ZORUNLU
İstanbul’da elektrikli scooter kullanımı her geçen gün artarken e-scooter'lar şehir içi ulaşımda çevreye duyarlı bir seçenek olarak önemli bir paya sahip. Bu durum e-scooter kullanımının yönetmeliklerle düzenlenmesini zorunlu hale getiriyor. Nitekim İstanbul'un beş ilçesinde elektrikli scooter'ların hız limiti 20 km/saatten 12,5'a düşürüldü. İBB Ulaşım Koordinasyon Merkezi, Kadıköy, Şişli, Beşiktaş, Beyoğlu ve Fatih'te elektrikli skuter'lar için hız sınırı teklif etmişti. Artık sürücüler Kadıköy, Şişli, Beşiktaş, Beyoğlu ve Fatih ilçelerinin yaya yoğunluğu fazla olan bölgelerinde en fazla saatte 12.5 kilometre hız yapabilecek.
ÖZEL YOLLAR ŞART
İstanbul'da giderek yaygınlaşan elektrikli scooter'ların durumu ile ilgili Haber Global Web Özel'e değerlendirmelerde bulunan ulaşım uzmanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, risklere dikkat çekerek şunları söyledi: “İstanbul'da yeterli alt yapı yok,. Her geçen gün bunların sayısı artarken bu durum kazalara davetiye çıkarır. İstanbul'da gerekli altyapı tedbirlerini almadan, özel eğitimini vermeden, uygun yol ayırmadan, denetimler yapmadan bu araçlara izin verilmemesi gerekir. En azından EDS olmalı Geçenlerde bir elektrikli scooter gördüm, 110 km sürat yapıyordu.”
ÇEVREYE FAYDALI
Prof. Dr. Ilıcalı, tedbirlerin hayata geçirilmemesi durumunda üzücü olayların kaçınılmaz olduğuna da dikkat çekerek, “Bu araçlarda insan vücudunu koruyacak bir şey yok. Bu tedbirler alınmadan sayı artarsa kazalar da artar. Bu kez tamamen kaldırılması gündeme gelebilir. Yoksa emisyonun olmadığı scooter'lar çevreyi korumak için faydalı. Ancak dediğim gibi tedbirlerin ve alt yapının mutlaka olması gerekiyor. Halihazırda elektrik scooter'lar için bazı sınırlamalar mevcut. Buna göre araçlar yaya yollarında kullanılamıyor" diye konuştu.
Kaynak: Web Özel