Yetkisiz 'teknik' servisler, sahte servisler parça çalıyor
Elektronik eşyaları bozulan vatandaşların sahte teknik servislerle başı dertte. Kimi ürünün orijinal parçasını çalıyor kimi yanlış tamir ediyor kimisi de ürünü geri getirmiyor. 444'lü numaralar ile güven veren bu servislerin belgelerinin sorgulanması gerekiyor.
Elektrikli ev eşyaları bozulan vatandaşların başı sahte yetkili servislerle dertte. Beyaz eşyası bozulan vatandaşlar internetten yaptıkları aramada yetkisiz teknik servislere denk gelebiliyor. Bu da yüksek rakam karşılığı yanlış tamiratlara hatta hırsızlığa neden olabiliyor. Üstelik sahte servisler arama motorlarına reklam vererek üst sıralarda yer alabiliyorlar. Simsarların numaraları genelde 444 ile başladığı için vatandaşlar güvenerek bu kişilere hem evlerinin adresini veriyor hem de ürünleri teslim ediyor. Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Anabilim Dalı Başkanı ve Dijital İletişim Uzmanı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, ise sahte servislerin tuzaklarına düşmemek için markalı ürünün resmi web sitesinden yetkili servislerin listesine bakılması tavsiyesinde bulunuyor. Markanın müşteri hizmetlerini aramak da bir diğer yöntem.
BELGELERİ KONTROL EDİN
Kırık, servis hizmeti alırken dikkatli olunması gerektiğinin altını çizerek, "Servis elemanları geldiğinde kimliklerini ve yetki belgelerini kontrol edin. Yetkisiz bir servise denk gelirseniz, hizmet almayı reddedin ve durumu ilgili markanın müşteri hizmetlerine bildirin. Ayrıca, tamirat süreci boyunca mümkünse cihazınızı gözünüzün önünde tamir ettirin ve parça değişimlerinde eski parçaları geri isteyin. Bu basit ama etkili adımlar, hem paranızın boşa gitmesini engeller hem de cihazınızın güvenli bir şekilde tamir edilmesini sağlar. Vatandaşların kullanımına açılan www.servis.gov.tr adresli internet sitesinin 'yetkili servis sorgulama' bölümünü kullanarak servislerin gerçek olup olmadığı noktasında emin olabilirsiniz" diye konuştu.
SİSTEMDEN SORGULAYIN
Tüketici Konfederasyonu Başkanvekili İbrahim Güllü ise şu uyarılarda bulundu: "Kanunlarımız tüketicilerin sahte servislerle ilgili mağduriyet yaşamasının önüne geçmek için tüm yetkili servis istasyonlarının Ticaret Bakanlığı sistemine kaydedilmesi ve yetkili olmayanların tanıtımlarında özel servis ifadesini kullanması zorunluluğu getirilmiştir. Böylece tüketicilerin sahte servisler ile ilgili mağduriyet yaşamalarının önüne geçilmesi hedeflenmiştir."
ŞİKAYET YOLU AÇIK
Güllü, yapılan mevzuat değişiklikleri üzerinden de bilgiler verdi: "Yetkili olmayan yani özel servislerin yetkili servis izlenimi vermesinin önüne geçebilmek için, servis fişi, tabela ve broşür gibi her türlü tanıtım ve faaliyetlerinde özel servis ibaresi kullanma zorunluluğu getirildi. Tüketiciler, hangi marka olursa olsun Bakanlığın Servis Bilgi Sistemi'ne girerek, bulundukları yere en yakın yetkili servisini öğrenebilir."
"Özel servis olduğunun belirtilmesi şeklinde düzenleme varsa da bazı sahtekarlar buna uymayabilir. Tüketici bu işletmeleri Bakanlığa mutlaka şikayet etmeli ki, bunlara gereken yaptırımlar uygulansın, başka tüketiciler de mağdur olmasın. Tüketiciye düşen görev bilinçli ve dikkatli olmak, Bakanlığın kurmuş olduğu sistemden yetkili servisleri seçmektir."
ORİJİNALİ ÇALABİLİRLER
Kendini yetkili teknik servis olarak tanıtan sahte işletmelere karşı uyarılarını sürdüren Güllü, "Tüketicinin ürününü alıp giden ve bir daha getirmeyenler, eve gelip orijinal parçayı söküp, yerine çıkma parça takanlar ile ürüne geçici çözümler üretip kısa sürede bozulmasına neden olanlar hakkında Cumhuriyet Savcılıklarına dolandırıcılıktan suç duyurusunda da bulunabilirsiniz. Ayrıca yetkisiz servisin yetkili gibi yapmış olduğu ilan ve reklam da, Ticaret Bakanlığı bünyesindeki Reklam Kurulu'na da e-devlet üzerinden şikayet edilmeli" dedi.
Kaynak: Web Özel