Yapay zeka tabanlı Yargıtay İçtihat Merkezi hizmete açıldı

Yargıtay Gündem haberleri
Yapay zeka tabanlı Yargıtay İçtihat Merkezi hizmete açıldı

Yargıtay Başkanlığından yapılan açıklamaya göre, yapay zeka desteği ile sisteme işlenmiş güncel ve emsal Yargıtay kararlarına hızlı erişim sağlamayı amaçlayan Yargıtay İçtihat Merkezi (YİM) kullanıma açıldı.

Yargıtay İçtihat Merkezi, kullanıma açıldı.

Yargıtay Başkanlığından yapılan açıklamaya göre, YİM, Yargıtay içtihatlarının ilk derece mahkemeleri ve bölge adliye mahkemelerinde yaygınlaştırılması, yargıda uygulama birliğinin desteklenmesi, vatandaş ve avukatların dava süreçlerinde hızlı ve etkin şekilde adalete erişimlerinin sağlanması amacıyla tasarlandı.

Hakim ve savcıların yanında avukatlar ve tüm vatandaşlara da hizmet verecek olan YİM'e, e-Devlet sistemi ve mobil uygulama üzerinden de erişim imkanı tanınıyor.

Yapay zeka ile Yargıtay kararlarına hızlı erişimi sağlamayı amaçlayan YİM'de yalnızca emsal ve yol gösterici nitelikteki güncel kararlar yayınlanacak.

MARTI KURUCUSU ÖKTEM'DEN İSTANBUL'DAKİ TAKSİ SORUNUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRME

Martı Kurucusu Oğuz Alper Öktem, İstanbul'un taksi sorununa çözüm getirmek için dünyanın lider ekonomilerinin izlediği yoldan ilham alınması gerektiğini belirterek, "Paylaşımlı araç yönetmeliğini hayata geçirerek ve TAG gibi yenilikçi sistemlere özgürlük tanıyarak, vergi kaçağı, güvenlik eksiklikleri ve emek sömürüsü gibi sorunları ortadan kaldırabiliriz." ifadelerini kullandı.

Şirketten yapılan açıklamada, Öktem'in sosyal medyadan yaptığı paylaşıma yer verildi. Öktem, paylaştığı videoda, "taksi sayısının artırılmasının neden yanlış bir adım olacağını" üç temel noktada özetledi.

Sorunların çözümü için paylaşımlı araç yönetmeliğinin hayata geçirilmesini ve modern teknolojik sistemlerin kullanılmasını öneren Öktem, şunları kaydetti:

"Taksi sayısının artması, vergi kaçağı, emek sömürüsü ve güvenlik sorunlarını daha da artırır. İstanbul'da taksi sayısını artırmak problemi çözmez. Zaten kocaman olan vergi kaçağı katlanarak artar. Bugün taksilerin yüzde 92'si kiracılarda ve bu kiracılar ayda 25 bin TL kira ödüyorlar. Toplamda İstanbul'da yılda 6 milyar TL kira ödeniyor ve plaka sahiplerinin hiçbiri bunu beyan etmiyorlar. Bu inanılmaz bir vergi kaçağı. Bunun içerisine ben taksilerde kesilmemiş faturaları koymuyorum bile.

Bu vergi kaçağının MASAK tarafından inceleniyor olması lazım ve eğer taksi plakası sayısı artarsa bu kaçak katlanarak büyür. On binlerce insanın emeği sömürülüyor. Bugün İstanbul'daki 19 bin taksi plakası 3 bin 200 kişinin eline geçmiş. Bunlar rantla, kiralarla müthiş hayatlar yaşarken, taksi emekçileri çok zor şartlarda çalışıp sömürülüyor. Eğer plaka sayısı artarsa bu sömürü düzeni devam eder, emekçinin hakkı kaybolur, ziyan olur."

Öktem, paylaşımında son madde olarak, güvenlik sorunlarına da dikkati çekti.

Bugün dijital kayıt olmadığı için hangi yolculuğun nereden kimin tarafından yapıldığı, hangi taksiyi kimin kullandığı belli olmadığı için adli vakalarda sorumluya ulaşmanın neredeyse imkansız olduğunu savunan Öktem, şu değerlendirmeyi yaptı:

"Eğer sitem bu şekilde büyümeye devam ederse taksideki güvenlik sorunları artık içinden çıkılamayacak bir hal alır. İstanbul'un taksi sorununa çözüm getirmek için dünyanın lider ekonomilerinin izlediği yoldan ilham almalıyız. Paylaşımlı araç yönetmeliğini hayata geçirerek ve TAG gibi yenilikçi sistemlere özgürlük tanıyarak, vergi kaçağı, güvenlik eksiklikleri ve emek sömürüsü gibi sorunları ortadan kaldırabiliriz. Bu adımlarla İstanbul'un taşımacılık alanında daha sağlıklı ve nefes alabilir bir yapıya kavuşmasını sağlayabiliriz."

Kaynak: AA