Takograf oyununa kim dur diyecek?

Gündem haberleri Trafik kazası Zorunlu trafik sigortası Yaşam Haberleri Bilim Haberleri ÖZEL HABERLER Ekonomi haberleri Otomobil haberleri Sağlık Haberleri Teknoloji Haberleri Türkiye
Takograf oyununa kim dur diyecek?

Son günlerde artan otobüs kazalarının ardından gözler alınabilecek önlemlere çevrildi. En çok ölümün yaşandığı otobüs kazalarında uzmanlar araçlara mutlaka hız sınırlayıcılar konulmasına dikkat çekti. Bir önemli detay da emniyet kemeri zorunluluğu ve kaptanların bagajda uyuması...

Türkiye'deki trafik kazalarında 2021'de 2 bin 421 kişi kaza yerinde, 2 bin 941 kişi de kazadan sonraki bir ay içinde olmak üzere toplam 5 bin 362 kişi hayatını kaybetti. Bu rakam 2022'de 5 bin 229 olurken; 2023'de ise yaklaşık 6 bin kişi trafik canavarının kurbanı oldu. Avrupa'daki trafik kazalarına bakıldığında ise Türkiye ile benzer nüfusa sahip, Almanya’da 2022’deki trafik kazalarında 2 bin 788, otobüs kazalarında ise sadece 8 kişi hayatını kaybetti. Raporlar, Türkiye’de trafik ölümlerinin Almanya’nın iki katı olduğunu gösterirken, trafik ölümleri bu ülkeden tam 18.5 kat daha fazla yaşandı.

"Otobüs yolculuğunda hedef sıfır ölüm olmalı" diyen Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkan Yardımcısı Alpay Lök ise ortaya çıkan ölümlü kaza rakamlarının adeta katliam olduğuna işaret ederken, hız sorununa dikkat çekti.

Takograf oyununa kim dur diyecek? - Resim : 1
Uzun yolculuklara 3 kaptan ile çıkılması gerekiyor.

SÜRÜCÜLER BAGAJDA UYUYOR

Otobüslerde fabrika çıkışı takılı ve 100km/h hıza ayarlı hız sınırlayıcı donanımların bazı sürücüler tarafından devre dışı bırakıldığını belirten Lök, "Büyük araçlardaki takografların sabunlanması önlenmeli. 2 dingilli ve 18 tonluk bir şehirlerarası otobüs 141km/h ile giderse kinetik enerjisi iki otobüsün enerjisine eş oluyor, yani bir yerine iki otobüs çarpmış gibi hasar veriyor" dedi. 

Otobüs sürücülerinin ancak bagaj kısmında uyuduğunu da dile getiren Lök, şu uyarıları sıraladı:

"Yolculara emniyet kemeri zorunluluğu takip edilmeli. Merdiven altı korsan atölyelerin otobüslerin elektronik denetim sistemlerinin devre dışı bırakılması önlenmeli. Ağır yaptırımlar uygulanmalı. Araç muayenesi kandırılabilir olmamalı."

Takograf oyununa kim dur diyecek? - Resim : 2
Uzmanlar, otobüs kazalarında kaptanların yaş aralığına da dikkat çekiyor.

KAPTANLAR YAŞLI

Trafik Güvenliği ve Psikoteknik Merkezleri Dernek Başkanı Cengizhan Kutlu ise trafik kazalarının başlıca sebebinin dikkatsizlik olduğunu belirtti. Ülkemizde şehirler arası yolculukların 24 saati bulabildiğini kaydeden Kutlu, "Uzun yolculuklarda en az 3 şoförle çıkılması gerekiyor. Kaza sebepleri arasında refleks önemli ve otobüs kaptanlarımızın çoğu 55 yaş üstü. Bu yaşlar, algı ve dikkat eksikliğinin arttığı yaşlar. Bu nedenle otobüs şoför yaş aralığının 26-50 yaş arasında sınırlandırılması gerektiği kanaatindeyim" diye konuştu. 

UYUŞTURUCU TESTİ OLMALI

Kutlu, otobüs şoförlerinden her yıl ayrıntılı sağlık ve psikoteknik rapor alınması gerektiğine dikkat çekerek, şöyle konuştu: "Yılda bir kez uyuşturucu testi zorunlu olmalı. Psikiyatri ilaçları uyku getirebiliyor, bu kişilerin de ticari araç kullanmaları engellenmeli. Şoför gelirlerinin taban ücretleri Ulaştırma Bakanlığı tarafından belirlenmeli."

HİLECİLER BOŞ DURMUYOR

Öte yandan bazı sürücülerin hızlı gitmek uğruna ayarlarını değiştirdikleri takograf cihazı araçların katettiği mesafeyi, hızını, sistemde meydana gelen arızaları, uygunsuzlukları ve sürücünün çalışma sürelerini otomatik olarak kaydediyor. Bu cihazların tamir ve ayarları, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından yetkilendirilen servislerde yapılıyor. Ancak takograf muayenelerinin yüzde 70'i eksik veya hatalı. Çünkü usule uygun yapılmıyor. Dijital takograflarda yapılan manipülasyonlarla, 100 km hızla giden aracı 90 km hızla gidiyor gibi göstermek mümkün. Sensöre mıknatıs koyan, takografın parametrelerini değiştiren, uzaktan kumandalı devre kesici ile sensörün bağlantısını kesen, yazılımı değiştiren, gizli ikinci sensör bağlatanlar olduğu da biliniyor.  

[email protected] 

Kaynak: Web Özel