Sadece fiziken oradalar, bu devirde 40 dakika olur mu?

Eğitim Gündem haberleri Yaşam Haberleri Türkiye Çocuk Sağlığı Sağlık Haberleri
Sadece fiziken oradalar, bu devirde 40 dakika olur mu?

İkili eğitim yapılan okullarda ders saatlerinin 40 dakikadan 35 dakikaya düşürülmesi öğrencileri sevindirirken, velilerde merak uyandırdı. Uzmanlar, yeni uygulamayı olumlu bulurken, teneffüs sürelerinin uzatılması gerektiğini belirttiler. 'Haberglobal.com.tr'ye konuşan eğitimciler, öğrencilerin 40 dakika sınıfta kaldıkları sürede sadece 10 dakika derse odaklanabildiğini söylediler.

İkili eğitim yapılan okullarda ders saatlerinin düşürülmesi merak ve tartışma konusu oldu. Geçtiğimiz günlerde, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in imzasıyla tüm il valiliklerine "okul ve ders saati uygulaması" konulu bir genelge gönderildi. Mevzuatlarla gün ışığından daha fazla yararlanmak amacıyla bütün yurtta uygulanan mevcut ileri saat uygulamasının sürdürülmesinin kararlaştırıldığı genelgede, Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği'nde de ders yılının 180 iş gününden az olmamasının esas olarak belirlendiği aktarıldı. Genelge ile ders saatleri 40 dakikadan 35 dakikaya düşürülürken; uzmanlar ise yeni uygulamayı, çocuklar için olumlu buldu. Teneffüs saatleri için de uyarılarda bulunan eğitimciler, günümüz dünyasında öğrencilerin derse odaklanma süresinin 15 dakika olduğunu dile getirdiler.  

Sadece fiziken oradalar, bu devirde 40 dakika olur mu? - Resim : 1
Uzmanlar, verimli bir eğitim için teneffüs sürelerinin de uzatılmasını söylüyor.

DOĞRU MU?

Eğitim Sosyoloğu Prof. Dr. Tunay Kamer, ders süresinin kısaltılmasının iki nedeni olduğunu belirterek, "Birincisi tamamen pedagojik bir yaklaşım, ikincisi ise ikili öğretim yapan okullarda ders saatlerinin ayarlanmasıdır. Pedagojik açıdan ders saatlerinin kısaltılması dikkat süresi, dersin yapısı ve zihinsel dinlenme açısından önemli olmakla birlikte öğrencinin yaşına, dersin içeriğine ve öğrenme hedeflerine bağlı olarak değişebiliyor. Ders süresi, ilkokul düzeyinde 30-35 dakika, ortaokul ve lise düzeyinde ise 40 olmalıdır" dedi.

TENEFFÜS UZAMALI MI?

Kamer, ders süresinin kısalmasının öğrencilerin verimini artıracağını da vurgularken, "Uzun ders süreleri öğrencilerin motivasyonunu ve dikkatini azaltıyor. İdeal ders süresi öğrencilerin yaşına, dersin içeriğine ve öğrenme-öğretme hedeflerine göre değişebilir. Ders süresinin yanı sıra teneffüs süreleri de pedagojik gelişim açısından için çok önemli. Ders sürelerini planlarken, öğrencilerin ders aralarında ne kadar süre dinlenme fırsatı bulduklarını dikkate almak gerekir.  Avrupa'daki bazı ülkelerde ders aralarındaki teneffüs süreleri 15, 20 dakika" diye konuştu. 

VERİMLİ SÜRE NEDİR?

Psikolog Özge Öztaşçı da çocukların en verimli öğrenme süresinin 20, 30 dakika arasında olduğuna dikkat çekerken şu bilgileri aktardı: "Kolejlerdeki uzun ders saatleri, öğrencilerin dikkatinin dağılmasına ve öğrenme motivasyonlarının düşmesine neden olabiliyor. Ders sürelerinin düşürülmesi, öğrencilerin olumlu yönde motive eder. Ayrıca, kısa ve verimli dersler, öğrencilerin bilişsel yükünü azaltarak psikolojik iyilik hallerini destekler."  

Sadece fiziken oradalar, bu devirde 40 dakika olur mu? - Resim : 2
Eğitim Uzmanı Polat: "Okulun bir yaşam alanı olarak tasarlanması ve çocukların hazır bulunması ders sırasında fiziken orada olup kafa olarak orada olmamaları, düşünmemiz gereken konulardan. Klasik şekilde zil çal içeri gir, 2 saat Türkçe, 2 saat matematik yerine derslerin öğrencinin ilgisini çekecek şekilde düzenlenmesi de gündeme gelmeli."

REVİZE EDİLMELİ

Ali Baykal (Eğitim Uzmanı)

"Standart sürelerin değil, değişken sürelerin saptanması gerektiğini düşünüyorum. Konuya, yaş düzeyine, sınıf mevcutlarının sayısına göre ders süreleri revize edilebilir. Araştırmalar, çocukların ve gençlerin dikkat sürelerinin sınırlı olduğunu ve genellikle 20, 30 dakika arasında değiştiğini gösteriyor. 

SADECE 10 DAKİKA

Turgay Polat (Eğitim Uzmanı) 

"Öğrenciyi 40 dakika bir sınıfa koyduğunuzda 40 dakika boyunca aslında orada olmuyor. Öğrenciler, 40 dakika içerisinde sadece 10 dakika derse yoğun bir şekilde katılım sağlıyor. Müfredatın da buna uygun revize edilmesi gerekiyor. Eğer içerik aynı ise ders saatlerin düşürülmesi pek de anlam ifade etmeyecektir. Çocuk yine ilgisini çekmeyen konulardan kaçacaktır. Klasik okulun sonu geliyor, fütürist yaklaşımlara ihtiyacımız var." 

[email protected]

Kaynak: Web Özel