Kanal İstanbul projesi nedir? Kanal İstanbul nerelerden geçiyor?
Son günlerde tartışmaların odağı olan Kanal İstanbul projesi muhalefetin ve iktidarın 1 numaralı gündemini oluşturuyor. Peki Kanal İstanbul nedir? Kanal İstanbul nerelerden geçiyor? İşte detaylar...
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 27 Nisan 2011 yılında 'çılgın proje' olarak tanıttığı Kanal İstanbul projesi son günlerde gündemi meşgul etmiş durumda. Muhalefetin ekolojik yönleriyle eleştirdiği ve 'rant projesi' olarak nitelendirdiği, iktidarın ise kimyasal maddeler içeren gemilerin Boğaz'da tehlike yarattığını öne sürerek gerekli gördüğü Kanal İstanbul projesi aslında nedir? Kanal İstanbul projesinin olumlu ve olumsuz yönleri nelerdir? İşte Kanal İstanbul projesine dair bilinmesi gereken her şey...
KANAL İSTANBUL PROJESİ NEDİR?
Kanal İstanbul, Karadeniz ile Marmara Denizi arasında planlanan yapay bir su yolu projesidir. Projenin amacı, İstanbul Boğazı'ndaki gemi trafiğini rahatlatmak ve zararlı madde taşıyan gemilerin İstanbul Boğazı ve İstanbullulara verebileceği zararı önlemektir. Projenin gerçekleşmesiyle İstanbul Boğazı'nın tanker geçişine kapanacağı belirtiliyor.
KANAL İSTANBUL PROJESİNİN TEKNİK YÖNLERİ NELERDİR?
Kanal İstanbul projesi 45-50 kilometre uzunluğunda ve 25 kilometre derinliğinde planlanmaktadır.
Su yüzeyinde genişlik 145-150 metre civarında olacak. Tabanda ise yaklaşık 120 metre olacak .
Dünya üzerindeki kanallardan 200-250 tonluk gemiler geçebilirken Kanal İstanbul'dan 300 tonluk gemiler geçebilecek .
Kanal üzerinde inşa edilen köprüler ile Kanal İstanbul'a görsel bir güzellik kazandırılacak .
Kanal İstanbul çalışmalarından çıkarılan hafriyatlar; limanlar, hava limanları ve sönmüş maden ocaklarının kapatılmalarında kullanılacak .
1,4 milyar dolar olarak belirlenen Boğaz'dan geçen gemilerin bekleme maliyeti kanalın tamamlanmasıyla azalacak.
KANAL İSTANBUL NERELERDEN GEÇECEK ?
2011 yılında Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın ağrılıklı hazine arazilerinin kullanılacağını belirterek duyurduğu Kanal İstanbul projesi, İstanbul projesi Karadeniz kıyısındaki Karaburun'dan başlayacak, Arnavutköy, Esenyurt, Başakşehir, Avcılar ve Esenyurt'tan geçip Küçükçekmece'den Marmara'ya bağlanacak.
KANAL İSTANBUL'UN MALİYETİ NE KADAR?
Cumhurbaşkanı Erdoğan 2011 yılında Kanal İstanbul projesini tanıtırken, "Kanal İstanbul'un finansman sıkıntısı yok" demişti. Erdoğan o dönem spekülasyonlara yer vermemek için kim tarafından yapılacağını ve ne kadara mal olacağını açıklamamıştı. Sözcü'nün haberine göre son yayımlanan ÇED raporuna göre Kanal İstanbul projesinin maliyeti 75 milyar lira olarak belirlendi.
KANAL İSTANBUL PROJESİ'Nİ KİM YAPACAK?
Kanal İstanbul'un yapımı için spesifik bir şirket ismi henüz olmamakla beraber Limak Holding, proje ile yakından ilgileneceklerini açıklamıştı. Proje için ilk kazmanın 2020 yılında vurulacağını belirten Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, "Kanal İstanbul kamu özel iş birliği modeliyle yapılacak" dedi.
MUHALEFET KANAL İSTANBUL PROJESİ'Nİ NEDEN İSTEMİYOR?
Ekrem İmamoğlu'nun "Ya kanal, ya İstanbul" diyerek tepki gösterdiği Kanal İstanbul projesi için muhalefet oldukça tepkili. Söz konusu projenin smilasyonunda etrafında yüksek katlı binaların olduğundan bahseden Ekrem İmamoğlu, bu projenin bir rant projesi olduğunu söylüyor. Bununla birlikte Ekrem İmamoğlu, bilim insanlarının görüşlerine yer verilmediğinden ve projenin ekolojik olarak da kötü sonuçlar doğuracağından şikayet ediyor. Projenin maliyetinin de oldukça fazla olduğunun altını çizen Ekrem İmamoğlu, projenin gerçekleşmesiyle birlikte İstanbul'un susuzluk çekeceğini söyledi. Ekrem İmamoğlu, bugün yaptığı açıklamada, "İstanbul'un suyu, Marmara ve canlı türleri tehlikede. 8 senedir takip ettiğim bu projeyle ilgili teknik ayrıntılarının anlatıldığı bir toplantı görmedim ve duymadım" dedi. Ayrıca İmamoğlu daha önce yaptığı açıklamalarda da Kanal İstanbul Projesi için referandum çağrısında bulunmuştu.
BAKAN KURUM: ÇED SÜRECİNİ TAMAMLADIK
Ekrem İmamoğlu'nun eleştirilerine karşılık olarak Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Kurum, ÇED sürecinde sona gelindiğini belirtti. Kurum, "ÇED sürecinde sona yaklaştık, önümüzdeki hafta itibarıyla ÇED raporumuz çıkacak" dedi.
Ayrıca Ekrem İmamoğlu'nun İstanbul'un susuzluk çekeceği iddialarına ilişkin ise hükümet tarafından açıklama gelmiş ve bu susuzluğun Melen Barajı ile giderileceği belirtilmişti.
MONTRÖ BOĞAZLAR SÖZLEŞMESİ İLE KANAL İSTANBUL İLİŞKİSİ
Ekrem İmamoğlu'nun açıklamasında, "Bir Montrö'dür tutturmuşlar gidiyor" dediği Montrö Boğazlar Sözleşmesi ile Kanal İstanbul ilişkisi nedir?
Kanal İstanbul projesinin çıkış sebebi ve gerekliliği, Montrö Boğazlar Sözleşmesi'ne dayandırılıyor. Söz konusu sözleşmede Karadeniz'e kıyısı olan ülkelerin ticari gemileri İstanbul Boğazı'ndan serbestçe geçme yetkisine sahip. Aynı zamanda bu ülkelerin savaş gemileri de 8-15 gün önceden haber verilmek şartıyla yine Boğaz'dan geçme yetkisini elinde bulunduruyor. Bununla birlikte Karadeniz'e kıyısı olmayan ülkelerin savaş gemilerine ise Montrö Boğazlar Sözleşmesi'nde, belirli tonaj sınırlarını aşmayacak şekilde yine Boğaz'dan geçme yetkisi verilmiştir. Bu noktada, söz konusu anlaşma yapıldığı zamanlarda 3 bin civarında geminin Boğaz'dan geçtiği, bu sayının günümüzde 50 bini bulduğu ve ilerleyen zamanlarda 100 bine kadar çıkacağı söyleniyor. Bu sebeple söz konusu gemilerin İstanbul Boğaz'ı ve İstanbullular için tehlike arz ettiği öne sürülerek Kanal İstanbul projesi oluşturuldu.