Bakkalda işler nasıl? 'Şimdi marketlere parasız gidilsin bakalım veresiye yazdırabilir mi?'
Yıllardır ayakta kalmak için marketlerle mücadele eden mahalle bakkallarını son yıllarda da telefondan market siparişi uygulamaları düşündürüyor. Meslek örgütlerine göre 'bakkal ve büfe' sayısı azalmıyor. Bakkallarda işler nasıl? Yeni Tarım Kredi Kooperatifi marketleri için ne düşünüyorlar?
Geleneksel mahalle kültüründe çok önemli bir yeri olan bakkallar çoğu insan için artık bir kent nostaljisinden ibaret. 90'lı yıllarda yaygınlaşan ucuzluk marketler ve değişen tüketim alışkanlıkları bakkala gitme alışkanlığını azalttı. Hele son yıllarda cep telefonu uygulamaları aracılığı ile yapılan küçük bakkal alışverişleri esnafın işini iyice zorlaştırdı. Bakkalda ürünler ister istemez marketten 1-2 TL daha pahalı.
Marketlerdeki pahalılığın etkisini azaltmak için hükümet 1000 tane Tarım Kredi Kooperatifi marketi açmayı planlıyor, yani bakkallara bir rakip daha çıktı.
"ONLİNE TAŞIMACILIK ARTIYOR"
Kağıthane Hamidiye Mahallesi'ndeki 'Bak-kal' isimli işletmenin yakınında üç tane market var. İşletmenin sahiplerinden Emrah Bayraktar, veresiye defterlerini göstererek, "Veresiye devam ediyor. İnsanların durumu olmadıkça devam edecek" dedi. Özellikle market ürünü getirip götüren motosikletli kuryelerin işlerini düşürdüğünü işaret eden Bayraktar, "İnsanlar evinden çıkmadığı sürece bu uygulamalar daha da büyür" dedi.
MARKETE 200-300 TL, BAKKALA 10-20 TL
Eyüpsultan, Yeşilpınar Mahallesi'nde 20 yıldır bakkallık yapan Ziya Çelik bakkalların ekmek, bisküvi ve sigara gibi ürünleri sattığını belirtirken Çelik, "Markete giden vatandaş 200-300 TL'lik alışveriş yapıyorsa, bakkala gelen 10-20 TL'lik alışveriş yapıyor. Bakkalcılık pandeminin de etkisiyle hepten bitti" diyor.
İşletmesini kapatmayı düşündüğünü aktaran Çelik, eski günlere özlem duyuyor. Çelik, "Mahalleli hep bize gelirdi. Veresiye yazdırıyorduk. Şimdi her taraf market. Bizi adam yerine koymuyorlar. Bir tek eli daralan geliyor. O da eli bollaşınca uğramıyor. Burada bütün gün oturuyorum. Eskiden bir selam ile bakkaldaki her şeyi verirdik. Şimdi marketlere parasız gidilsin bakalım veresiye yazdırabilir mi insanlar" şeklinde konuştu.
BAKKALI TEKNOLOJİ Mİ VURDU?
Bayrampaşa'da 7 yıldır bakkal dükkanı işleten Görkem E., bakkallarda gıda fiyatlarının biraz yüksek olmasının normal olduğunu söyledi. İşletme sahibi Görkem E., "1 litre kola için bile artık marketler tercih ediliyor. Bakkalların 2-3 yıllık ömürleri kaldı. Artık kredi kartıyla, banka kartlarıyla alışveriş yapılıyor. Bakkallar buna ayak uyduramadı. Baktığımda her tarafımız marketler" diyor.
"BAKKALLAR KAPATIYOR"
Şişli'de bakkal işleten Sait Tilaver, pandeminin etkisiyle bakkalcılığın bitme noktasına geldiğini söyledi. Bu yeni kooperatiflerle kepenk kapatanlarının sayısının yükselebileceğini aktaran Tilaver, "Vatandaş evinden çıkmadan bakkala gitmeden her malzemeyi internetten sipariş ediyor" dedi.
Seyrantepe'de 20 yıldır bakkal işleten Gencay Arslan, "Bakkal müşteriye ulaşamıyor, bu da online servislere yöneltiyor. Bu yeni kooperatif marketler bizi çok etkilemeyebilir ama büyük marketleri etkileyebilir." değerlendirmesinde bulunuyor.
BAŞKAN: DAHA ÇOK BAKKAL AÇILIYOR
Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar Konfederasyonu ve aynı zamanda Bakkallar ve Bayiiler Federasyonu Başkanı olan Bendevi Palandöken ise elindeki rakamlara baktığında bakkalların sayısının azalmadığını söylüyor.
İş bulamayan pek çok insanın bakkal açtığını söyledi. Palandöken, "Netice itibarıyla açılan bakkal uzun süreli olmuyor ama açılan bakkal sayısı, kapanan bakkal sayısından çok daha fazla. Tarım Kooperatifi Marketleri piyasada yeni bir rakip. O yüzden bakkallar bu konuda biraz müşteki. Çünkü herkesi ve piyasayı da etkileyecektir" diye konuştu.
Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu'nun en son yayınladığı 2018 yılında açılışı yapılan işletme sayısı 229 bin 298'i bulmuştu. Bu meslek kollarının başında ise 21 bin 836 ile bakkal ve büfeler yer alıyordu.
Kaynak: Web Özel