İstanbul'da trafiği azaltan 4 muhtemel olasılık🚗

İstanbul Otomobil
İstanbul'da trafiği azaltan 4 muhtemel olasılık🚗
İstanbul'da köprülerden geçişler günlük 60 bin seviyelerine indi. Fotoğraf: Shutterstock

Şu sıralar İstanbul'da trafik bir rüya gibi. Bu rahatlamanın sebebi ne? Zamlar akla ilk gelen ihtimal. Uzmanlara göre arabalar evde bırakılmış olabilir ancak toplu taşıma kullanımında da bir düşüş var.

Özellikle 1 Ocak’tan bu yana İstanbul trafiğinde gözle görülür bir rahatlama var. Öyle ki akşam saatlerinde trafik yoğunluğunun yüzde 50 civarında olduğu zamanlar oldu, bu anları çerçeveletip duvara asmak istedik. Bu İstanbul için normal bir durum değil. Türkiye İstatistik Kurumu’na göre Kasım 2021 sonu itibarıyla İstanbul’da 4 milyon 629 bin 170 araç bulunuyor. Bu araçların 3 milyon 154 bin 804’ü otomobil, 96 bin 276’sı minibüs, 37 bin 681’i otobüs, 736 bini kamyonet.

İstanbul’da 427 bin 435 de motosiklet bulunuyor. Yüz ölçümü böylesi küçük olan bir şehirde bu kadar araç olunca kent, yayalar için değil otomobiller için dizayn ediliyor. Peki İstanbul’da 2022 yılı ile birlikte trafik sorunu nasıl rahatladı?

Gelin bazı olasılıklara bir göz atalım…

1) BENZİNE 1 AYDA YÜZDE 36, 1 YILDA YÜZDE 80 ZAM

Akaryakıt fiyatları büyük artış içinde. Özellikle eşel mobilin kaldırılması ve alınan vergilerin artırılması ile birlikte benzin fiyatlarına zam üstüne zam geliyor. 7 Aralık 2021 tarihinde İstanbul Bakırköy’de 1 litre kurşunsuz benzin 9 lira 55 kuruşa satılıyordu, 5 Ocak 2022 tarihinde bu rakam 12 lira 93 kuruşa çıktı. Yani benzine aradan geçen yaklaşık 1 ayda yüzde 36 civarında zam geldi. 2021 başına dönecek olursak kurşunsuz benzine gelen zam yüzde 80 oldu. 1 Ocak 2021 tarihinde İstanbul Bakırköy’de kurşunsuz benzinin litresi 7 lira 18 kuruşa satılıyordu.

2) KÖPRÜ VE OTOYOL ZAMLARI

İstanbul içinden deniz geçen dünyadaki tek şehir. Bu ayrıcalığın ekonomik bir karşılığı da var. Geçen yıl köprülerin fiyatları yüzde 26 zam ile 10.5 TL’den 13.25 TL’ye yükseltilmişti. Bu yıl ise köprülerden çift yönlü ücret alınmaya başlanacak ve tek yön geçiş ücreti 8.25 TL olacak. Karşıya gidip gelmek isteyen bir otomobil sürücüsü 16.5 TL ödeyecek. Yani karşıya gidip gelmenin fiyatına yüzde 24.5 zam geldi. 2017 yılında köprülere çift yönlü kamera sistemi kurulmuş, yetkililer bunun güvenlik amacı ile olduğunu açıklamıştı. Başka bir yap-işlet-devret projesi olan Avrasya Tüneli’nde ise otomobil geçiş ücreti 46 TL’den 53 TL’ye çıktı. 00:00 – 05:00 saatleri arasında tünelin ücreti 26.50 TL olarak belirlendi.

3) 'OTOMOBİL YIPRANMASIN'

Türkiye’de otomobili değiştirme sıklığı ekonomik koşullar ve çip krizinden dolayı uzamaya başladı. Arabam.com anketine göre vatandaşların yüzde 60’ı otomobilini uzun süre değiştirmiyor. Ekim 2021’de düzenlenen ankete göre; otomobilini 5 yılda 1 kez değiştirenlerin oranı yüzde 29,2. Ticaret Bakanlığı’nın 2019 yılında düzenlediği Türkiye israf araştırmasına göre ise vatandaşlar ortalama 8 yılda bir otomobillerini değiştiriyorlar. Halk değiştiremedikleri otomobilleri yaşlandığı için bakım maliyetleri de zorluyor. Yaşlı otomobillerin bakımı daha masraflı olduğu için böyle bir kitlenin de otomobillerini artık sokaklarına park etmiş olabileceği düşünülüyor.  

4) ARTAN VAKA SAYILARI

Haberglobal.com.tr’ye konuşan İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi, Ulaştırma Sistemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı artan vaka sayılarına bağlı olarak trafiğin azaldığını bazı şirketlerin tekrar evden çalışmaya geçtiğini söyledi. Ilıcalı’nın verdiği bilgilere göre; ilk defa toplu ulaşım yolculukları bu denli azaldı.

Ilıcalı, “Toplu ulaşımda da muazzam bir azalma var. Pazartesi ve salı günü 6 milyon ondan önceki günlerde ise 7 milyona yakın bir kullanım vardı. (Günlük yolcu sayısı) Toplu ulaşımda ve trafikteki azalmanın birinci neden vaka sayılarının artması” ifadelerini kullanıyor. Profesör Ilıcalı'nın verdiği bilgilere göre; İstanbul’daki köprülerden geçişlerin günlük 70 binlerden, günlük 60 binlere düştü.

VATANDAŞLAR NE DİYOR?👇

Kaynak: Web Özel

İstanbul otomobil