Ünlülerin makyaj markalarının altın çağı bitiyor mu?
Artık neredeyse her ülkede ünlülerin makyaj markası var. Ve bu şirketlerin hepsinin başarılı olduğunu söylemek zor. Uzmanlar, son dönemde tüketici tercihlerinin makyaj malzemesinden cilt bakım ürünlerine kaydığını belirtiyor.
Rihanna 12 Şubat'ta Super Bowl'un devre arasında sahne aldı. Şarkıcının performansı sırasında birkaç saniye durup yüzüne 36 dolarlık Fenty Beauty pudra sürmesi insanların gözünden kaçmadı. Pek çok ekonomi yazarı, bu hareketin, Rihanna'nın kozmetik şirketinin (müziğinin değil), şarkıcıyı en çok kazanan kadın performans sanatçılarından biri yaptığına dair bir gönderme olarak yorumladı. Forbes'un 2021 verilerine göre, Fenty'nin piyasa değeri 2.8 milyar dolar.Rihanna gibi kozmetik şirketi sayesinde böylesi gelir elde etmeye çalışan pek çok ünlü var ama çok azı Rihanna'nın şirketinin başarısına erişebiliyor.
KOZMETİK PİYASASI BİR DÖNEM HIZLI BÜYÜDÜ
Son yıllarda dünya çapında neredeyse her ünlü kendi makyaj markasını kuruyor. Çok değil, sadece son 3 sene içinde bu isimlerin sayısında patlama yaşandı. Trend en çok karşılığı da ABD'de buldu demek yanlış olmaz.
Güzellik endüstrisi yüksek faaliyet karı ve ürünlerin günlük kullanım doğası gereği oldukça çekici bir endüstri. Tüketim sektörünün öteki kolları gibi, kozmetikte de ucuz dijital pazarlama sayesinde bir patlama yaşadı. Her geçen gün daha fazla ünlü isim, güzellik sektörüne adım attı ve kendi markasını oluşturdu.
ABD güzellik endüstrisi, 2020'de 438 milyar dolarken, 2021'de 511 milyar dolara yükseldi. Son üç yıl içinde şarkıcı Lady Gaga'dan tenis yıldızı Naomi Osaka'ya kadar 50'den fazla ünlü isim ve influencer, kendi kozmetik, saç bakımı ve cilt bakımı markalarını kurdu.
Güzellik haberleri yapan serbest gazeteci Cheryl Wischhover, bunun nedenini artık makyaj markası oluşturma konusunda daha az engel bulunması olarak açıklıyor. Wischhover, değerlendirmesinde şu ifadelere yer veriyor:
“Ayrıca ünlüler güzellik markaların yüzleri olmaktan da sıkıldılar bence. Hala bu markaların yüzü oluyorlar ama 'Başka markaların sözcülüğünü yapmaktansa kendi markamın yüzü olmak daha güvenilir' diye düşünüyorlar. O nedenle bu alandan da para kazanmak istiyor olabilirler.”
Ayrıca güzelliğin artık kolay ulaşılabilen bir şey olduğuna işaret eden Wischhover, güzelliğin birçok insanın ilgilendiği bir alan olduğunu söylüyor. Bütün bu nedenlerin ünlülere kendi markalarını kurmak için çok çekici geldiğini ekliyor.
'PANDEMİDEN SONRA TÜKETİCİ TERCİHLERİ DEĞİŞTİ'
Ancak oranlar değişti, durgunluğun uzayacağına dair endişeler devam ediyor ve belki de en önemlisi tüketici tercihleri değişti. Araştırmalar, tüketicilerin pandemi sonrasında tercihlerinin makyaj malzemelerinden cilt bakım ürünlerine kaydığını gösteriyor.
Tüketiciler artık TikTok ve Reddit gibi platformlardaki ürün incelemelerinden dolayı daha seçici, ayrıca bir markanın kalitesini ve güvenirliğini dikkate alıyor. Bloomberg Intelligence'ın Ocak ayında 650 kozmetik şirketi hakkında yaptığı bir ankete göre, kadın tüketicilerin çoğu bir markanın sahibinin bir ünlü olup olmamasıyla ilgilenmiyor.
Pek çok kozmetik şirketi zor dönemden geçmekte. Kristen Bell, CBD bünyesindeki Happy Dance isimli şirketini kapattı. Sephora, TikTok ünlüleri Addison Rae ve Hyram Yarbro'nun ürünlerini satmayı sonlandırdı. Ariana Grande, şirketine maddi varlık satın alabilmek için 15 milyon dolar harcama yaptı. Örnekler böyle devam ediyor...
'PİYASA DOYDU'
Bu markaların birçoğunun amacı, tıpkı diğer girişimler gibi, daha büyük bir şirket tarafından büyük bir ödeme karşılığında satın alınmak. Yatırımcılar, piyasanın ne kadar doygun olduğu göz önüne alındığında, ünlülere ait yeni markaların kazanç sağlayacağına dair şüphelerinin arttığını ifade ediyor.
Büyük kozmetik markalarının da cilt bakımı markalarına kayması söz konusu. Bunun ardında ise, bu markaların daha çok inovasyon elde ederek, genç tüketicilere ulaşma talebi yatıyor. 2021'de Estée Lauder, cilt bakım ürünlerine ayrı bir bilimsel bakış açısıyla yaklaştığı iddiasında olan Deciem'i 1 milyar dolara satın aldı. Unilever ise, Japon cilt bakım markası Tatcha LLC'yi 2019'da 500 milyon dolara bünyesine kattı. L’Oreal de sürdürülebilirlik odaklı Youth to the People Inc. satın aldı ama satış tutarı açıklanmadı.
Kaynaklar: Bloomberg, Market Place
Kaynak: Web Özel