Çin'den Avrupa'ya yük sevkiyatı dört kat pahalı hale geldi

AJANS BİZİM
Çin Kızıldeniz
Çin'den Avrupa'ya yük sevkiyatı dört kat pahalı hale geldi

Hollanda merkezli ticaret ve lojistik kuruluşu Evofenedex, Yemen’deki Husilerin Kızıldeniz’deki saldırıları yüzünden Çin’den Avrupa’ya yük taşıma maliyetinin bin dolardan dört bin dolara çıktığını bildirdi.

Evofenedex’in Denizcilik Danışmanı Kasper Rurade, “Aralık ayı ortasında, yani kriz başlamadan ve birçok gemi Kızıldeniz dışındaki rotaları kullanmaya başlamadan önce, nakliye fiyatları oldukça düşüktü. Şanhay’dan Rotterdam’a bir konteyneri ulaştırma maliyeti bin dolardı. Kriz başladıktan sonra fiyatlar büyük ölçüde arttı. Şimdi bir konteyneri taşımak dört bin dolara mal oluyor” dedi.

Şileplerin ek harcama ve sigorta fiyatlarının da arttığını bildiren Rurade, “Kriz öncesinde sigorta, gemi fiyatının yüzde 0,8’ini oluşturuyordu. Şimdi yüzde 1 civarında. Yani geminin fiyatı 100 milyon dolar olarak değerlendiriliyorsa bu miktarın yüzde 1’i, yani sigorta maliyeti, 1 milyon dolar oluyor. Bu, eskiden ödenenin çok üzerinde” diye ekledi.

Rurade, gemilerin taşıdığı yüklerin, denizde batması durumuna karşı yapılan sigortada de meydana gelen fiyat artışının bir başka sorun olduğunu kaydetti.

AVRUPA LİMANLARI

Öte yandan, Husilerin saldırıları sonucu ortaya çıkan Kızıldeniz’deki gemi taşımacılığı krizi Avrupa’nın belli başlı limanlarını kötü etkilemeye başladı.

Avrupa'nın en büyük ikinci yük limanı olan Anvers’ten (Belçika) bir yetkili, Kızıldeniz'deki gergin durum nedeniyle limanın faaliyetlerinde aksamalar olabileceğini belirtirken, “Denizcilik şirketleri 7 ila 10 günlük gecikmeler bildiriyor. Limana giriş yapan gemilerin sayısında halihazırda bir değişiklik yok. En fazla etkilenenler şilepler olurken, diğer gemi kategorileri daha az etkilendi” dedi.

Yetkili, şileplerin en çok Cape Town'dan geçerken zaman kaybettiğini ve çalışma grafiğindeki belirsizliklerin terminallerin işleyişinde verimsizliğe yol açabileceğini belirtti.

Rus petrol şirketleri, Süveyş Kanalı üzerinden Asya'ya olan petrol arzını azaltırken, büyük petrol şirketlerinin büyük bölümü, Kızıldeniz ve Aden Körfezi üzerinden kargo transitini askıya alarak Ümit Burnu üzerinden daha güvenli bir rotayı tercih ediyor.